Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-23, 00:03
Medlem
fizzles avatar
Det är nu andar gången jag upptäcker att min localhost är en jävla tumme i rumpan min.

Första gången var när jag förra veckan försökte med FTP, i början gick allt men resten av försöken (m.m) kunde jag inte ens återgå att testa i 127.0.0.1

Nu, den andra gången var det när jag skulle testa Net Limiter. Det är överhuvudtaget omöjligt att få kontakt med någon form av IP (hemsidan har knappast någon seriöst skriven FAQ) och inte ens då heller 127.0.0.1

Skriver jag rakt av 'localhost' i webbläsaren blir det ett Fel (inte tillgänglig -enligt Opera)
"Adressen du försökte gå till (http://localhost/) är för närvarande inte tillgänglig"

Eftersom jag inte vet vad som kan vara fel med rubbet ber jag er skriva till lite normala händelser som gör att man strulat med localhost.
Mitt OS är WXP Home ed.
Citera
2007-07-23, 10:00
Medlem
darkmarcs avatar
Har du någon web-server igång på din PC? Om du inte vet vilka tjänster som snurrar kan enkelt kolla om något lyssnar på port 80 (web) eller port 21 (ftp) genom att i en cmd-prompt skriva:
Kod:
netstat -an -p tcp
och leta efter rader som ser ut så här:
Kod:
TCP    0.0.0.0:21             0.0.0.0:0              LISTENING
TCP    0.0.0.0:80             0.0.0.0:0              LISTENING

Sedan kan du komplettera med ett -b på slutet för att få reda på vilken binär det är som kör din server:
Kod:
netstat -an -p tcp -b

Proto  Local Address          Foreign Address        State           PID
TCP    0.0.0.0:21             0.0.0.0:0              LISTENING       1380
[G6FTPSrv.exe]

TCP    0.0.0.0:80             0.0.0.0:0              LISTENING       564
[inetinfo.exe]

Men om det är så enkelt att du bara blivit av med översättningen localhost -> 127.0.0.1 så är det i filen C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts du ska titta. Denna skall innehålla en rad:
Kod:
127.0.0.1		localhost
///DM
Citera
2007-07-25, 12:07
Medlem
fizzles avatar
Inget kördes på :80 eller :21 som du menade att det inte skulle, localhost såg fin ut.
Checkar om jag upplever fel igen då.
Citera
2007-07-25, 12:12
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Inget kördes på :80 eller :21 som du menade att det inte skulle, localhost såg fin ut.
Checkar om jag upplever fel igen då.

Om inget körs på port 80 så kan du inte nå den genom http://localhost/ och om inget körs på 21 så kan du inte ansluta men en FTP-klient. Gör om, gör rätt helt enkelt
Citera
2007-07-25, 15:38
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Men om det är så enkelt att du bara blivit av med översättningen localhost -> 127.0.0.1 så är det i filen C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts du ska titta. Denna skall innehålla en rad:
Kod:
127.0.0.1		localhost
///DM

Sjukt tufft, där måste man ju kunna ändra alla möjliga adresser t.ex:

Kod:
nordea.se         minbank
eller?
Citera
2007-07-25, 16:31
Medlem
Slurpass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djb2

Kod:
eller?

Det funkar definitivt..

Klassiskt är typ att länka lunarstorm så man kommer in på aftonbladet istället, på skoldatorer... Tar ett tag innan folk fattar att dom omdirigeras
Citera
2007-07-25, 16:32
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djb2

Kod:
eller?

Visst kan du göra det, men räkna inte med att det fungerar i alla lägen. Sidor med SSL-certifikat kommer garanterat att krångla (efterosm adressen i certifikatet inte längre stämmer) , och websidor på servrar med domänbaserade virtuella värdnamn kommer du inte att kunna surfa till.
Citera
2007-07-25, 16:35
Medlem
Slurpass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Visst kan du göra det, men räkna inte med att det fungerar i alla läge. Sido med SSL-certifikat kommer garanterat att krångla, och websidor på servrar med domänbaserade virtuella värdnamn kommer du inte att kunna surfa till.

Vad jag förstått så borde det fungera utmärkt även om det är SSL-certifikat och virtuella värdnamn?
Rätta mig gärna om jag har fel, men hosts-filen är bara en vidare-länkning, dvs att du när du surfar mot "minbank" så skickas du till www.nordea.se istället..
Oftast verifierar ju certifikaten just inloggningar på sidor och då har du redan blivit omdirigerad och det borde inte certifikatet bry sig om!?

Något du har testat personligen?
Citera
2007-07-25, 17:47
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurpas
Vad jag förstått så borde det fungera utmärkt även om det är SSL-certifikat och virtuella värdnamn?
Rätta mig gärna om jag har fel, men hosts-filen är bara en vidare-länkning, dvs att du när du surfar mot "minbank" så skickas du till www.nordea.se istället..
Oftast verifierar ju certifikaten just inloggningar på sidor och då har du redan blivit omdirigerad och det borde inte certifikatet bry sig om!?

Något du har testat personligen?

Testade nyss. Funkar inte när man kommer till https:// protokollet (SSL) tyvärr...
Citera
2007-07-25, 19:11
Medlem
Slurpass avatar
Ajdå!
Man lär sig något nytt varje dag! :]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem