2008-06-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
Kör helt utan GPS istället. Att bara sitta och köra efter en GPS gör en dum i huvudet.
Och ditt förslag är, sitta och gissa sig fram? Visst, ska du köra fjärrtrafik med 1 stopp på varje arbetspass mellan två storstäder är kanske inte GPSen nödvändig, inte en kartbok heller. Men i många körningar är GPSen ett extremt bra verktyg som kan spara in mycket tid (och pengar).

Bektrakta GPSen som en smidig kartbok, stäng av rösten och innan du svänger in på nån mindre väg så ska du använda dig av sunt förnuft. GPSen skickar dig utan problem in på grusvägar som slutar 50 meter in i en skog, då är det inte så kul att sitta där med bil och släp.
Citera
2008-06-02, 20:11
Medlem
det finns ingen gps som har dom funktioner som du söker, men det är faktiskt på väg, kommer ej ihåg vilket tillverkare. men han jag pratade med sa att det var ett par år kvar innan programvaran var färdig, jag pratad med dom 2006 på nån teknik mässa jag var på.
Citera
2008-06-03, 10:00
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
Kör helt utan GPS istället. Att bara sitta och köra efter en GPS gör en dum i huvudet.

Bra att ha men jag använder den mest för att se var på gatan husnummret ligger om det är en lång gata med en massa enkelriktningar.
Kör man bara efter den hela vägen så lurar den ofta en på skitvägar och inte den vägen man vill åka.
Citera
2008-06-03, 10:12
Medlem
sephines avatar
http://www.truckstop.nu/

Gå sedan till Lastbilsforum i vänsterspalten.

Har för mig att det talats om ett navigationsprogram som kan tala om maxhöjder under broar viadukter. Kolla vet ja!

Min husse tycker inte att vi skall använda gps. Jag trotsar lite där. Använder först och främst kartor, beskrivningar -därtill gps:en som ett komplement.

Låt säga att jag ska köra till en stad där jag inte är så ofta.
Skaffar mig en överblick i kartan. Tar ut de vägar som ser störst ut.
Om jag sedan matar in ankomstgautadress i gps:en och sedan väljer "visa färdväg" så får jag angivet alla de ggr jag ska in på ny väg/gata.
Stämmer gps:ens val överens med de jag tänkt mig så vips har jag ett bra stöd för att ta mig dit jag vill utan att behöva snabbkolla vara avfart i papperskartan.

Huvudsaken man hittar sitt egna bästa sätt!
Citera
2008-07-04, 12:58
Medlem
tjaboooos avatar
Fogat samman några trådar rörande gps.
/Mod.
Citera
2008-07-05, 20:18
Medlem
Antifrezes avatar
Vilken är den bästa GPS

Vilken är den bästa GPS för en som har en budget på 1700 :-

tacksam för svar....
Citera
2008-07-05, 20:32
Medlem
Tiiituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antifreze
Vilken är den bästa GPS för en som har en budget på 1700 :-

tacksam för svar....

Jag är nöjd med min TomTom XL, köpte den för 1.700 kr för 3 månader sen.
Citera
2008-07-11, 12:08
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smash-
Jo jag är ute efter en gps som kan vara bra att ha när man kör lastbil, en som har med höjden på broar.. vilken bärighetsklass vägen har.. om farligt gods kan köras på vägen etc. Men det kanske finns med i alla gpsautomatiskt eller? Har inte stenkoll på dem faktiskt. Anledningen att jag tänkte införskaffa en är att jag ska börja köra lastbil nu när jag kört upp till CE och inte är så hyperbra på en kartbok Och det hadde varit guld värt med en gps. Så har ni några tips på en inte allt för dyr?

Mvh
Du borde leta efter ryska kartor över Sverige, de har exakt vad du efterfrågar plus bärighet på runtomkring-mark, djup och strömningshastighet på floder/älvar mm..

Rysk karta + GPS is the shit. Om det fanns.

JAG, däremot, är ute efter en GPS som är så lätthanterlig att även min hustru kan använda den, spela upp media (mp3, mpg, avi, jpg, mm) och ha en stor/tydlig bildskärm.
Vore bra om man enkelt kan tanka uppdateringar, kartor mm via nätet på något enkelt vis. Minsta möjliga strul m.a.o.
USB & SD-ingång önskas.

Prisklass <2500 cirkus.

Tips?
Senast redigerad av DoubleWood 2008-07-11 kl. 12:12.
Citera
2008-09-21, 22:28
Medlem
Vilket är det bästa GPS-programmet för handdatorer, är det TomTom Navigator 7?
Citera
2008-09-21, 23:02
Medlem
S-hund temporärs avatar
Vilken GPS rekommenderas om den förutom bilkörning även skall vara lämplig till cykling och vandring, d.v.s. man skall kunna använda topografiska kartor ute i terränglådan? Jag tror mig veta att Friluftskartan finns åtminstone till (vissa?) Garmin-GPS:er, är det det enda märket som stöds?

Om man hellre kör Linux än Windows/MacOS, vilken GPS är då lämpligast?

Självfallet vill jag inte betala för kartor, så vilket GPS-märke/kartsystem är lämpligast att binda sig till ur "PirateBay"-hänseende? Andra tips i ämnet, såsom till vilka GPS:er det går att byta/uppgradera/hacka firmware m.m. vore också kul att läsa.

Jag har inte sett några GPS:er som sväljer normala laddningsbara batterier (typ R6 NiMH e.d.), så finns det utbytes-/piratbatterier att köpa för en hyfsat elektronikhändig person att installera själv? Jag vill inte sitta där med en >2000-kronors brevpress när det inte längre går att ladda det inbyggda specialbatteriet.

Edit: Om man tvingas köpa en GPS med "multimedia"-trams, finns det någon som i så fall stöder ett vettigt musikformat som Ogg Vorbis eller FLAC?
Senast redigerad av S-hund temporär 2008-09-21 kl. 23:05.
Citera
2008-09-22, 02:02
Medlem
Bjurras avatar
När jag var i USA var Gula Sidorna inprogrammerat i hyrbilens GPS. Man kunde söka på närmaste McD, bokhandel osv. Finns den funktionen i Sverige också?
Citera
2008-09-22, 20:51
Medlem
nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
När jag var i USA var Gula Sidorna inprogrammerat i hyrbilens GPS. Man kunde söka på närmaste McD, bokhandel osv. Finns den funktionen i Sverige också?

i de flesta nya gps:er kan du söka närmaste restaurang/teater/bio/nöjesfält/bensinmackar + mycket mera, så ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in