2008-06-07, 10:54
Medlem
Ung_Fascists avatar
Kan inte alla bara leva i fred? Gula, svarta, röda, bruna, vita plus alla därtill..
Och sen ge varandra en stoooooor kram för att därefter gemensamt sjunga "We shell overcome"!

Na na...
We shell overcoooome weeee sheell ooovercoooome!!
Citera
2008-06-07, 11:42
Medlem
d00rkeys avatar
Nej-nej-nej-nej-Nej!

Gemenskapssång (fast bara om man tillhör den rätta rasen alltså) med:

"Die Fahne hoooch! Die Reihen fest geschlooossen!
S. A. marschiiiiert mit ruhig festem Schritt.
"

Citera
2008-06-07, 11:48
Medlem
Frågan är intressant.

Vi har ju alla blivit inpräntade att "alla är lika mycket värda", så egentligen borde det inte vara någon skillnad på att hata blattar som att hata feta exempelvis.

Dock anser jag att alla inte är lika mycket värda. Om alla hade varit lika mycket värda så hade ingen varit värd någonting.
Citera
2008-06-07, 14:13
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Men man måste hålla med om att det är intressant att det är skillnad mellan rasisim och rasism.

Att en invandrare kallar en svensk för "jävla svenne" känns faktiskt inte lika allvarligt som när en svensk kallar en invandrare från Mellanöstern för "jävla arab".

Eller "fan vilken jobbig amerikan" jämfört med "fan vilken jobbig arab" etc.

Rasism anses nog vara mer allvarligt när den riktas mot "utsatta" grupper.

I humorsammanhang är det t ex alltid ok att sparka uppåt men sällan nedåt. Det är lite känsligt att skämta om araber men inte om norrmän.

bra inlägg! mycket intressant det där, som exempel har jag har en arab på jobbet som alltid skrattar och snackar skit om amerikaner och folk från balkan, men när jag har skrattat eller sagt något negativt om araber så vill han börja slåss
Citera
2008-06-07, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Kan inte alla bara leva i fred? Gula, svarta, röda, bruna, vita plus alla därtill..
Och sen ge varandra en stoooooor kram för att därefter gemensamt sjunga "We shell overcome"!

Na na...
We shell overcoooome weeee sheell ooovercoooome!!

Din ironi skulle fungera om alla människor vore lika. Men alla är individer...

Stoooooor kram till dig i alla fall...
Citera
2008-06-08, 13:18
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Jag blir ofta förbryllad av folk som reagerar starkt på rasism.
Den här frågeställningen föranledde mig faktiskt att skriva en bloggtext: http://www.equil.net/?p=561
Citera
2008-06-08, 20:57
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
ledande fråga...

Precis som alla våra andra attityder och uppfattningar är inställningen till rasism diskursberoende. Den är en sociokulturell konstruktion, om du så vill.
Citera
2008-06-09, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Den här frågeställningen föranledde mig faktiskt att skriva en bloggtext: http://www.equil.net/?p=561

Efter att ha läst din blogg, som i och för sig var intressant även om jag behöver läsa den flera gånger för att "smälta" det du skriver, så dyker det upp en fråga!

Jag undrar om du anser att ett kollektiv som är "för" något, kan likställas med ett kollektiv som är "mot" något?

Med andra ord: om rasister skulle säga att "vi gillar vår ras" - i stället för att säga att "vi gillar inte den rasen" - anser du att man kan dra samma slutsats av dessa påståenden?
Citera
2008-06-09, 19:35
Medlem
Intressant enligt mig.

Vad jag förstår så menar inte trådskaparen att rasism är något som är bra, och han verkar ej heller ställa sig oförstående till varför rasism är föraktat. Han tar ju själv avstånd till det.

Snarare får jag intrycket av att han undrar varför rasistiska generaliseringar anses värre än andra generaliseringar. Och det håller jag med honom att det är konstigt. Något som vissa verkar missa här.

Det borde inte vara värre att säga "jävla neger" än att säga "jävla rödtott".
Det stämmer ju att man inte kan ta ställning emot främlingsfientlighet med motiveringen att man inte kan döma folk efter deras ursprung men samtidigt ha överseende med annan form av fördomar och generalisering. Det är dubbelmoral.
Senast redigerad av Ruff dem fools 2008-06-09 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in