Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-27, 18:41
  #121
Medlem
finns en historia om en vakt som skjutit sig själv i benet med en pistol där nere
Citera
2014-02-27, 21:47
  #122
Medlem
Intressant tr
Citera
2014-02-28, 15:05
  #123
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoryz
Fanns det klotter eller är ytorna fortfarande orörda?


Klotter? Det är väl ungefär lika lätt att ta sig in och klottra i regeringshuset som det är i hammarbyberget så nej, det finns inget klotter därinne.
Citera
2014-02-28, 18:52
  #124
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Klotter? Det är väl ungefär lika lätt att ta sig in och klottra i regeringshuset som det är i hammarbyberget så nej, det finns inget klotter därinne.

Ungefär. Och vilka UE:are är speciellt nyfikna på klotter...?
Citera
2014-02-28, 19:35
  #125
Medlem
victoryzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Klotter? Det är väl ungefär lika lätt att ta sig in och klottra i regeringshuset som det är i hammarbyberget så nej, det finns inget klotter därinne.

Okej.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Ungefär. Och vilka UE:are är speciellt nyfikna på klotter...?

Antagligen ganska många. Om du rör dig i Stockholms underjord, som bör vara tämligen nerklottrad, så skulle det väl rimligtvis ge en större "kick" för en UE:are att hitta en plats helt utan klotter? Klottret i sig är väl inte särskilt intressant om du inte är intresserad av kulturen men ickeexistensen av klotter är ju det. Dessutom kan klotter ge en ganska bra fingervisning vilket årtal stället har upptäckts och när någon senast var där. Drar man det hela vägen så är klotter jämförbart med ristningar i grottor, vilket självklart är VÄLDIGT intressant för en arkeolog.
Citera
2014-02-28, 20:35
  #126
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoryz
Okej.



Antagligen ganska många. Om du rör dig i Stockholms underjord, som bör vara tämligen nerklottrad, så skulle det väl rimligtvis ge en större "kick" för en UE:are att hitta en plats helt utan klotter? Klottret i sig är väl inte särskilt intressant om du inte är intresserad av kulturen men ickeexistensen av klotter är ju det. Dessutom kan klotter ge en ganska bra fingervisning vilket årtal stället har upptäckts och när någon senast var där. Drar man det hela vägen så är klotter jämförbart med ristningar i grottor, vilket självklart är VÄLDIGT intressant för en arkeolog.

Att det inte är något klotter i dessa tunnlar och utrymmen är inte konstigt, det är ett SO-objekt (om jag inte är ute och cyklar) och det är väldigt övervakat. Det är alltså inget som några små klottrare bara behöver lyfta på ett brunnslock och komma in för att förstöra med sitt klotter, då blir det klotter i en cell på Kungsholmen om det vill sig illa. Men visst hittar du klotter i tunnelbanetunnlarna och andra mindre viktiga tunnlar/kulvertar.
Citera
2014-03-03, 16:42
  #127
Medlem
Nej inget klotter i berget där. Är ju fortfarande i drift, och som sagt att komma in var inte lätt.
Citera
2014-03-05, 17:34
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienmysko
Hej gruppen!

Jag har jobbat nån månad i berget för 12 år sedan. det är 3 stora 5-6 våningars hus i stål i ett varsitt bergrum, Är kryphöjd under husen och belyst. Dom är som sagt ställd på stötdämpare, men jag vill inte kalla det fjädrar. Utan mer rör som har snitt för att kollapsa, skulle gissa dom var runt 30cm höga.

Alla kablar och rör mm var flexibla. Sas när jag var där att regeringen skulle kunna vara i ett av husen vid ev krig, vet ej hur sant det var. Men storkök fanns det och matsal, var förut telefonväxlar i 1:a huset men efter AXE infördes tog det ju mindre plats och när jag var där hyrdes ytorna av olika IT-företag.

Var inne även i det andra huset, men minns inte mycket mer än att vi tog den vägen som en genväg till jobbet utanför husen. Vi byggde ställning så att dom kunde "skrota" berget. Hade ramlat ner en stor sten i ingången till hus no:1 så därför gjordes detta.

Ingången vi använde när vi kom till fots var det lilla huset snett mitt emot fryshuset som beskrivits. Det är INTE bemannat, men kameraövervakat. Hade man inte passerkort fick man prat med vakten som kollade upp en via en lista på godkända personer. Kom man med bil åkte man in i grinden som visats på vissa bilder.

Både till fots och med bil slussas man in, dörren/grinden stängs bakom dig innan nästa öppnas. Tornet har vad jag sett, ingen anknytning via tunnlar med dessa bergrum och då harjag sprungit en del där nere. Hmm vänta nu, fanns ju en tunnel som vi låste upp för att det kom folk gående som ispekterade kablarna i den tunneln, kommer inte ihåg varifrån dom gick in. Men det var runt 2km bort. Vi hade en plan på att ge fan i att låsa upp och sätta en lapp "det är lika långt tillbaka"

Hus no:3 var militärt, där kom vi aldrig in. Men i tunneln stod det 2-eller 3 stora dieselgeneratorer.

I lilla huset man går in i fanns det 2 hissar, man skulle trycka upp den andra när man tog den ena ner och tvärtom. Vid brandlarm vände dom och bägge gick upp igen. Fanns även gångväg upp, som kom ut i närheten. Självlysande markeringar på "golvet", allt är asfalterat.

Ska se om jag har kvar några bilder därifrån.

Mvh
Mysko


Var det typ såna här fjädrar husen stod på? http://4.bp.blogspot.com/_VOG6klsfZ5...600/gog001.jpg

Sen så var Hemliga Svenska Rum i närheten av Hammarbyberget (tror jag) 9:42 in på filmen är det från Hammarbyberget? www.youtube.com/watch?v=LnrXjji8FOk
Citera
2014-03-05, 18:56
  #129
Medlem
wolf3ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ((UNDERGROUND))
Var det typ såna här fjädrar husen stod på? http://4.bp.blogspot.com/_VOG6klsfZ5...600/gog001.jpg

Sen så var Hemliga Svenska Rum i närheten av Hammarbyberget (tror jag) 9:42 in på filmen är det från Hammarbyberget? www.youtube.com/watch?v=LnrXjji8FOk

Det här skulle kunna vara från bygget http://sv.tinypic.com/m/i3t3ch/4
Citera
2018-04-22, 02:45
  #130
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Att det inte är något klotter i dessa tunnlar och utrymmen är inte konstigt, det är ett SO-objekt (om jag inte är ute och cyklar) och det är väldigt övervakat. Det är alltså inget som några små klottrare bara behöver lyfta på ett brunnslock och komma in för att förstöra med sitt klotter, då blir det klotter i en cell på Kungsholmen om det vill sig illa. Men visst hittar du klotter i tunnelbanetunnlarna och andra mindre viktiga tunnlar/kulvertar.

Det man kan se (skyltningen om SO) är att det är olagligt att fota, mäta, rita eller beskriva området, så alienmysko är säkert arkebuserad vid det här laget.

Vad jag hört sedan jag fick kännedom om platsen är att skyddshusen i bergrummen mycket riktigt är enorma och står på fjädrar. Vidare skulle de kunna hysa halva Stockholm i händelse av kris.

Ryktet säger även att där finns tunnlar anslutna till alla möjliga ställen i staden.
Citera
2018-04-23, 20:34
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Ryktet säger även att där finns tunnlar anslutna till alla möjliga ställen i staden.
Ja du kan ta dig runt stora delar av stan i tunnlar.
Citera
2018-04-25, 14:08
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Vidare skulle de kunna hysa halva Stockholm i händelse av kris.

Låt säga att det stämmer att bergrummet skulle kunna rymma halva Stockholms befolkning.
Om vi då räknar med hälften av invånarna i Stockholms kommun och svensk skyddsrumsstandard (0.75 m²/person) så får vi en yta på ca 360'000 m² (36 hektar).
Att jämföra med tex Gamla stan som har en yta på ca 320'000 m² (32 hektar) eller ca 415'000 m² om Riddarholmen och Helgeandsholmen räknas in, eller Mall of Scandinavia som är ca 100'000 m². För att jämföra bergrum har vi tex Musköbasen på ca 400'000 m², Katarinabergets skyddsrum/Katarinagaraget på ca 15'600 m² eller HC Elefanten på ca 3'300 m².
Hammarbyberget sägs innehålla 3 byggnader med vardera 5-6 våningar, slår vi ut ytan 360'000 på dessa får vi en bergrumsyta på ca 60'000-72'000 m².
Jag säger inte att det är på ett eller annat sätt, jag bara analyserar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback