2007-07-24, 21:15
Bannlyst
Hejsan !

Tidigare idag tog jag fram min brors gamla dator och tog up den på mitt rum kopplade in skärm , tagentbord och mus sen när jag startar datorn så kommer en liten skärm up 10 secunder senare kommer jag fram till windows xp loading screen . Sen så försvinner den och en svart skärm med lite text och under det står det CPU fan not running shutdown Yes / No och sen om jag tar no så händer det samma sak

Och ibland så fastnar det på loading screenen men det lilla rutar åker fram och tillbaka

Jag har ett genomskinligt chassi på denna dator och jag ser att alla fläktar fungerar som dom ska

Hur kan jag lösa detta ?
Citera
2007-07-24, 21:33
Medlem
styler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggander
Hejsan !

Tidigare idag tog jag fram min brors gamla dator och tog up den på mitt rum kopplade in skärm , tagentbord och mus sen när jag startar datorn så kommer en liten skärm up 10 secunder senare kommer jag fram till windows xp loading screen . Sen så försvinner den och en svart skärm med lite text och under det står det CPU fan not running shutdown Yes / No och sen om jag tar no så händer det samma sak

Och ibland så fastnar det på loading screenen men det lilla rutar åker fram och tillbaka

Jag har ett genomskinligt chassi på denna dator och jag ser att alla fläktar fungerar som dom ska

Hur kan jag lösa detta ?

Tror du kan lösa problemet genom att flasha om ditt bios eller helt enklet uppgradera det. Men någon annan kanske kan komma med ett lite mer lätt genomförligt förslag
Citera
2007-07-24, 21:36
Bannlyst
ok hur gör jag det då ?
Citera
2007-07-24, 21:37
Medlem
Drapåtrissors avatar
Kan även bero på att fläkten är termostatstyrd. Då dröjer det ett tag att få upp den i fullt varv. Tror att det går att inaktivera felmeddelanden i BIOS.
Citera
2007-07-24, 21:45
Bannlyst
så du föreslår att jgag låter den stå på loaden screenen tills något händer ?
Citera
2007-07-24, 21:57
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
så du föreslår att jgag låter den stå på loaden screenen tills något händer ?
Gå först in i BIOS och kolla under "hardware monitor" att fläkten snurrar och att tempen är normal.
Citera
2007-07-24, 22:04
Bannlyst
sorry om jag verkar lite noobsor men hur gör jag det ?
Citera
2007-07-24, 22:18
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
sorry om jag verkar lite noobsor men hur gör jag det ?
Det vanligaste brukar vara att trycka på delete vid uppstart.
Citera
2007-07-24, 22:34
Bannlyst
ok gjorde det här kommer en liten bild säg till om du vill ha mer bilder på annan info
Citera
2007-07-25, 15:35
Bannlyst
Fick igång datorn nu men den segar som fan , kan jag omformatera den men på något sätt spara all music ?
Citera
2007-07-25, 17:15
Medlem
DennisOlofs avatar
biggander, du kan formatera om den, då måste du intallera operativsystemet på nytt, inkl. drivrutiner.

Om hårddisken bara är en enda stor partition kan det bli svårt att spara musiken, alltid bra att ha C: och D: då kan man spara viktiga saker på D: ifall man behöver installera om eller när det är dags

I bios ska du kunna välja "ignore" eller liknande på fläktarna i datorn, då struntar bios i om dom snurrar eller inte. Sedan att den är seg osv tja de vet jag inte varför.

Kanske hjälper om man "laddar defaults för bios" om den är klockad eller något verkar vara knas ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in