2007-07-25, 17:11
Medlem
Hej jag har påbörjat utbildningar 2 ggr på komvux, av olika skäl har jag hoppat av efter ca 2-3 månader båda gångerna..

Nu verkar studievägledaren väldigt skeptisk att låta mig börja läsa på flexen till hösten, september eller oktober..

Kan dom neka mig? Låter lite väl drastiskt...
Citera
2007-07-25, 18:14
Medlem
RagbaRs avatar
Jag sitter lite i samma sits, väntar på brev från vilkasomnuskickarutsådanabrev, studievägledarna jag pratat med verkar rätt skeptiska till att mina studier har pågått för lång tid.
Citera
2007-07-25, 19:03
Medlem
Ok, ingen som vet mer?
Citera
2007-07-25, 19:14
Medlem
wises avatar
Jag vet en person som läste 9år inom vuxenutbildningen för att få slutbetyg

Vill dock tillägga att han hoppade mellan komvux och folkhögskolor.
Citera
2007-07-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Jag vet en person som läste 9år inom vuxenutbildningen för att få slutbetyg

Vill dock tillägga att han hoppade mellan komvux och folkhögskolor.

Hmm okey, vad är skillnaden med Komvux - Folkhögskola då? (när vi ändå är inne på ämnet)
Citera
2007-07-25, 20:53
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmarenAB
Hmm okey, vad är skillnaden med Komvux - Folkhögskola då? (när vi ändå är inne på ämnet)

Jag är inte 100% säker på hur betygen etc tillgodoräknas men folkhögskolan ger omdömen 1-5 och har en egen kvot till högskolan (väldigt liten) men ger behörighet naturligtvis så den kan kombineras med högskoleprov. Tänk dig en slapp tillvaro, det finns tom "politiska folkhögskolor" som drivs av ung vänster där medlemmar tränas att bli duktiga stenkastare.
Citera
2007-07-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Jag är inte 100% säker på hur betygen etc tillgodoräknas men folkhögskolan ger omdömen 1-5 och har en egen kvot till högskolan (väldigt liten) men ger behörighet naturligtvis så den kan kombineras med högskoleprov. Tänk dig en slapp tillvaro, det finns tom "politiska folkhögskolor" som drivs av ung vänster där medlemmar tränas att bli duktiga stenkastare.

Haha wtf...
Citera
2007-07-26, 10:36
Medlem
Deannas avatar
Saknar du grundskolekompetens (alltså 1-9de klass) så tror jag inte att de kan neka dig, men givetvis kan de neka dig en plats på gymnasienivå om du inte har haft extremt bra skäl till avhoppen och att de inte har plats för dig. Komvux tampas just nu med dålig ekonomi då de fått mindre ekonomiska anslag, därför nekas många plats på komvux idag.
Citera
2007-07-26, 13:10
Medlem
Arkhons avatar
Om du blir nekad, sök distanskurser i framtiden, eller försök att få byta redan nu. Där är det mycket lättare att komma in.
Citera
2007-07-27, 16:56
Medlem
Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här