2007-07-24, 22:10
Medlem
Hej på er..
Jag har en vän som bor i ett område med hyreshus.I det här området ska dom nu börja sammla in katter, för det är för många som springer runt där.Det har blivit så att folk har skaffat katt och sedan skitit i dom så flera har blivit förvildade.Nu ska dom alltså förbjuda utekatter i detta området och får dom tag på någon katt så ska den infångas för att ägaren sedan ska kunna lösa ut katten mot betalning.För mig låter det här helt horibelt.Det ligger ju ett hus område några hundra meter därifrån också.Hur tusan ska dom kunna skilja på vems katt som är på området då ? Om dom nu kidnappar en stackare som vart på fel plats på fel tidpunkt kan man då anmäla bostadsbolaget för kattnappning ? Jag tänker inte tjafsa med hundfolk och katthatare för detta är en ren juridisk fråga om rättigheter.Jag vet att man förr i kustsamhällena sköt av en massa katter. Dom var vilda och förökade sig nåt våldsamt. Då gick kommunen ut med att alla tamkatter måste ha halsband annars riskerade dom att skjutas sedan så gällde detta en viss period.Det som sker nu är ju en helt annan sak där ett bostadsbolag tar lagen i sina händer. I princip skulle ju alla kunna sammla in katter i så fall och sedan så fick ägarna lösa ut dom.Snälla lämna nu denna tråd till ren juridik och ingen pajkastning.
Citera
2007-07-24, 22:12
Medlem
H.E.L.s avatar
Så länge katten har halsband så får ingen "samla in dem".

Det går ju i o f s lätt att åtgärda och sedan kontakta kommunen så viltvårdaren får skjuta dem.
Citera
2007-07-24, 22:14
Medlem
Rent juridiskt ..Alltså finns det någon paragraf som stödjer detta ? Misstänker att ett bostadsbolag måste ha några ess i bakfickan ändå.
Citera
2007-07-25, 04:26
Medlem
NissePåDigs avatar
Lite ot men ändå relaterat:

Har hört att man får ha ihjäl katter som springer in på ens tomt. Är detta sant eller är det en myt?
Citera
2007-07-25, 07:16
Medlem
tgbgs avatar
Denna frågeställning har varit uppe flera gånger förut. Katter får inte springa hur som helst lika litet som andra husdjur. Samma gäller för katter som för andra att ägaren skall ha uppsikt och kontroll över sitt djur. Visserligen finns en dom som säger att det är i kattens natur att röra sig fritt men denna dom fråntar inte ägaren ansvar. En i förväg utannonserad insamlig av lösspringande katter är med största sannolikhet laglig, ett djur som står under uppsikt och kontroll kommer ju inte att samlas in och för övriga får en ägare som kan spåras ta ansvar kan en ägare inte spåras så är ju djuret att betrakta som förvildat eller övergivet.
Så vet jag att kattägare inte anser att en katt är förvildad om den inte är skygg och aggressiv men det är en känsloreaktion och inte en juridisk. Juridiskt bör en katt kunna anses som förvildad eller övergiven om en ägare inte går att finna, saknar katten halsband, örontatuering eller idchip så kan ju med fog antas att ägaren inte tar omsorg om sitt djur och det kan då anses som förvildat eller övergivet, detta oavsett kattens beteende.
Citera
2007-07-25, 07:23
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissePåDig
Lite ot men ändå relaterat:

Har hört att man får ha ihjäl katter som springer in på ens tomt. Är detta sant eller är det en myt?

I och för sig är du jakträttsinnehavare på din mark men då måste du veta att katten är vild, detta innebär infångning och kontroll. Det räcker inte med att du anser att den är vild, den måste i lagens ögon vara det och det kan ta ett tag att fastställa. Att direkt ha ihjäl en katt går inte juridiskt lika litet som för andra djur som normalt anses som tamdjur. En infångning och överlämnande till polis bör dock kunna ha stöd i lagen förutsatt att katten saknar halsband med kontaktuppgifter.
Citera
2007-07-25, 08:38
Medlem
demands avatar
Man skall även kolla om katten är chipmärkt eller tatuerad, utrustning för att kolla chipmärkning har ju inte gemene man i fickan direkt.
Så en katt utan halsband är inte fri jakt på.

/dmd
Citera
2007-07-25, 11:38
Medlem
illums avatar
Man är som kattägare ansvarig för sitt husdjur vad gäller skador, eller om en katt hypotetiskt skulle få spelet och klösa ut ögonen på en plågande unge.

Det ger dock ingen rätten att ha ihjäl eller kidnappa andra människors husdjur, oavsett tomtgränser. Det måste i så fall ska under omständigheter som är försvarbara, exempelvis att husdjuret är i färd med att skada barn eller något och då handlar det snarare om nödvärn eller något.

Folk kan förväntas sätta halsband, chip eller öronmärkning på sina katter, men med tanke på just chip eller annat så kan man inte dra slutsatser om katters herrelöshet innan sådana saker kollats.

I de fall jag hört talas om där jägare anlitats till att skjuta av katter godtyckligt så har det lett till mordhot och otroligt uppretade invånare, utöver eventuella anmälningar om djurplågeri och annat, så det skulle jag inte rekommendera.
Citera
2007-07-25, 13:27
Medlem
Som ett led därhän så undrar jag om man kan anmäla bostadsbolaget för att ha kattnappat ens husdjur i så fall? Jag ska ringa och kolla hur bostadsbolaget har tänkt sig och med vilka grunder dom kan kattnappa djuren på. Jag återkommer.
Citera
2007-07-25, 17:55
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arival
Som ett led därhän så undrar jag om man kan anmäla bostadsbolaget för att ha kattnappat ens husdjur i så fall? Jag ska ringa och kolla hur bostadsbolaget har tänkt sig och med vilka grunder dom kan kattnappa djuren på. Jag återkommer.

Här kommer det in som jag nämnde tidigare att ägaren skall ha uppsikt och kontroll. Har du uppsikt över din katt så tar de ju inte hand om den då du ser att de är på väg mot din katt och kan säga ifrån. Springer den däremot omkring utan att du vet var den är så bör den kunna omhändertas. Därefter blir du kontaktad om det går att utröna att du är ägare (halsband med namn, tatuering eller idchip) Så får du hämta din katt, troligen mot en administrativ avgift. Saknar din katt någon form av identifiering som gör att du kan spåras så bör katten inlämnas till polisen så som varande övergiven.
Citera
2007-07-25, 20:50
Medlem
MM jag fattar vad du menar.Men saken är ju också sådan att så länge jag har levt så har jag hitils inte sett någon kattägare följa efter katten på musjakt.Har dock sett någon katt i koppel men det är högst ovanligt.Om det nu är så att det ska vara lagligt att fånga in katter och kräva pengar så går samhället mera mot ett kattlöst samhälle.Förutom några som vägrar.Jag tänker inte diskutera och jämföra hund katt eller mot katthatare utan rent juridiskt alltså.Som du själv skrev så har det vart en dom där det ligger i kattens natur att ströva fritt.Frågan är hur långt räcker den domen och finns det någon dom eller paragraf som säger att katter måste hållas under uppsikt.Lite motsägelsefullt att dom ska kunna ströva fritt samtidigt som man ska ha uppsikt över dom.
Citera
2007-07-25, 22:18
Medlem
*Girlie*s avatar
Det finns ju faktiskt (tyvärr) väldigt många övergivna katter så hur skulle det se ut om det var olagligt att omhänderta såna och lämna till polisen? Eller alla katter som verkar vandra iväg och vara borta några veckor? Personligen skulle jag vara jätte glad om någon lämnade in min katt till polisen i ett sånt fall. Och så länge katten inte bär halsband eller något annat som visar att den är någons husdjur är det faktiskt svårt att veta om den är vild/tam/bortsprungen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in