2007-07-26, 19:11
Medlem
grens avatar
Mitt ganska angenäma problem är att jag har _för_ enkelt för samhäll, företagsekonomi, svenska, engelska och sånt. Helt klart roliga ämnen i rätt sällskap, men det har varit för lite utmaning för mig och då blir jag snabbt rastlös och uttråkad.

Därför har jag valt en ingenjörs-utbildning, eftersom jag tror att mina svåraste ämnen, matte och fysik, kommer ge mig lite mer utmaning. Hur gör jag nu för att trycka i mig matte C och D på en månad? Jag vill ju ha det lite färskt och det var ändå ett par-tre år sedan jag läste.

Naturligtvis har jag öppnat boken redan, men jag tror att det här kan effektiviseras avsevärt och sen kan jag repetera effektiviseringen istället.
Citera
2007-07-26, 19:52
Medlem
snuttes avatar
Gräv fram gamla nationella prov så får du en snabb överblick av vad du behöver repetera.
Citera
2007-07-26, 20:03
Bannlyst
Mycket av det som finns i D-kursen är repetition. Så du kan hoppa över mycket av det som inte du behöve i C-kursen. Stora delar av D förutsätter att du kan C ... Om du inte kommer behöva det gör endast dom lite svårare uppgifterna. Du behöver knappast göra allt för en repetition. Men det beror mycket på hur mycket du minns.

Nu minns jag inte riktigt vad C-kursen innehöll förutom derivata, men förstår du dom delarna kan du bara hoppa över det. Många avsnitt tar upp ungefär samma saker, då kan mest kolla på den sista av dom.

När det handlar om repetition, är det bästa att hitta dom gamla uppgifterna man gjorde, eller låna dom av någon annan, och helt enkelt bara läsa uppgifterna, tänka lite på hur man skulle lösa problemet och kolla på svaren Man sparar dom lite svårare uppgifterna för att kontrollera att man har förstått avsnitten. Nu har jag själv inte testat att repetera efter så lång tid, men jag har förstått att man helst ska ligga på MVG nivå (matten) för ingenjörsstudier, E-kursen inkluderat Nu har du din utmaning
Citera
2007-07-26, 20:03
Medlem
Sartres avatar
http://www.chalmers.se/math/SV/utbildning/grundutbildning-chalmers/forberedande/matematikforberedande_1

sök för fan.

Men nu när jag ändå är här och svarar så kan jag väl påstå att vissa saker är det viktigaste du lär dig i varje kurs (som jag också undervisar i på fritidsbasis):

C-kursen: logaritmlagarna, att kunna derivera väldigt komplicerade funktioner, att förstå definitionen av derivata (nyttig till att kunna integrera sedan), att räkna med bråk och slutligen extremvärden.

D-kursen: diff ekvationer (de är väldigt banala, men ändock viktiga att förstå hur det funkar), integrering, projektet (tja har du inte tid så skit i den delen, men ändå viktigt att kunna sätta sig ned och göra något vettigt av ett större projekt), ytterligare extremvärden, mer komplicerade exponent-funktioner/derivering och integrering.

Det är nog det som du har stört nytta av sedan när du pluggar till ingenjör. Klart behövs nog listan fyllas på/korta av, men det tar vi någon annan gång.

nilhilizten: Njae, det är inte betyget från gymnasiet som avgör hur det går på högskolan. Jag hade jävligt svaga G i D och E-kurserna. Men repeterade som en tok ända tills jag började, alltså är det motivation och förmåga att uthärda smärta (brist på fritid) som är avgörande för ingenjörs-studier.
Citera
2007-07-26, 20:07
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutte
Gräv fram gamla nationella prov så får du en snabb överblick av vad du behöver repetera.

Det var onekligen ett skitbra tips. Den tackar jag för!

Edit: Tack till er andra två också. Ska ta till mig allting. Det finns inga genvägar i matten.
Citera
2007-07-26, 20:09
Medlem
Sartres avatar
alltså, det är nog det dummaste tipset någon kunde ge dig, meningen med de första matematikkurserna är att ge folk en mkt gedigen utbildning inom matematisk analys (främst), så ifall du bara tittar på några nationella och tror att det är ok så är det inte det. Det gör du SIST för att kolla ifall du förstått något av det andra, mkt viktigt med tanke på att du inte pluggat matematik på 3 år.
Citera
2007-07-26, 20:41
Medlem
grens avatar
Jag bockar och bugar för din kunskap Sartre. Det känns skönt att inte vara ensam om att ha haft lite tveksamma betyg i matte. Det jag ofta saknar är en praktisk användning, eftersom jag lättare tar till mig då. A och B är praktiska i vardagslivet, men C och D har jag inte direkt saknat sedan jag gick på KomVux. Jag tror det enda jag sett användning för är tio-logaritmer, med tanke på pH och dB.

Original-Sartre är för övrigt den som gav mig inspiration att _välja_ en ny framtid, långt ifrån ett dead end-job. Sartre och Baz Luhrmann (Do one thing everyday that scares you).
Citera
2007-07-26, 21:23
Medlem
Sartres avatar
gren: Då är det rätt bra att du valt en ingenjörs-linje. Du kommer få se praktisk användning tidigt ifall det är en vettig linje. Sedan tar det väl drygt ett år innan baskunskaperna kommer till användning (skulle jag tro genom att ha suttit och jämfört kurser och annat mellan olika civ ing program).

Det finns alltid ett före och ett efter när man läst sartre första gången. Man kan väl säga att hans existensialism (franska skolan) är väldigt hård och skoningslös men samtidigt vänlig och varm. Mycket som vår värld är. Ifall någon skulle fråga mig vad min religiösa åskådning är, skulle jag nog säga fransk existensialism. Dock har jag inte riktigt vågat ge mig på de hårda böckerna som varat och intet än, tror jag behöver litet livserfarenhet till för de böckerna.

I övrigt gör du helt rätt. Man ska utsätta sig för svårast möjligast, man blir därmed mer mänsklig och får en större förståelse för det mänskliga varat, samtidigt som det ger mest klirr i plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in