2007-07-27, 15:38
Medlem
Hej!
Jag har en Volvo 2004 Automat. När jag lägger in backen och kör bak och bromsar samtidigt så kommer det ett tutande ljud, vad är det som låter? Men om jag lägger den i Drive och kör fram och bromsar låter det inget. Varför låter det just när jag backar och bromsar men inte när jag kör fram och bromsar?
Är det något som måste bytas? Tacksam för hjälp.
Citera
2007-07-27, 19:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystal
Hej!
Jag har en Volvo 2004 Automat. När jag lägger in backen och kör bak och bromsar samtidigt så kommer det ett tutande ljud, vad är det som låter? Men om jag lägger den i Drive och kör fram och bromsar låter det inget. Varför låter det just när jag backar och bromsar men inte när jag kör fram och bromsar?
Är det något som måste bytas? Tacksam för hjälp.

På en del bilar kan bromsklossarna gnissla när man bromsar vid backning. Det tyder mest på att beläggen kan vara slitna och att skrikdämpare kanske saknar (det är små gummiplattor som monteras intill beläggen för att förhindra att de vibrerar)

Man bör främst kolla så att beläggen inte är så slitna att de kanske skadar bromsskivorna.
Citera
2007-07-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På en del bilar kan bromsklossarna gnissla när man bromsar vid backning. Det tyder mest på att beläggen kan vara slitna och att skrikdämpare kanske saknar (det är små gummiplattor som monteras intill beläggen för att förhindra att de vibrerar)

Man bör främst kolla så att beläggen inte är så slitna att de kanske skadar bromsskivorna.
Dom gnissla inte, det kommer nån form av tutande ljud. Bilen va på besiktning i slutet av Maj, dom kollar väl sånt där?
Får ta och åka till en verkstad och be dom titta på de. Tack Megaforc.
Citera
2007-07-28, 03:03
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
det kommer nån form av tutande ljud.
Kanske låter dumt men du har möjligtvis inte backvarnare som du aldrig reagerat på innan ?
Citera
2007-07-28, 03:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Kanske låter dumt men du har möjligtvis inte backvarnare som du aldrig reagerat på innan ?

Backvarnare brukar ljuda hela tiden när backljuset är på, inte bara när man bromsar..

Så det är förmodligen något med bromsarna som låter. Kan ju vara en handbroms back som är lös också.
Citera
2007-07-28, 03:38
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Backvarnare brukar ljuda hela tiden när backljuset är på, inte bara när man bromsar..
Jo jagvet men när det gäller folk bilar och problem så finns det inget som förvånar mej längre.
Citera
2007-07-28, 16:18
Medlem
Citat:
Dom gnissla inte, det kommer nån form av tutande ljud. Bilen va på besiktning i slutet av Maj, dom kollar väl sånt där?
Får ta och åka till en verkstad och be dom titta på de. Tack Megaforc.

Många överskattar vad dom kollar på besiktningen.

Slitna belägg får du allt hålla reda på själv, alternativt följa serviceboken och låta meken kolla det
Citera
2007-07-28, 21:59
Medlem
Citat:
Hehe Nä, sånt har jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av trebby
Många överskattar vad dom kollar på besiktningen.

Slitna belägg får du allt hålla reda på själv, alternativt följa serviceboken och låta meken kolla det
Servad på 4000 Mil gått 4995 Mil nu. Jag ska iaf köra in och kolla upp problemet. Men det gäller bara när man backar och bromsar så nått skumt är det tycker jag.
Citera
2007-07-28, 22:37
Medlem
Citat:

Jag tror det är som du säger och att han sitter här o försöker driva med oss.
Dessutom skrev han ju bara att det var en Volvo 2004 automat så det kan ju faktiskt vara en lastbil.....

Men om det är en seriös fråga och handlar om en personbil så är det med all säkerhet backvarnare...
Citera
2007-07-30, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Jag tror det är som du säger och att han sitter här o försöker driva med oss.
Dessutom skrev han ju bara att det var en Volvo 2004 automat så det kan ju faktiskt vara en lastbil.....

Men om det är en seriös fråga och handlar om en personbil så är det med all säkerhet backvarnare...
Backvarnare.. vad är det? Vet du vad jag hittade på bilen?, två bakdörrar. Jag visste inte om att jag hade en 5 dörrars.

Det är en S40
Citera
2007-07-30, 02:29
Medlem
qracs avatar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=16923
Citera
2007-07-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=16923