2007-07-28, 17:20
Medlem
Son.of.Gods avatar
hejsan

Detta är ett ganska annorlunda problem som jag har och det är svårt att förklara men jag gör så gott jag kan.

När jag öppnar mappar i utforskaren/explorer/dubbelklickar på en mapp så öppnas den som den ska (so far no wierdness). Men det är standardvisningen på hur filerna visas jag vill ändra på.

När jag öppnar en mapp så blir det en detaljerad lista utformad efter musik, öven om det gäller bilder och dylikt, med speltid/artist/titel/år/skiva/bithastighet. Även om jag ändrar till det jag vill ha dvs sammanfattning så nästa gång jag öppnar mapp-en/-arna så har den återställt sig igen till musik-typs-mappen oavsett vilken filtyp som finns i mappen. Detta är för mig väldigt irriterande.

Sen vill jag kunna ändra standard om hur de sorteras, de sorteras efter storlek och inte efter namn som jag vill vilket gör det jobbigt då jag ska söka filer. Jag ändrar hela tiden till hur jag vill ha men det återställer sig hela tiden.

1. Hur har det blivit så?
2. Hur ändrar jag det?

(om jag förklarade dåligt så säg till)

//Zeus
Citera
2008-08-19, 22:15
Medlem
saccers avatar
Tänker faktiskt bumpa denna då jag inte hittade någon annan som ställt samma fråga när jag sökte.

Bump!
Citera
2008-08-19, 23:00
Medlem
Simergys avatar
Dubbelklicka på en mapp.

Verktyg - Mappalternativ

Klicka på flicken "visning"

Där kan du sedan ställa in hur mapparna ska visas. och om det endast ska gälla den aktiva mappen du är i, eller om det ska gälla för alla mappar på hela datorn.

peace
Citera
2008-08-19, 23:11
Medlem
saccers avatar
Tack för ett snabbt svar. Hittade tyvärr inte så mycket där =/ Ska förklara mitt problem lite närmare.

Jag har en massa bilder som ligger i undermappar, Typ "Sorterade/Annat/Fest (xxdatumxx)/bild.jpg" Och eftersom jag blandar flera olika datum i vissa undermappar skulle det vara skönt om jag kunde sortera efter när bilden är tagen. Jag vet att det finns så man kan visa "Datum då bilden togs" när man använder detaljerad lista. Och klickar man på den så sorteras bilden efter datum. Men jag har en hel del bilder, och det skulle underlätta om man kunde fixa så att den sorterade efter datum på alla mappar och undermappar.

Typ som
Citat:
Sen vill jag kunna ändra standard om hur de sorteras, de sorteras efter storlek och inte efter namn som jag vill vilket gör det jobbigt då jag ska söka filer. Jag ändrar hela tiden till hur jag vill ha men det återställer sig hela tiden.
.
Citera
2008-08-19, 23:28
Medlem
Simergys avatar
Okej, jag tror jag kan lösa ditt problem..

Gå in på en utav dina mappar.

Högerklicka i mappen, välj " visa ", ändra till "detaljerad lista"

Klicka på fliken " Datum som bilden togs "

Nu är förmodligen den mappen precis så som du vill att alla andra mappar ska vara. Så klicka nu på:

Verktyg -> mappalternativ. Klicka på fliken " visning " och tryck sen på knappen " Använd i alla mappar "

Nu BORDE det vara likadant i alla mappar. Hoppas det löser sig
Citera
2008-08-20, 08:35
Medlem
saccers avatar
Tack så mycket! Nu blev det dock så i alla mappar på hela datorn ^^ Men aja det är sketa bra! Tack för hjälpen.
Citera
2008-08-20, 11:40
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saccer
Tack så mycket! Nu blev det dock så i alla mappar på hela datorn ^^ Men aja det är sketa bra! Tack för hjälpen.
Du tycker inte att " Använd i alla mappar " gav en hint om att just det skulle hända?
Citera
2008-08-20, 16:30
Medlem
saccers avatar
Jo jag förstod att det skulle bli så. Tänkte bara påpeka det för honom/henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in