2007-07-24, 19:35
Medlem
Morientess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten_röv
Sedan är det väl så att han bara har producerat hostel, eller har jag fått det om bakfoten?
Han är "presenter", vilket innebär att det står "Quentin Tarantino presents Hostel" på filmens framsida och på så sätt lockas ungdomar till att se (skit-)filmen.

Är besviken på Tarantino som går med på sådant.

Förresten tycker jag inte att TS ens ska yttra sig om han inte ens sett "Pulp Fiction" (1994).
Citera
2007-07-24, 19:56
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
och det sämsta i dem är just dialogerna.
Det var nog en av de mer ovanliga åsikter jag hört. Brukar ju annars vara det folk gillar mest med Tarantino, med all rätt.
Citera
2007-07-24, 20:04
Medlem
expanders avatar
Scenen i Pulp Fiction när dom städar upp bilen efter att Vincent skjutit Marvin i huvudet är klassisk:

Jules: Oh, man. I will never forgive your ass for this shit. This is some fucked-up repugnant shit.
Vincent: Jules, did you ever hear the philosophy that once a man admits that he is wrong, he is immediately forgiven for all wrong-doings? Have you ever heard that?
Jules: Get the fuck out my face with that shit. The motherfucker said that shit never had to pick up itty-bitty pieces of skull on account of your dumb ass.
Vincent: I've got a threshold Jules. I've got a threshold for the abuse that I will take. Now right now I'm a fuckin' race car, alright? And you got me in the red. And I'm just saying, I'm just saying that it's fuckin' dangerous to have a race car in the fuckin' red, that's all. I could blow.
Jules: Oh, oh, you ready to blow?
Vincent: Yeah, I'm ready to blow.
Jules: Well, I'm a mushroom cloud-layin' motherfucker, motherfucker. Every time my fingers touch brain, I'm "SUPERFLY TNT." I'm "THE GUNS OF THE NAVARONE." In fact, what the fuck am I doing in the back? You're the motherfucker should be on brain detail. We're fucking switching. I'm washing the windows and you're picking up this nigger's skull.

Eller när Jules citerar bibeln:

Jules: What does Marsellus Wallace look like?
Brett: What?
Jules: What country are you from?
Jules: "What" ain't no country I ever heard of! They speak English in "What?!"
Jules: English, motherfucker! Do you speak it?
Brett: Yes!
Jules: Then you know what I'm saying. Describe what Marsellus Wallace looks like!
Jules: (Points gun at Brett) Say "what" again! Say - "what" - again! I dare you! I double-dare you, motherfucker! Say "what" one more goddamn time!
Brett: He's black.
Jules: Go on!
Brett: He's bald.
Jules: Does he look like a bitch?
Jules: (Shoots Brett in the shoulder) Does he look - like a bitch???
Brett: No!
Jules: Then why'd you try to fuck him like a bitch, Brett?
Brett: I didn't!
Jules: Yes, you did! Yes. You. Did, Brett! You tried to fuck him. And Marsellus Wallace don't like to be fucked by anybody except Mrs. Wallace. You read the Bible, Brett?
Brett: Yes!
Jules: Well, there's this passage I've got memorized that sort of fits this occasion. Ezekiel 25:17. "The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of the evil men. Blessed is he who, in the name of charity and goodwill, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper, and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!" [Shoots Brett]
Citera
2007-07-24, 20:14
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Okej, jag har inte sett Pulp Fiction. Borde ta och göra det.

Allvarligt talat, har du inte sett Pulp Fiction kan du omöjligt uttala dig om Tarantino. Däremot håller jag med om att han kanske är en smula överskattad. Pulp Fiction, Reservoir Dogs och Jackie Brown är de tre filmer han har gjort som jag gillar. Kill Bill var en stor besvikelse.
Citera
2007-07-24, 20:26
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes
Han är "presenter", vilket innebär att det står "Quentin Tarantino presents Hostel" på filmens framsida och på så sätt lockas ungdomar till att se (skit-)filmen.

Är besviken på Tarantino som går med på sådant.

Förresten tycker jag inte att TS ens ska yttra sig om han inte ens sett "Pulp Fiction" (1994).

Skadar aldrig att läsa den lilla texten på omslaget som klart och tydligt säger vem som gjort vad. Det är ett sorgligt sätt att kränga en vara under falsk marknadsföring. Blev själv blåst på en film "av" Michael Moore för ett tag sedan. Men Tarrantino gillar jag över lag.
Citera
2007-07-24, 20:26
Medlem
kid of hariths avatar
tarantino har först och främst jävligt intressanta influenser, och han är kunnig inom det område som ofta kallas för skräpfilm. han gillar att "låna" grejer från sina idoler och sätter sedan sitt signum, som är dialogerna samt alltid ett bra musikval.
Citera
2007-07-24, 20:32
Medlem
Något jag glömde ta upp med! Klippningen i Deathproof var riktigt bra!
Citera
2007-07-24, 20:33
Medlem
xaks avatar
Dom är så välgjorda helt enkelt
Citera
2007-07-24, 20:41
Bannlyst
Jag är också Tarantino-fan, men jag håller Kill Bill främst. Pulp Fiction som god tvåa sen är det jämt skägg på resten, även Jackie Brown som jag tycker är helt ok(är True Romance en helTarantino? iså fall kommer den efter alla andra, TR suger..). Men jag tycker också en del av hans co-regi-filmer är bra, i synnerhet de med Rodriguez, Sin City är übergrym när man är rökt..

edit; visst ja, inte så lätt alla gånger att minnas topic..

Dialogen är det bästa med Tarantinos filmer, även hur de är filmade samt det ofta råa våldet av underhållningsvärdetyp.. han gör filmer för tittaren, som serietidningar i filmformat.. som Sin City..

ediot2; sry.. Sin City.. inte spin city.. fast det händer att jag kollar på soin city å..
Citera
2007-07-24, 20:46
Medlem
RedXs avatar
Spin City?
Citera
2007-07-24, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Jag är också Tarantino-fan, men jag håller Kill Bill främst. Pulp Fiction som god tvåa sen är det jämt skägg på resten, även Jackie Brown som jag tycker är helt ok(är True Romance en helTarantino? iså fall kommer den efter alla andra, TR suger..). Men jag tycker också en del av hans co-regi-filmer är bra, i synnerhet de med Rodriguez, Sin City är übergrym när man är rökt..

edit; visst ja, inte så lätt alla gånger att minnas topic..

Dialogen är det bästa med Tarantinos filmer, även hur de är filmade samt det ofta råa våldet av underhållningsvärdetyp.. han gör filmer för tittaren, som serietidningar i filmformat.. som Sin City..

ediot2; sry.. Sin City.. inte spin city.. fast det händer att jag kollar på soin city å..

Nej, True Romance är inte en "hel-Tarantino".
Han har skrivit manus, om jag minns rätt.

Pulp Fiction är min klara favoritfilm over all och jag har gillat alla hans filmer hittills (jag kan dock inte uttala mig om Death Proof).

Han skapar coola karaktärer, coola dialoger, han är bäst

Nu har jag det inte i huvudet och pallar inte kolla upp det, men ni som sett Pulp Fiction vet vad jag menar. Min favorit-dialog är när Jules och Vincent precis blivit beskjutna av snubben som suttit i toaletten och tryckt och de diskuterar miraklet, hahaha

Scenen när de skjuter skallen av killen i baksätet är också helt klockren

MVH
Citera
2007-07-25, 09:51
Medlem
Ok nu ska vi reda ut det här boys and girls.

"True Romance" är skriven av QT och såldes till något filmbolag för att finansiera "Reservoir Dogs".

("Natural Born Killers" bygger också på en novell/manuskript av QT, lite kul trivia)

"Killing Zoe" är producerad av QT och inget mer.

Sen han slog igen stort med RD och Pulp Fiction så har man försökt tjäna pengar på att sätta hans namn på filmerna oftast genom att han presenterar filmen osv.

Om ni vill se QT´s filmer så kommer här en lista på allt han gjort:

Bygger på manus/noveller av QT:

Natural Born Killers
True Romance

Skrivna och Regisserad av QT:

Reservoir Dogs
Pulp Fiction
Four Rooms (Han har med 3 andra regissörer gjort varsin del i filmen)
Jackie Brown (QT har skrivit manuset efter en bok skriven av någon annan)
Kill Bill 1 och 2
Death Proof

Övrigt:

My bestfriends birthday (han första film någonsin som aldrig blev klar, men finns på nätet och är det som senare blev "True Romance")
CSI: Grave Danger (han både skrev och regisserad avsnittet för CSI)
Sin City (han har regisserat och kanske skrivit? delen när Jackie Boy och han Clive åker i bilen)

(han har regisserat ett avsnitt av Cityakuten också men det har inga spår av honom så det är inte värt att se)

Sen har han gjort massa små roller i tex Desperados, From Dusk till Dawn, Little Nicky mfl värt att kolla är från filmen "Sleep With Me" där han kör sin monolog om att "Top Gun" igentligen handlar om homosexualitet, mycket bra.

Och ang Death Proof.

Ni verkar inte fattat att filmen är en hyllning till gamla B-filmer (Grindhouse) att klippning är ryckig och det fattas bitar är ju med flit för att vara som dom gamla hederliga filmerna.

Att det var överdrivet svärande i Death Proof är ju samma sak där, kolla in gamla Shaft, Superfly, Coffie osv så får ni se att det är en jävla massa fuck där med.

Det man ska ha i huvudet när man ser en Tarantinofilm är att han är en genre-filmskapare = alla hans filmer tillhör en genre som han vill hylla.

Reservoir Dogs = Heistfilm (stötfilm, rånfilm)
Pulp Fiction = Massa olika genrer (den här är flera lite Blackexpotation film, lite gangster osv)
Jackie Brown = Blackexpotation-film (actionfilm för svarta)
Kill Bill 1 = Hong Kong Action, Samuraij-film, hämnfilm.
Kill Bill 2 = Spagettivästern, hämnfilm.
Death Proof = B-film.

Och den han sagt att han ska göra härnäst heter "Inglorius Bastard" och det är hans hyllning till krigsfilmen.

Och till sist vad är så bra med Tarantino:

Jo han gör coola filmer om coola människor som gör coola grejer och säger coola saker.

Tack för mig!

Peace Out/Porris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in