2007-07-29, 13:51
Medlem
JaneCs avatar
Jag köpte förra veckan min första Mac någonsin: en MacBook. Det mesta har fungerat smidigt och alla problem förutom nedanstående har gått att lösa med några minuters googlande.

Problem:

Jag har en HP PSC 2355 (All in one) direktansluten till min stationära Windows-maskin och vill (givetvis) kunna skriva ut på denna från MacBooken också.

Det är inga problem att leta upp skrivaren och att ansluta till den via “Print and Fax” i “System Preferences”, men då jag försöker välja “Printer model” så finns inte någon HP PSC med i listan under HP.

Med mitt gamla Windows-”tänk” så tänkte jag att det var bara en drivar-issue och laddade ner och installerade “HP All in one printing only”-paketet från

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...dlc=en&lang=en

Efter detta så syns skrivarmodellen fortfarande inte i listan. I desperation laddade jag ner hela “MacIntosh Software for PSC2355 all-in-one” från samma sida. Efter detta har jag möjlighet att installera en direktansluten eller ren IP-skrivare av rätt typ, men jag har fortfarande inte möjlighet att välja HP PCS som typ på min Windows-utdelade skrivare.

Frågor:

Det känns som om jag missat nåt grundläggande i skrivarhanteringen på Mac?

Borde jag inte ha möjlighet att välja rätt skrivarmodell efter att ha installerat tillverkarens egna drivrutiner? Om inte: Vad är det isåf jag installerar?

Ska jag lösa problemet genom att välja en helt annan modell i listan? Isåf vilken? (Jag har inte lust att slösa mer papper på trial-and-error.)

Jag kör Mac OS 10.4.10 ifall det skulle spela nån roll.

Tack på förhand.
Citera
2007-07-29, 14:05
Medlem
Flytande_argots avatar
Det här kanske hjälper?

http://iharder.sourceforge.net/curre...winmacprinter/
Citera
2007-07-29, 14:13
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det här kanske hjälper?

http://iharder.sourceforge.net/curre...winmacprinter/
Tack. Fast den sidan verkar mest handla om hur man ansluter till skrivaren? Ansluta är inga problem. Jag kan skriva ut också även om det blir 100 sidor ASCII-skräp. Min fråga är varför jag inte verkar kunna välja rätt modell på skrivaren i Mac? Heter denna skrivarfamilj något annat i Mac-världen som jag förväntas känna till?

När jag googlar så hittar jag bara info om att dessa skrivare redan stöds i 10.4 och att jag egentligen inte ska behöva installera nåt alls?
Citera
2007-07-29, 14:22
Medlem
Flytande_argots avatar
Min Mac-kunskaper är tyvärr väldigt begränsade. Men en sak du kan göra på windowssidan är att kolla så att du har "Andra fil- och skrivartjänster för nätverk"-tjänsten installerad på din Windowsburk.

Kontrollpanelen -> lägg till ta bort program -> Lägg till/ta bort windowskomponenter -> Andra fil- och skrivartjänster för nätverk
Citera
2007-07-29, 14:28
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Min Mac-kunskaper är tyvärr väldigt begränsade. Men en sak du kan göra på windowssidan är att kolla så att du har "Andra fil- och skrivartjänster för nätverk"-tjänsten installerad på din Windowsburk.

Kontrollpanelen -> lägg till ta bort program -> Lägg till/ta bort windowskomponenter -> Andra fil- och skrivartjänster för nätverk

Skrivaren är, som sagt, utdelad och jag har skrivit ut på den från tidigare laptops. Sist jag körde Ubuntu var det inte krångligare är att browsa fram till skrivaren och välja rätt modell. Min fråga är varför jag inte verkar kunna välja denna modell på MacBooken? Vad är det jag missar?
Citera
2007-07-30, 18:49
Medlem
JaneCs avatar
Desperatbumpar

Ingen som har några teorier kring detta? Kan det vara så illa som att jag bara kan använda HP:s PSC-skrivare om jag direktansluter dem till Macbooken?

I Ubuntu kan jag, som sagt, välja mellan ett tiotal PSC-modeller även om jag väljer Windows printing.
Citera
2007-07-30, 20:00
Medlem
JaneCs avatar
Löste sig.

Fick till slut (efter ett 30-tal A4-or) vettiga utskrifter genom att välja "HP Deskjet 2500 series Gimp Print v5.0.0-beta2" som modell.

Inte helt lätt att gissa. (För mig iaf.)
Citera
2007-11-22, 23:38
Medlem
Nemans avatar
Återvinner en gammal tråd.

Jag har ett liknande problem som trådskaparen hade. Det är såhär att jag kan hitta min skrivare (HP PSC 1210 - All-in-one-skrivare) på listan över utdelade skrivare i nätverket, men det är här problemen börjar. När jag hittat skrivaren så hittar jag ingen drivrutin till den i Leopard, utan den blir en Allmän PostScript-skrivare. När jag vill skriva ut något så läggs det i skrivkön, för att sedan försvinna efter någon sekund och ingen utskrift sker. Vad är problemet?

Jag har provat att installera allt HP-skräp från deras hemsida som fanns att tillgå, utan vidare resultat.
Citera
2007-11-25, 23:27
Medlem
JaneCs avatar
Har du provat trial-and-error? Dvs att omväxlande sätta skrivarmodellen till allt som finns under sektionen "HP" tills utskrifterna blir OK? Och förslagsvis börja med "HP Deskjet XX Gimp ..".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in