2007-07-25, 08:30
Medlem
M.C.Ps avatar
Tjenare.
Har precis ärvt en gammal tryckkokare från min Farfar, och är nu på jakt efter schyssta recept och användningsområden till denna. Har provat att koka potatis i den, går på 8 minuter. Vad använder ni er tryckkokare till.

Som sagt: Ös på med recept, och ange gärna koktid (är ju svårt att lyfta på locket och kolla).
Citera
2007-07-25, 16:16
Bannlyst
Jag använder min tryckkokare till att sterilisera olika saker...

...men det var mat endast, va?
Citera
2007-07-27, 13:49
Medlem
M.C.Ps avatar
Ja mat helst, m en finns det andra använingsområden så posta dem också
Citera
2007-07-27, 13:57
Medlem
fightownwalls avatar
koka potatis lät roligt .....men det är den inte riktigt till för.

den ska användas när du lägger in saker på burk typ gurka eller konserverar annat för att koka bort otrevliga saker i burken så den står länge och för att mjuka upp det lite vad jag förstått

Men jag använder mina tryckokare till att sterilisera med
Citera
2007-07-27, 18:10
Medlem
M.C.Ps avatar
ASG

Tror vi menar lite olika typer av tryckkokare

Har en sån här http://www.zenker.se/Liber/Liber_1950/tryckkokare.gif

Den användes väldigt mycket förr till att snabba på långkok av kött och dylikt
Citera
2007-07-27, 23:54
Medlem
Koka olika sorters kött fungerar ypperligt. Flera av de tävlande i Årets Kock 2007 använde sig av tryckkokare när det skulle koka Unggris.
Citera
2025-04-08, 19:26
Lyckliga ni som har en sådan här (kopierad från tråden)
https://www.flashback.org/leave.php?...ryckkokare.gif
Använder en sådan nästan varje dag , är helt unik och till lagar helt fantastiska soppor.

Det finns en metallplatta med dessa som ska ligga på botten , så att inget kött ligger direkt på botten då det lätt bränner då. Man mäter tiden från det att metall stycket börjar puffa som ett gammalt ånglok .. så där puff...puff....puff..
Har man för hög värme står metall stycket bara och blåser oavkortat... sänk då värmen på plattan .. tills ångloket kommer igång .. igen ..

Det är grunden med tryck kokningen av denna modellen ..
Vatten till ungefär hälften av tryck kokaren ... tryck soppor i ca 40 minuter ... när tuff ..... tuff ..... tuff.... kommit igång.

Våga blanda , bitar av potatis , morötter , och annat ... tillsätt olika kryddor , tomatpuré ... vitlök och gul lök i bitar...
Tryck på bara minst 40 minuter ....... underbara soppor..

Kött däremot ..... stek istället eftersom kött trycks tills de tappar sin smak i tryck kokare..
Ska man envisas och trycka kött är max minuter med ångloks tuffet... 20 - 25 minuter.
Tänker då på dilltryckt kalv eller nötkött..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in