2007-02-21, 19:05
Medlem
Farbror Sallads avatar
Jag var och kikade lite i trakterna av Hammarby idag, och var kring nån slags bergrumsanläggning och glodde en sväng. Det ligger precis vid det stora betongtornet med massa paraboler och skit på.
Nu när jag kommer hem så tänkte jag kolla hur det ser ut på kartan, och på satellitbild. Till min stora förvåning så ser det inte alls ut som i verkligheten, men detaljer som pekar på att anläggningen är ordentligt gammal får mig att granska satellitbilden noggrannare. Och se på fan, de har klippt och klistrat för att dölja det hela! Då undrar man ju raskt vad det är som är så enormt viktigt där nere.
Tyvärr kraschar min burk när jag försöker köra Google Earth, annars hade jag kollat om det ser annorlunda ut där också.

Jag vet inte om jag vågar skärmdumpa bilden och visa här om det nu är nån slags försvarshemlighet, för då kommer väl polisen och knackar på dörren, hehe. Men ni kan ju kolla själva precis runt tornet på bilden. Man ser efter lite granskande att samma träd står på mer än ett ställe!

Edit: Nu har jag sökt lite i forumet och funnit vad det är för "anläggning". Dock verkar den bortredigerade grunkan på bilden inte vara riktigt samma sak. Där satt också skyltar med fotoförbud (innanför det hemskt ogenomträngliga stängslet). Inga såna skyltar vid porten direkt bredvid tornet däremot.
Citera
2007-02-21, 19:41
Medlem
hårdkårs avatar
Kolalde både eniro, hitta och google earth. Man ser inget bra på goggle angående vägar eller dylikt. Men något jag täckte var lite spännade är att det finns en korsningen en bit ner. Där det går en bit väg upp som slutar till synes vid en gräsplätt. Vid rondellen och länkenmynningen. Vid slutet av Hammarbyvägen, riktning Globen finns det något spännade också.
Citera
2007-02-21, 19:56
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Kolalde både eniro, hitta och google earth. Man ser inget bra på goggle angående vägar eller dylikt. Men något jag täckte var lite spännade är att det finns en korsningen en bit ner. Där det går en bit väg upp som slutar till synes vid en gräsplätt. Vid rondellen och länkenmynningen.
Ja just det. Men det kan ju vara nån gammal tomt eller vad som helst. Misstänkt platt.

Citat:
Vid slutet av Hammarbyvägen, riktning Globen finns det något spännade också.
Ja, jag har insett det. Två saker till och med, varav den ena relaterad till tråden.
Citera
2007-02-21, 20:07
Medlem
hårdkårs avatar
Har bara åkt förbi där. Är det den porten i berget du tänker på? Eller något närmare tornet?
Citera
2007-02-21, 20:11
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Har bara åkt förbi där. Är det den porten i berget du tänker på? Eller något närmare tornet?
Jag har inte kikat där själv, men jag läste i en annan tråd att det har med saken att göra. Ett hus i parken i korsningen.
Citera
2007-02-21, 20:19
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag har inte kikat där själv, men jag läste i en annan tråd att det har med saken att göra. Ett hus i parken i korsningen.
Har inte spanat där men som sagt någon form av ganska inbrottssäkert hus samt en port in i berget om jag minns rätt. Kameraövervakat dessutom. Länge sedan jag var där i krokarna men forthoppningvis finns det någon annan som kommer och kastar ljus över skuggorna.
Citera
2007-02-21, 20:23
Medlem
skadedjurs avatar
betongtornet i hby / sbk ...
vistades mycket i en lägenhet i krokarna för något år sen och observerade mycket brandbilstrafik osv ner för backen in i berget där. (ligger även ett parkeringsgarage på denna mystiska GIGANTISKA ingång) ..
har säkert nånting det stora ventilationsanläggningen en halvkm därifrån mot s. station ..
Citera
2007-02-21, 20:28
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadedjur
betongtornet i hby / sbk ...
vistades mycket i en lägenhet i krokarna för något år sen och observerade mycket brandbilstrafik osv ner för backen in i berget där. (ligger även ett parkeringsgarage på denna mystiska GIGANTISKA ingång) ..
har säkert nånting det stora ventilationsanläggningen en halvkm därifrån mot s. station ..
Jo, porten nedanför tornet är verkligen gigantisk. Men den andra precis bredvid är inte ens stor nog för en personbil tror jag. Dock fasen så mycket värre inhägnad. Fram till den är det en liten vägstump som är inhägnad också. Nån slags uppställningsplats ser det ut som.

Det här kan ju vara precis vad ointressant skit som helst, men det som får mig att gå igång lite är att man alltså censurerat publika satellitbilder på just den ingången. Det krävs nog en del för det. Och hur stor är sannolikheten att nån som jag "råkar" hitta denna censur? Nästan noll.

Edit: Vad menar du med "s. station"?
Edit2: En halv kilometer är på tok för långt bort för att det ska ha med saken att göra. Däremot kanske du syftar på nån av ventilationsmojängerna för södra länken?
Citera
2007-02-21, 21:07
Medlem
skadedjurs avatar
Citat:
Jo, porten nedanför tornet är verkligen gigantisk. Men den andra precis bredvid är inte ens stor nog för en personbil tror jag. Dock fasen så mycket värre inhägnad. Fram till den är det en liten vägstump som är inhägnad också. Nån slags uppställningsplats ser det ut som.

Det här kan ju vara precis vad ointressant skit som helst, men det som får mig att gå igång lite är att man alltså censurerat publika satellitbilder på just den ingången. Det krävs nog en del för det. Och hur stor är sannolikheten att nån som jag "råkar" hitta denna censur? Nästan noll.

Edit: Vad menar du med "s. station"?
Edit2: En halv kilometer är på tok för långt bort för att det ska ha med saken att göra. Däremot kanske du syftar på nån av ventilationsmojängerna för södra länken?

skärmarbrink menar jag .. och ja det var mindre än 500meter bort. och den står rakt ovanför södra länken (såg jag när smartasset kolla eniro nyss)..
min första tanke var iofs att det är ett services schakt / tunnel mot södralänken.. resp en massa grejs i tornet som man inte vill att folk ska titta på i vanliga fall. sitter gröna konstiga klumpar mellan "kakvingarna" på tornet.. -pomma-
OT (man blir galen utan cigg)
Citera
2007-02-21, 21:44
Medlem
Hammarby stationen

Det du ser är med stor sannolikhet Hammarby telestation. Det är en av de fyra STORA stationerna och knutpunkterna ut mot resten av Sverige vad gäller telefoni, datakom och Internet. En något "överhettad" station idag. Den är direktansluten med tunnelnätet under Stockholm. Ganska välbevakad såväl ovan som under mark. Inte speciellt intressant om man inte jobbar inom den branchen.

Citat:
Jag var och kikade lite i trakterna av Hammarby idag, och var kring nån slags bergrumsanläggning och glodde en sväng. Det ligger precis vid det stora betongtornet med massa paraboler och skit på.
Nu när jag kommer hem så tänkte jag kolla hur det ser ut på kartan, och på satellitbild. Till min stora förvåning så ser det inte alls ut som i verkligheten, men detaljer som pekar på att anläggningen är ordentligt gammal får mig att granska satellitbilden noggrannare. Och se på fan, de har klippt och klistrat för att dölja det hela! Då undrar man ju raskt vad det är som är så enormt viktigt där nere.
Tyvärr kraschar min burk när jag försöker köra Google Earth, annars hade jag kollat om det ser annorlunda ut där också.

Jag vet inte om jag vågar skärmdumpa bilden och visa här om det nu är nån slags försvarshemlighet, för då kommer väl polisen och knackar på dörren, hehe. Men ni kan ju kolla själva precis runt tornet på bilden. Man ser efter lite granskande att samma träd står på mer än ett ställe!

Edit: Nu har jag sökt lite i forumet och funnit vad det är för "anläggning". Dock verkar den bortredigerade grunkan på bilden inte vara riktigt samma sak. Där satt också skyltar med fotoförbud (innanför det hemskt ogenomträngliga stängslet). Inga såna skyltar vid porten direkt bredvid tornet däremot.
Citera
2007-02-21, 23:01
Medlem
Tack bergsprängaren det var ungefär som om jag skulle sagt det själv, jag trodde dom flesta visste om den telestationen.
Skulle iaf inte säga nej till ett besök där, sen finns det väl också en arbettunnel för södra länken i krokarna där vill jag minnas.
Citera
2007-02-22, 01:13
Medlem
anakatas avatar
Mycket riktigt Hammarbystationen. Bergrummet är nästintill gigantiskt. Snett mittimot Fryshuset finns det ett litet hus som huserar nedgång och verkar bemannad iaf dagtid, vilket förvånade mig lite då Telia brukar vara väldigt snåla med sådant.
Väldigt intressant anläggning, men tyvärr oåtkomlig ur UE-synvinkel. (Tur är kanske det då den är väldigt viktig...) Känner man någon på Telia/Skanova/Flextronics/Swedia/Relacom/Eltel vad de nu heter idag (de lackar om bilarna med ny logo när de börjar bli smutsiga :-)) så borde det gå dock, även om det egentligen krävs att man gått en liten löjlig kurs för att få vistas i telestationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in