Citat:
Ursprungligen postat av
Petermadsen
Jag vet att apor runkar. Frågan är dock om tjejapor snurrar runt med två fingrar på klittan också? En lite bifråga till huvudfrågan.
Apor har händer och kan därför likt oss människor onanera ganska lätt. Onani hos t.ex. klövdjur ser jag som ett svårt uppdrag att lyckas med.
En till fråga. Vi människor och bevisligen apor har en sådan sexualdrift att vi komplettera med att onanera trots att vi i många fall har regelbundet sex genom samlag. Skulle ni säga att det är frustrerande för vissa djur som inte kan onanera trots satans kåthet?
Människor ÄR apor! Så ja, apor runkar och "klittrar". Jag tror inte man ska se onani som ett behov p.g.a. "kåthet", utan snarare tvärt om, kåthet är p.g.a. ett funktionellt behov av onani. Organismer som inte kan onanera i den mening som du nog föreställer dig, löser det hormonella eller spermiekvalitétsbehovet på annat sätt.
Organismer som inte fysiskt kan behöver antagligen inte stimulansen alls. Det är knappast så att onanibehov evolverar först, och sedan möjligheten till det. T.o.m. växter har ju "sädesavgång" s.a.s, helt utan fysiska möjligheter att självstimulera (däremot kan ju vissa arter självpollinera, men det är ju ingen "medveten" handling). Hondjur som inte kan, har rimligtvis en hormoniell apparat som är oberoende av den biten.