2007-07-26, 16:32
Medlem
Orka inte läsa hela tråden.

Han kanske har en kokainfabrik i Brasilien och vill tvätta pengarna genom att påstå att han sålt datorer?
Citera
2007-07-26, 16:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Orka inte läsa hela tråden.

Han kanske har en kokainfabrik i Brasilien och vill tvätta pengarna genom att påstå att han sålt datorer?

Ja, det är mycket möjligt. De kanske köper kina-datorer för 3000kr i knarkpengar och säljer dem för 1000 kr till inget ont anade svenskar och vips så har de 1000 kr vita pengar.
Citera
2007-07-26, 17:34
Bannlyst
http://www.e24.se/dynamiskt/konsumen...d_16391594.asp

Tror att det här kommer bli en härlig såpopera i kvällpressen så småningom...
Citera
2007-07-26, 17:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokeruggla

Borde ju vara dumstrut och skamvrå för Aftonhorans "IT-expert" och övriga blåögda journlister som hjälpt dessa bedragare att komma så här långt i sin bluff innan den avslöjades.

Återigen var det ju FB-folket som stod för det inledande grävandet och den kritiska blicken.

Tycker det här säger det mesta:

"Det visar sig även att en av annonserna, en Tele2-annons, som finns på Medisons hemsida www.medisoncelebrity.com inte är äkta.

- Vi har inte betalat för något annonsutrymme på den där sajten. Vi ska kontakta företaget nu och fråga varför de lagt upp den, säger Thomas Ekman på Tele2 till Pengar24.

När Pengar24 ringer och konfronterar Medison om detta väljer bolaget att vara tyst.

- Jag har inte för avsikt att ge några kommentarer kring detta idag, säger Robert Klanjac, Sverigechef för Medison.

Vore det inte klokt att räta ut alla frågetecken så att kunderna kan känna sig lugna?
- Som jag sade kommer jag inte ge några kommentarer idag. Vi har för avsikt att förklara allt i en presskonferens snart.

När då?
- Det återkommer jag med."
Citera
2007-07-26, 17:51
Bannlyst
Hej,
tack för ditt mejl. Visst är priset misstänkt lågt, men fullt
möjligt enligt de branschexperter vi talat med. Intresset är väldigt
stort, det märker vi, liksom rädslan för att bli lurad. Vi har dock
inte hittat några "bevis" för att företaget skulle bluffa.
Jag har hur som helst beställt en dator, så någon uppföljning
kommer det att bli.

Vänliga hälsningar,

Anders Hedberg
redaktör / editor
Aftonbladet Nya Medier

Dubbel
(klippt från pontuskursing, sweklockers, Tack)

Jag undrar fortfarande hur sjutton dom har tänkt då pengarna som sagt inte betalas ut föränn varan levereras, företaget som sköter den hanteringen verkar faktiskt mycket seriöst.
Citera
2007-07-26, 17:56
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Jag undrar fortfarande hur sjutton dom har tänkt då pengarna som sagt inte betalas ut föränn varan levereras, företaget som sköter den hanteringen verkar faktiskt mycket seriöst.

Antagligen har de något sätt att komma runt detta. Kanske helt enkelt förfalskar leveransbekfräftelsen eller något liknande?
Citera
2007-07-26, 18:26
Medlem
indens avatar
Citat:

Jag vet att SweDeltaco kontaktade både IDG och Aftonbladet om detta redan igår, mest för att få tag i kontaktuppgifter men även att upplysa om att något skumt var i görningen. Är det så satans bråttom att få ut en artikel att man inte hinner kolla upp allt innan?
Citera
2007-07-26, 18:56
Bannlyst
Citat:
Hej,
möjligt enligt de branschexperter vi talat med. Intresset är väldigt
kommer det att bli.

Vänliga hälsningar,

Anders Hedberg
redaktör / editor
Aftonbladet Nya Medier

Dubbel

Jaja. Aftonbladet ÄR korkade. Inte undra på att de skriver upp företaget när de går på det själva.
Citera
2007-07-26, 19:48
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Hej,
möjligt enligt de branschexperter vi talat med
. Intresset är väldigt
kommer det att bli.

Vänliga hälsningar,

Anders Hedberg
redaktör / editor
Aftonbladet Nya Medier

Dubbel

Enligt dom branchexperter jag talat med. Mig själv alltså. Och jag inte dum i huvet för att jag talar med mig själv, om någon tror det... ( ) Så är priset åt helvete för lågt för att täcka komponentkostnaden.

Som jag skrev någon gång igår så täcker priset för datorn 1040 kr, minus frakt och moms, knappt ens skärmen. Dessa börjar på ca 650 kr enligt en annan på Swec. Vilket jag inte är uppdaterad om, men som låter helt rimligt.

Det är till och med löjligt att diskutera om den datorn kan ha kostat bara 1000 kr att producera.

Hade dom sagt att den kostat 2000-2500 kr så hade det varit billigt, betydligt billigare än billigaste på marknaden (4500 kr), och möjligtvis rimligt att det går att tillverka den för. Om man räknar bort lite minne, os, sämsta möjliga LCD, brännare, etc. Då kanske dom lyckats komma undan med scamen.
Citera
2007-07-26, 21:14
Bannlyst
Öppet brev från 2co (Spolierar för att det är mycket tex)

Citera
2007-07-26, 21:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Som jag skrev någon gång igår så täcker priset för datorn 1040 kr, minus frakt och moms, knappt ens skärmen. Dessa börjar på ca 650 kr enligt en annan på Swec. Vilket jag inte är uppdaterad om, men som låter helt rimligt.
a LCD, brännare, etc. Då kanske dom lyckats komma undan med scamen.

De billigaste skärmarna i den kategorin kan nog fås för runt 300-400 kr i mycket stora upplagor (10.000-tal). Men då har vi fortfarande en hel del komponenter kvar, såsom batteri (minst 300 kr i storvolym), CPU (200 kr), Minne (100kr), chassie med tangentbord (200 kr), hårddisk (200 kr), DVD-spelare (100 kr), systemkort (moderkort) 150 kr.

Så även med extemt billiga komponenter så kommer man knappast under 1500 kr i komponentkostnader, och därtill kommer montering, frakt mm. Så 2000 kr + moms är det lägsta möjliga priset. Då med ett ursprungligt pris på 3000 kr så var det fullt möjligt att få fram bärbara.. Men de har sålt ett antal sådana 3000-kronors maskiner, men inte levererat någon ännu efter fem månader. Det är detta som gör att det luktar scam..
Citera
2007-07-26, 21:57
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Så även med extemt billiga komponenter så kommer man knappast under 1500 kr i komponentkostnader, och därtill kommer montering, frakt mm. Så 2000 kr + moms är det lägsta möjliga priset. Då med ett ursprungligt pris på 3000 kr så var det fullt möjligt att få fram bärbara.. Men de har sålt ett antal sådana 3000-kronors maskiner, men inte levererat någon ännu efter fem månader. Det är detta som gör att det luktar scam..

Källa???

Har slängt iväg ett mejl till aftonbladet med lite sammanfattning av vad som gåtts igenom hittills samt ett mejl till msn sverige och frågat om de har något samarbete med medison. Det känns lite som att vara privatdetektiv eller nåt, haha..

Aja, det där mailet som medison skickade med svar på alla frågorna var ju det mest löjliga jag sett. Var det nån som gick på det här på fb? "konkurrens, hemligstämplat, blabla.." Dessutom svarade han inte på var han befann sig vid tidpunkten. Låter proffsigt, kan jag hålla med om, efter en ytlig analys - mycket mystiskt.

Dessutom är det bevisat att dom hade en falsk annons, TELE2.

Konstaterat är att det är något lurt i görningen, men med tanke på att betalningarna är tänkta att gå igenom ett seriöst företag är det frågan vad det är valdi har i kikaren? Det behöver ju inte vara ren scamming. det kan ju tillexempel som sagt vara kokain-pengar som tvättas eller dyl. Ska bli intressant att se hur detta artar sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in