2007-07-27, 23:58
Medlem
Hej!

Har en Celeron 900mhz med moderkort liggandes, sen ett nätaggregat och lite ramminnen.

Läste nyligen lite om torrentflux-b4rt och blev rätt intresserad, lät vara en rätt simpel lösning till mitt torrentnerladdande.
Har också tänkt lite omkring att köra smoothwall som hårdvarubrandvägg.

Hur går detta att lösa på ett simpelt sätt? (totalt linux-nollkoll)
smoothwall + virtuell debian ?
smoothwall och torrentflux-b4rt "tillsammans"?

//Johan
Citera
2007-07-28, 09:18
Medlem
zixls avatar
Jag skulle inte ens försöka att få dessa att rulla tillsammans, en brandvägg bör nog köras som en brandvägg även om det går att ha den som en julgran med en massa lull-lull. Så om jag skulle ha samma projekt som du (vilket jag nästan har) så skaffa en burk till. I den klassen typ PIII och Celeron är de ju nästan gratis.
Citera
2007-07-28, 10:13
Medlem
pontusens avatar
Eller så installerar du debian och pillar lite med iptables/något skoj script?
Citera
2007-07-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jag skulle inte ens försöka att få dessa att rulla tillsammans, en brandvägg bör nog köras som en brandvägg även om det går att ha den som en julgran med en massa lull-lull. Så om jag skulle ha samma projekt som du (vilket jag nästan har) så skaffa en burk till. I den klassen typ PIII och Celeron är de ju nästan gratis.

Mjo, men ändå, skulle ju vara lättast om man kunde fixa det den virtuella vägen, slippa ha en till extramaskin ståendes.

Ska bo i ett litet korridorsrum på 20kvm, och ha 3 maskiner igång känns lite overkill
Iofs, brandväggen är väl kanske inte ett måste?

Så debian på maskinen, och fortfarande 2 nätverkskort(slippa switch/router), med torrentflux-b4rt på, är iptables ett måste då, eller är det bara att koppla in och köra?
Ska ta en titt på iptables senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in