2007-07-23, 13:26
Medlem
Ja, snart så ska jag köpa en ny dator, frågan är då, hur är det med 64bits versionen? Fungerar den lika felfritt som 32bitarn?
Tanken är att jag ska fortsätta med XP.

Köpa eller inte köpa? Det går ju att ladda ner och fixa, men är det värt det? Förlorar jag något genom det? Tänkte, man kan väl inte uppdatera, och man kan heller inte installera Windows senaste programvaror?

//Johan
Citera
2007-07-23, 13:51
Medlem
http://www.tech-recipes.com/rx/1426/...ion_x64_vs_x86

http://www.winsupersite.com/showcase...sta_ff_x64.asp

Jag ska gå över till Vista i samband med nytt datorköp, de två länkarna fick mig att välja 32 bitars. Mest p.g.a bristande bakåtkompitabilitet i 64 bitars versionen.

64 och 32 bitars versionen är båda precis lika stabila, för att vara så pass fräscha OS är båda oerhört stabila. Det folk oftast klagar över är att mycket hårdvara inte funkar med 64.

Förstår inte riktigt, du ska köpa ett Vista men fortsätta använda XP?
Citera
2007-07-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Förstår inte riktigt, du ska köpa ett Vista men fortsätta använda XP?

Nejnej, ska inte köpa Vista, det är rätt uteslutet.

Vi har en dator nu som har Win XP home, och nu när jag ska köpa en egen behöver jag väl köpa ett OS till den..
Fast känns samtidigt dumt att lägga ner 1000kr på XP, då kan jag nästan hellre ladda ner någon utav versionerna eller pröva på Ubuntu.
Citera
2007-07-23, 16:10
Medlem
Att ladda ner XP / Vista fungerar i de flesta fall lika bra som att köpa det. Jag väljer att köpa Vista för att slippa allt klabb med uppdateringar och liknande. Att lägga 1300kr på ett OS känns som en liten peng då det kommer vara hörnstenen för varenda mjukvara jag installerar.
Citera
2007-07-23, 16:11
Medlem
jastors avatar
Nu vet jag inte hur det är med XP, men i Vista iallafall så fungerar 64 bitars versionen mycket mycket sämmre än 32 bitars.
Citera
2007-07-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Att ladda ner XP / Vista fungerar i de flesta fall lika bra som att köpa det. Jag väljer att köpa Vista för att slippa allt klabb med uppdateringar och liknande. Att lägga 1300kr på ett OS känns som en liten peng då det kommer vara hörnstenen för varenda mjukvara jag installerar.

Det är sant, men jag vill inte köpa Vista ännu känns det som.

Men XP 64bit, någon som vet någon recension eller jämförelse med 32bit'arn?
Citera
2007-07-24, 13:04
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaphp
Det är sant, men jag vill inte köpa Vista ännu känns det som.

Men XP 64bit, någon som vet någon recension eller jämförelse med 32bit'arn?
Som privatperson tycker jag att du ska välja 32-bit. Du slipper problem med viss mjuk/hårdvaror. Dessutom kommer du inte märka allt för stor skillnad, förutom att 64x mjukvaror startar aningen snabbare etc.
Citera
2007-07-24, 13:58
Medlem
Jag kör 64-bitars versionen av Windows XP, skulle inte rekommendera att en vanlig pellejöns som använder datorn till vardagliga bruk gör det. Prestandavinsten är relativt marginell förutom i vissa specialfall, och på köpet kommer problem med drivrutiner (varenda kernel-mode drivrutin måste vara en specialskriven 64 bitars, det vill säga i princip varje drivrutin, inklusive de till enkla saker som skrivare - även om Microsoft skrivit generic drivrutiner för många enkla hårdvaror).

Vet du däremot MED dig att det finns välfungerande 64bit drivrutiner till all hårdvara du vill använda, så finns det väl egentligen ingen anledning till att inte köra 64bit.
Citera
2007-07-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Jag kör 64-bitars versionen av Windows XP, skulle inte rekommendera att en vanlig pellejöns som använder datorn till vardagliga bruk gör det. Prestandavinsten är relativt marginell förutom i vissa specialfall, och på köpet kommer problem med drivrutiner (varenda kernel-mode drivrutin måste vara en specialskriven 64 bitars, det vill säga i princip varje drivrutin, inklusive de till enkla saker som skrivare - även om Microsoft skrivit generic drivrutiner för många enkla hårdvaror).

Vet du däremot MED dig att det finns välfungerande 64bit drivrutiner till all hårdvara du vill använda, så finns det väl egentligen ingen anledning till att inte köra 64bit.

Okej, tack så mycket gott folk! Blir nog att köra 32bit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in