2007-07-26, 00:36
Medlem
Som rubriken antyder så ska jag inom en snar framtid införskaffa en frack.
Jag behöver lite tips på var man bör köpa den och vilka märken som är något att ha.

Frackrock/byxa - Här är egentligen det stora problemet. Jag vill ju gärna ha en i ett bra lätt tyg så man inte blir så jävla varm. Har väldigt dålig koll på vilka märken som är något att ha, och var gränserna går prismässigt (helt enkelt i vilken prisklass man får mest frack för pengarna).

Bröstknappar - Pärlemor knappar blir det. Jag antar att butken jag köper fracken i har sådan i korrekt still, inte så mycket som kan gå fel. Har dock funderat på om de finns i både i silver och guld, jag antar att guld är det korrekta.

Manschetknappar - Ska vara i guld, så mycket vet jag. Funderade på att köra pärlemor på dem också, eller som jag känner för ett par stilrena i bara guld. Vad tycker ni?

Skjorta - Tänkte försöka komma undan billigt då magen håller på att krympa och jag ändå kommer behöva köpa ny.

Väst - Tänkte också köpa en billig rygglös vit väst.

Fluga - Skulle nog vilja ha en fluga man knyter själv, ingen jävla färdigknuten(känns som att ha en klippon-slips).

Lackskor - Tänkte försöka hitta ett par hyffsade på någon av skoreorna i stan.

Resten - Strumpor, hängslen, handskar
Budgeten ligger på ca 5000 kronor minus skor, och manschetknappar.

Jag kommer använda fracken ganska mycket, över 10 gånger inom ett år
Citera
2007-07-26, 11:15
Bannlyst
Försök att hitta en bättre begagnad från t ex corneliani om du vill ha en tunn med bra passform, dock får du nog lägga lite mer än vad du tänkt om du inte vill ha en risig från grosshandlaren..
Citera
2007-07-26, 16:22
Medlem
lteshs avatar
För 5000 kr hittar man tyvärr inget, förutom Grosshandlarn förståss. Tyvärr är Grosshandlarns frackar inte av yppersta kvalitet Men en frackskjorta till ett bra pris kan du säkert hitta där.

Men tyvärr kostar det betydligt mer än 5000 kr om du vill ha en frack av kvalitet. Och ska du ha den 10 gånger om året kanske det kan vara värt att satsa på något vassare än Grosshandlarn...
Citera
2007-07-27, 11:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Tillåt mig...

...gratulera! Varje välklädd herre har givetvis en frack i sin garderob. Som påpekats har Grosshandlarn frackar i acceptabla prislägen, men man får välja med omsorg. Är osäker på vilka märken de för, men Turo Taylor (finskt) är fullt acceptabelt om man springer på det. Tror att Grosshandlarn även har skräddare, så att Du kan får fracken detaljändrad efter Dina mått.

Några tips för frackens bärande:
1. Vit fluga (rosett) och vit väst i piké bärs. Svart fluga och väst bärs enbart när fracken bärs som arbetsplagg.
2. Man bär inte armbandsur till högtidsdräkt.
3. Är man utomhus bärs huvudbonad. I regel betyder det hög hatt, men kan även vara studentmössa (endast i sb m studnethögtidlighet givetvis) eller doktorshatt.
4. Som ytterplag bärs antingen lång ytterrock, eller rundskuren kappa.
5. Metall som bärs till fack; ringar, klockkedja, manschettknappar bör vara av guld (eller åtminstone i guldfärg).
6. Medaljer bärs i regel, då som medaljförkortning å vänstra slaget.

Lycka till med Din nya frack!
Citera
2007-07-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...gratulera! Varje välklädd herre har givetvis en frack i sin garderob. Som påpekats har Grosshandlarn frackar i acceptabla prislägen, men man får välja med omsorg. Är osäker på vilka märken de för, men Turo Taylor (finskt) är fullt acceptabelt om man springer på det. Tror att Grosshandlarn även har skräddare, så att Du kan får fracken detaljändrad efter Dina mått.

Några tips för frackens bärande:
1. Vit fluga (rosett) och vit väst i piké bärs. Svart fluga och väst bärs enbart när fracken bärs som arbetsplagg.
2. Man bär inte armbandsur till högtidsdräkt.
3. Är man utomhus bärs huvudbonad. I regel betyder det hög hatt, men kan även vara studentmössa (endast i sb m studnethögtidlighet givetvis) eller doktorshatt.
4. Som ytterplag bärs antingen lång ytterrock, eller rundskuren kappa.
5. Metall som bärs till fack; ringar, klockkedja, manschettknappar bör vara av guld (eller åtminstone i guldfärg).
6. Medaljer bärs i regel, då som medaljförkortning å vänstra slaget.

Lycka till med Din nya frack!

Tack för tippsen.
Jag har fått ett som det verkar schysst erbjudande om ett nytt frackset av märket Cavaliere. 3800:- för allt utom manchette och lackskor som jag redan har. Har även kollat runt lite på gamla hyrfrackar som uthyrningsfirmorna säljer ut. Möjligt att jag sattsar på en sådan, som jag förstår det så är det ofta Turo frackar eller Cavaliere.
Citera
2007-07-27, 19:26
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ett litet förtydligande krävs nog här. Troligen är det så här Strix m/94 menar, men det är lite luddigt

Normalt används vit rosett och vit väst, detta är sk white tie. Ett alternativ som inte är lika vanligt är svart rosett och svart väst, sk black tie. Det används ibland då inga kvinnor är närvarande vid tillställningen, t ex av vissa ordenssällskap eller studentikosa tillfällen.

Tredje kombinationen är svart rosett och vit väst, detta är sk grey tie. Detta skall bara användas av arbetande personal vid tillställningen. Blir en smula pinsamt att ha det som gäst...

I övrigt instämmer jag helt i ovan.
Citera
2007-07-27, 20:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Ett...

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ett litet förtydligande krävs nog här. Troligen är det så här Strix m/94 menar, men det är lite luddigt

Normalt används vit rosett och vit väst, detta är sk white tie. Ett alternativ som inte är lika vanligt är svart rosett och svart väst, sk black tie. Det används ibland då inga kvinnor är närvarande vid tillställningen, t ex av vissa ordenssällskap eller studentikosa tillfällen.

Tredje kombinationen är svart rosett och vit väst, detta är sk grey tie. Detta skall bara användas av arbetande personal vid tillställningen. Blir en smula pinsamt att ha det som gäst...

I övrigt instämmer jag helt i ovan.

...utmärkt förtydligande, men (OT) får det verkligen finnas studentikosa tillfällen utan kvinnor numera? Det omvända är sannolik tillåtet, i jämställdhetens namn.
Citera
2007-07-27, 21:44
Medlem
njaes avatar
Angående svart fluga: till frack används detta enbart av serveringspersonal ej i slutna sällskap (enl. min erfarenhet). "Black Tie" nämndes tidigare, det är vad jag vet bjudningsbenämningen till smoking. Frack är som tidigare nämnts "White Tie"

Till trådförfattaren: jag har en Cavallier som fungerar alldeles lysande.
Citera
2007-07-27, 22:10
Medlem
pjtrs avatar
Själv har man haft den utsökta "turen" att ha samma mått som morfars far. Så min frack är ca.. 90 år. Tåliga grejer man gjorde på den tiden.
Citera
2007-07-27, 22:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Det var...

Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Själv har man haft den utsökta "turen" att ha samma mått som morfars far. Så min frack är ca.. 90 år. Tåliga grejer man gjorde på den tiden.

...trevligt och traditionsrikt! Tänk att de gjorde så bra kläder förr. Undras vilken inkomst som krävs för att vi skall ha råd att köpa motsvarande kvalitet i vårt "välfärdssamhälle"?
Citera
2007-07-27, 22:38
Medlem
njaes avatar
Ärligt talat så tror jag inte den kvaliten finns idag, dagens producenter är medvetna om att man inte skall göra "för hållbara produker", det ligger helt enkelt ingen ekonomi i det.
Citera
2007-07-28, 11:05
Bannlyst
Citat:
...trevligt och traditionsrikt! Tänk att de gjorde så bra kläder förr. Undras vilken inkomst som krävs för att vi skall ha råd att köpa motsvarande kvalitet i vårt "välfärdssamhälle"?
Kolla med Bauers skrädderi på brunnsgatan eller Götrich skrädderi på artellerigatan. Annars kan du ju köpa en corneliani 9600 som du ändrar efter egna mått eller måttsy en frack. Kommer att hålla betydligt bättre en Cavalieres klistrade skit..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in