2007-07-26, 01:16
Medlem
Nothing Specials avatar
Tjena,
min laptop har haft en jävla resa med linux på massa konstiga partitioner och massa skit.
Iallafall så har det nu slutat med att jag har två st partitioner på hårddisken, C: och F:
På C: ligger det OS jag vill behålla. På F: låg det OS jag ville ta bort. Jag formaterade denna disk i C:-windowset =)

Problemet är dock att jag när jag startar datorn måste jag fortfarande välja mellan dessa två. Väljer jag det som låg på F: så står det bara typ file missing eller nåt sånt oviktigt.
HUR ska jag göra för att slippa välja när jag startar datorn?
Citera
2007-07-26, 10:18
Medlem
N05F3R47Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Tjena,
min laptop har haft en jävla resa med linux på massa konstiga partitioner och massa skit.
Iallafall så har det nu slutat med att jag har två st partitioner på hårddisken, C: och F:
På C: ligger det OS jag vill behålla. På F: låg det OS jag ville ta bort. Jag formaterade denna disk i C:-windowset =)

Problemet är dock att jag när jag startar datorn måste jag fortfarande välja mellan dessa två. Väljer jag det som låg på F: så står det bara typ file missing eller nåt sånt oviktigt.
HUR ska jag göra för att slippa välja när jag startar datorn?

På C: ska du ha en boot.ini. Den ligger dock troligtvis dold, så du måste välja att visa dolda filer, samt se till att dölj skyddade system filer inte är valt.

I boot.ini kan du sedan sätta hur snabbt den automatiskt skall välja OS, samt vilket OS den skall boota på som standard. Du kan även ta bort oönskade operativsystem ifrån denna fil.

Du bör dock tänka över vad du gör innan så att du inte sitter med en obootbar installation.
Citera
2007-07-26, 11:36
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N05F3R47U
På C: ska du ha en boot.ini. Den ligger dock troligtvis dold, så du måste välja att visa dolda filer, samt se till att dölj skyddade system filer inte är valt.

I boot.ini kan du sedan sätta hur snabbt den automatiskt skall välja OS, samt vilket OS den skall boota på som standard. Du kan även ta bort oönskade operativsystem ifrån denna fil.

Du bör dock tänka över vad du gör innan så att du inte sitter med en obootbar installation.

Och om jag inte har den jävla filjäveln då?

Har testat att söka efter den, fanns inte...

EDIT: Lösningen fanns här =) http://support.microsoft.com/kb/289022/sv
Citera
2007-07-26, 11:42
Medlem
http://www.google.se/search?q=how+to+edit+boot.ini
Citera
2007-07-26, 11:45
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Och om jag inte har den jävla filjäveln då?

Har testat att söka efter den, fanns inte...

EDIT: Lösningen fanns här =) http://support.microsoft.com/kb/289022/sv

Äh..var inget.
Citera
2008-05-29, 12:37
Medlem
badrumsterrors avatar
Har liknande problem.

Jo det är så att jag skulle testa med att installera windows piss vista för ett bra tag sen på den ena hdd [D] men det gick bara till halva installationen

och nu ligger det en hel bunt med windows mappar som jag vill få bort har dock dolt dom men nu är jag rätt trött på att dom bara ligger där och tar en massa plats.
har förskt att lägga in dom i CCleaner men dom försvinner inte,felsäkert läge och tagit bort..de funkade inte heller..

hur ska man få bort dom? skapligt frustrerande de här.

/bengt med stort B
Citera
2008-05-29, 12:51
Medlem
CpRekas avatar
Jag skulle rekomendera dig starkt att formatera om alla diskar och få ordning på dem igen.

Vet du att allt utrymme på hårdisken är NTFS eller om det kör ext3 (eller något annat linux filsystem?

Jobbigt oxå att diskarna inte ligger i ordning oxå, med det kan du dock fixa med partioton magic..
Citera
2008-05-30, 18:29
Medlem
rallysallys avatar
Till Badrumsterror: Formatera inte, titta ett par inlägg högre upp så ser du lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in