2007-07-26, 07:59
Medlem
Gröns avatar
Jag har ett fönster uppe, plötsligt läggs detta ner och en liten irriterande rutjävel syns nere i högra hörnet. Enda valen den ger mig är alt 1, trycka OK alt 2, trycka alt-f4.. Men trycker jag alt-f4 så tar den mig likt förbannat till en hemsida som nästan kräver att man köper deras program. Är så trött på dessa fräcka metoder till reklam så jag önskar dess skapare bara ont. Det är en sak när en reklamruta kommer upp någon gång men när helvetets popup kommer, "Ok. Jag har kontroll över din dator, störande visst är jag?" *Vafan, idiotruta jag höll på med skit! alt-f4* "Bra försök, men låt mig visa min hemsida först" Suck...

Varför får man dessa? Hur blir jag av med skiten? (nej jag tänker inte köpa programmet)
Citera
2007-07-26, 10:29
Medlem
N05F3R47Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grön
Jag har ett fönster uppe, plötsligt läggs detta ner och en liten irriterande rutjävel syns nere i högra hörnet. Enda valen den ger mig är alt 1, trycka OK alt 2, trycka alt-f4.. Men trycker jag alt-f4 så tar den mig likt förbannat till en hemsida som nästan kräver att man köper deras program. Är så trött på dessa fräcka metoder till reklam så jag önskar dess skapare bara ont. Det är en sak när en reklamruta kommer upp någon gång men när helvetets popup kommer, "Ok. Jag har kontroll över din dator, störande visst är jag?" *Vafan, idiotruta jag höll på med skit! alt-f4* "Bra försök, men låt mig visa min hemsida först" Suck...

Varför får man dessa? Hur blir jag av med skiten? (nej jag tänker inte köpa programmet)

Låter som om du har en oönskad applikation som går i bakgrunden. jag skulle vanligtvis be dig att bara ta bort denna ur autostart, men att gå in i msconfig verkar lite överkurs i det här fallet.

Jag rekomenderar dig därför istället att köra något program mot spywares, för att scanna igenom och ta bort eventuella oönskade program. Du kan finna Ad-Aware på www.lavasoft.com. Installera gratisversionen, scanna igenom datorn och ta bort "skiten".
Citera
2007-07-26, 10:40
Medlem
Gröns avatar

Jag har faktiskt redan adaware, men problemet återstår. Vore jättesnällt om du kunde skriva ner lite snabbt hur jag kan ta bort det via msconfig manuellt

Edit. Jag hittade några .exe-filer som heter Mixer, NvCpl och Nwiz var den enda i autostart jag inte kände igen ifrån någon installerad programvara. Fanns även en fil vid namn "BYTE USER POKE" som jag aldrig hört talas om förr, är det alla dessa som ska bockas ur?
Citera
2007-07-26, 10:48
Medlem
N05F3R47Us avatar
Citat:
Jag har faktiskt redan adaware, men problemet återstår. Vore jättesnällt om du kunde skriva ner lite snabbt hur jag kan ta bort det via msconfig manuellt

Använder du msconfig och tar bort fel grejer så kommer ditt system att bli instabilt ... But, here goes ...

I kommandoraden skriver du msconfig och välj startup-fliken. Där kommer du att se samtliga applikationer som startas per automatik varje gång du startar upp din dator. Jag gissar på att det finns en hel del ...

Applikationer startas per automatik antingen genom att man lägger dem i autostart (på startmenyn tex) eller att man lägger dem under en nyckel i registret (run). Ibland finns även inställningar direkt i applikationerna. I msconfig ser du alla dessa ställen samtidigt.

Sen kommer det till programkännedom. Du måste helt enkelt veta vilka program som din dator behöver. Det kan vara allt ifrån drivrutiner till ditt grafikkort till att MSN startas per automatik.

Du nämner aldrig vilket program det är som den vill att du skall köpa? Det kan inte helt enkelt vara så att det räcker med att du går in i lägg till/ta bort program och avinstallerar applikationen i fråga? Eller är det bara ren reklam?
Citera
2007-07-26, 10:50
Medlem
N05F3R47Us avatar
Citat:
Edit. Jag hittade några .exe-filer som heter Mixer, NvCpl och Nwiz var den enda i autostart jag inte kände igen ifrån någon installerad programvara. Fanns även en fil vid namn "BYTE USER POKE" som jag aldrig hört talas om förr, är det alla dessa som ska bockas ur?

Om du inte vet vilken applikation det är: Googla på filnamnet. Du kommer då redan på första träffen troligtvis att se vilken applikation det är. Står det "spyware" så ta bort det. Jag skulle dock inte röra NvCpl eller Nwiz då dessa är ifrån NVidia.
Citera
2007-07-26, 11:33
Medlem
927s avatar
du kan posta en hijackthis logg så ser man eventuellt vad det är för problem.
spara HJTInstall.exe på skrivbordet. klicka på filen och välj install och klicka på: "do a system scan and save logfile". posta den loggen från txt filen som nu visas.

http://www.trendsecure.com/portal/en...HJTInstall.exe
Citera
2007-07-26, 11:54
Medlem
Du kan även, försöka med programmet Spybot Search and Destroy. funkar i princip som ad-aware
Citera
2007-07-26, 21:26
Medlem
Gröns avatar
Tack så mycket för hjälpen får se om jag kan fixa detta imorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in