2007-07-26, 20:27
Medlem
milks avatar
Halloj, nu börjar "skolstarten" närma sig! Det som är aktuellt för min del är en KY-utbildning som varar i ett år, man är hyffsat atraktiv efter utbildningen (annars finns den ju inte finnas kvar så) och känner att det vore skönt att flytta bort ett tag och den ligger i en väldigt fin stad!

Men sammtidigt känner jag att jag har massor jag vill göra, saker jag inte hunnit med än!
Jag jobbar rätt ofta på ett arbete jag trivs hyffsat på och ger mig rätt bra betalt och tillochfrån känns det som om jag jobbar bort min ungdom och att jag borde vara ute och roa mig i världen och då går tankarna till skolan igen för att slippa jobba, men då kostar det ju sammtidigt, och jag kommer troligen inte har så gott om cash när jag slutar skolan med tanke på lån etc.

Hur sjutton ska man veta om man ska börja skolan eller ej? Har ni suttit i samma sitts? (Dagens I-landsproblem?)
Citera
2007-07-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Halloj, nu börjar "skolstarten" närma sig! Det som är aktuellt för min del är en KY-utbildning som varar i ett år, man är hyffsat atraktiv efter utbildningen (annars finns den ju inte finnas kvar så) och känner att det vore skönt att flytta bort ett tag och den ligger i en väldigt fin stad!

Men sammtidigt känner jag att jag har massor jag vill göra, saker jag inte hunnit med än!
Jag jobbar rätt ofta på ett arbete jag trivs hyffsat på och ger mig rätt bra betalt och tillochfrån känns det som om jag jobbar bort min ungdom och att jag borde vara ute och roa mig i världen och då går tankarna till skolan igen för att slippa jobba, men då kostar det ju sammtidigt, och jag kommer troligen inte har så gott om cash när jag slutar skolan med tanke på lån etc.

Hur sjutton ska man veta om man ska börja skolan eller ej? Har ni suttit i samma sitts? (Dagens I-landsproblem?)

Sitter i samma sits. Iofs har jag bara sökt en fristående kurs till hösten som jag har kommit in på men ändå. Visst det skulle vara skönt med universitets erfarenhet innan man börjar det riktiga program man någon gång kommer att gå. Jag däremot är mer inne på att jobba istället för att plugga. Har ju precis tagit studenten.

Hur många år har du jobbat då? Om du har cash kan du ju alltid resa runt lite? Varför inte?
Citera
2007-07-26, 20:50
Medlem
milks avatar
Jaa, resa vill jag, jag är bara 19, jobbat till och från och sedan Mars gjort två resor, bl.a Asien och Afrika både som bakcpacking och volontär...Hjärnan säger skola skola skola, hjärtat säger, köp en roligt bil, lek livet, jobba lite, res lite...

Vad ska man lite på?
Citera
2007-07-26, 20:52
Medlem
Subb[a]s avatar
Trivs du med ett klassiskt arbetarjobb? När du har svar på den frågan lär du veta vad du ska göra.
Citera
2007-07-26, 20:53
Medlem
Jadu, bra fråga. Fanns inte utbildningen kvar nästa år eller missuppfattade jag helt? Om den finns kvar senare så varför inte lyssna till hjärtat. Det kan ju alltid vara skönt att få ett avbrott från studierna.
Citera
2007-07-26, 21:06
Medlem
milks avatar
Nej, jag trivs inte med detta jobb, det duger som ett jobb för att få in pengar för att göra roliga saker innan man "måste" låsa sig med lån, hus och kärring!

Visst finns utbildningen kvar nästa år...Och grejjen är att jag EGENTLIGEN skulle har gått utbildning för lokförare men där krävs 20 år vilket jag blir nästa år men istället hittade denna utbildning...

Fan vad svårt!
Citera
2007-07-26, 22:34
Medlem
]CraP}s avatar
Citat:
Nej, jag trivs inte med detta jobb, det duger som ett jobb för att få in pengar för att göra roliga saker innan man "måste" låsa sig med lån, hus och kärring!

Visst finns utbildningen kvar nästa år...Och grejjen är att jag EGENTLIGEN skulle har gått utbildning för lokförare men där krävs 20 år vilket jag blir nästa år men istället hittade denna utbildning...

Fan vad svårt!

Skaffa en riktig examen, jobba tills du fyller 55 och har tillräckligt med pengar för att skola om dig till lokförare utan att sänka din livsstandard.
Citera
2007-07-27, 17:20
Medlem
lek livet va, jag har varit på grekiska föreningen o hamnat i slagsmål va, o hängt med raggarna va, jag har tillochmed suttit i fängelse va, för fylla va, så lev livet va.
Citera
2007-07-27, 17:27
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggelito
lek livet va, jag har varit på grekiska föreningen o hamnat i slagsmål va, o hängt med raggarna va, jag har tillochmed suttit i fängelse va, för fylla va, så lev livet va.
Glömde du moddsarna och stockholmarna

TS: Jag tycker du ska ta ett år och bara leva livet, varför inte plugga någon kurs på uni på deltid eller liknande? Eller sticka iväg någonstans och jobba som diskare.
Citera
2007-07-27, 17:59
Medlem
Citat:

Fan vad svårt!

HAr jag missat det helt eller vad är det för utbildning du snackar om?
Citera
2007-07-28, 12:35
Medlem
Yngre verkar ha så jäkla bråttom med att göra allt nu på en gång, helst skulle det väl vara gjort igår. Chilla lite, man behöver inte uppfylla alla ens drömmar innan man fyller 20.
Du är ung och ett års pluggande känns säkert som en mindre evighet, men efteråt kommer det kännas som att det var ett ögonblick av ditt liv. Om det dessutom leder till ett jobb du kommer trivas bättre med än ditt nuvarande kneg så varför fortsätta på samma ställe där du är nu.
Tycker du ska ta utbildningen nu, jobba ett eller ett par år och samla på dig pengar så du kan göra ordentliga och påkostade resor senare. Det kommer finnas massor av tid att göra roliga saker innan det är dags att tänka på familj, livet slutar inte vid 22 vet du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in