2007-07-22, 16:46
Medlem
Vukovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Fiska efter information får du göra hos någon annan. Jag har gett tillräckligt med information.

/mvh Ikh

Det andra jag antog var att du skulle skriva så =)

Nu väntar jag på att någon annnan lurad själ ska komma med en förklaring?
Citera
2007-07-25, 14:42
Medlem
OndSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vukovic
Ponera nu följande, att SMR har 300 st. aktiva fullvärdiga medlemmar och 300 medlemmar som "inte är fullvärdiga". Enkel mattematik. 300*500 kr + 300*150 (som vi väljer som snitt). Resultatet blir 150 000 + 45 000 = 195 000 Kr.

Är det inte här logiken brister - de har väl avsevärt färre medlemmar som betalar?

Säg att det istället är 30 medlemmar som betalar så mycket som man "ska", och resten betalar betydligt mindre (eller inget alls, jag tror inte de är så kinkiga med att räkna folk som medlemmar, som alla organisationer vill de väl pumpa upp sitt redovisade medlemstal).

Då faller ditt resonemang helt. Att de skulle ha 300 medlemmar som betalar 500 spänn i månaden framstår som helt orimligt.
Citera
2007-07-25, 14:52
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndSmurf
Är det inte här logiken brister - de har väl avsevärt färre medlemmar som betalar?

Säg att det istället är 30 medlemmar som betalar så mycket som man "ska", och resten betalar betydligt mindre (eller inget alls, jag tror inte de är så kinkiga med att räkna folk som medlemmar, som alla organisationer vill de väl pumpa upp sitt redovisade medlemstal).

Då faller ditt resonemang helt. Att de skulle ha 300 medlemmar som betalar 500 spänn i månaden framstår som helt orimligt.
Antalet har SÄPO hyffsad koll på, så det är ju endast att kolla imot deras rapporter, så får man ju fram en bild om hur många som räknas tillhöra organisationen. Sen vad gäller att det finns folk som inte betalar något alls, så visst lär det vara fallet. Men vart det brister i din logik är själva tanken på att aktivister inte skulle vara offervilliga, de flesta aktivister jag känner inklusive mig själv donerar minst 10% av sin nettolön till sin organisation eller till något annat ändamål som rör kampen.

//Edit: För de som har intresse så skänker jag 3500kr/månaden till en organisation trots att jag inte är aktiv längre.

/mvh Ikh
Citera
2007-07-25, 15:03
Medlem
OndSmurfs avatar
Citat:
Antalet har SÄPO hyffsad koll på, så det är ju endast att kolla imot deras rapporter, så får man ju fram en bild om hur många som räknas tillhöra organisationen.

Du tror inte SÄPO har ett egentresse av att överdriva medlemsantalet? Ju större "nazisthotet" kan framställas, desto större anslag till SÄPO. Enkel Public Choice-teori.

Jag talade vid ett tillfälle med en person som tillhörde den mest aktivistiska kärnan i AFA, han hävdade att SÄPO överskattade deras aktivist-antal flera gånger om. Sannolikt är det samma sak här.

Citat:
Men vart det brister i din logik är själva tanken på att aktivister inte skulle vara offervilliga, de flesta aktivister jag känner inklusive mig själv donerar minst 10% av sin nettolön till sin organisation eller till något annat ändamål som rör kampen.

Jag tror absolut att aktivister är offervilliga. Däremot tror jag inte att särskilt många är så pass offervilliga. Dessutom tror jag att offerviljan begränsas av att just denna organisations medlemmar sannolikt har ganska små ekonomiska marginaler från början.

Citat:
//Edit: För de som har intresse så skänker jag 3500kr/månaden till en organisation trots att jag inte är aktiv längre.

Det var fascinerande. Men jag tror inte du är särskilt representativ. Får man förresten fråga vilken organisation det gäller?
Citera
2007-07-25, 15:10
Medlem
DesolateWastess avatar
Citat:
Nej, pengarna går till de medlemmar som sitter fängslade, eller till deras familjer, deras tryckeri kostar en del pengar, och där finns folk som får betalt för sitt arbete. Självklart behålls en hel del som buffert för när man är i behov av en advokat. Pengarna används även för att hjälpa till vid eventuella skadaståndsanspråk, som tex när HD dömde några av SMR gossar för HMF. En del av pengarna används för att handla saker som behövs när den riktiga kampen kommer. Sen blev det inte så mycket över till SMR ledning.

Intressant. Om man har så mycket pengar, varför väljer man då att starta en insamling för att betala medlemmarnas HMF-böter när det redan finns pengar i kassan?
Citera
2007-07-25, 15:18
Medlem
OndSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesolateWastes
Intressant. Om man har så mycket pengar, varför väljer man då att starta en insamling för att betala medlemmarnas HMF-böter när det redan finns pengar i kassan?

Nja, just det är väl inte så ologiskt. Alla organisationer som emellanåt samlar in pengar måste ju forstätta med det för att inte skicka signalen "nu behöver vi inga mer pengar". Allt annat skulle ju sabotera möjligheterna att samla in pengar på sikt.

Eller tror du att Rädda Barnen har tomt på sina konton varje månad?

Edit: Antagligen är detta extra viktigt för organisationer som SMR, för att hålla engagemanget uppe hos de mest aktivistiska.
Citera
2007-07-25, 15:18
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesolateWastes
Just pga som det står att allt kostar pengar, och sen antar jag att extra pengar aldrig är skadligt. Vill folk utifrån skjuta till pengar är det ju endast positivt.

/mvh Ikh
Citera
2007-07-25, 15:24
Medlem
OndSmurfs avatar
Citat:
Just pga som det står att allt kostar pengar, och sen antar jag att extra pengar aldrig är skadligt. Vill folk utifrån skjuta till pengar är det ju endast positivt.

/mvh Ikh

Du verkar ha bra koll på detta, så jag undrar lite mer om denna typ av organisationers ekonomi:

1. Får de offentliga bidrag?
2. Är de ekonomiska föreningar eller ideella föreningar? Eller rentav bolag?
3. Har de anställd personal?
4. Betalar de skatt?
5. Har de auktoriserade revisorer?
6. Har de formella styrelser som beviljas ansvarsfrihet på samma sätt som i "vanliga" folkrörelser, eller hur ser det ekonomiska ansvaret ut?

Är nyfiken.
Citera
2007-07-25, 15:25
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Du tror inte SÄPO har ett egentresse av att överdriva medlemsantalet? Ju större "nazisthotet" kan framställas, desto större anslag till SÄPO. Enkel Public Choice-teori.

Jag talade vid ett tillfälle med en person som tillhörde den mest aktivistiska kärnan i AFA, han hävdade att SÄPO överskattade deras aktivist-antal flera gånger om. Sannolikt är det samma sak här.

Jag tror absolut att aktivister är offervilliga. Däremot tror jag inte att särskilt många är så pass offervilliga. Dessutom tror jag att offerviljan begränsas av att just denna organisations medlemmar sannolikt har ganska små ekonomiska marginaler från början.

Det var fascinerande. Men jag tror inte du är särskilt representativ. Får man förresten fråga vilken organisation det gäller?
1. Det överdrivs med stor sannolikhet från båda håll, det ligger precis som du säger i intresset för bägge grupper. Men då SÄPOs uppgifter kontrolleras så kan de inte ljuga hej vilt, då de har ett uppdrag gentemot Svenska regeringen.

2. Visst är det så att alla inte har så mycket pengar att de kan kasta dessa omkring sig, men i stor utsträckning brukar sällan riktiga aktivister värdera pengar särskillt högt, utan dessa är endast ett medel för att klara dagen. De individer som tillhör de något mer hårdföra organisationerna betalar med stor sannolikhet mer än genomsnittet, och min erfarenhet säger att 400-600kr är nog en rättvis summa.

3. Det är mellan mig och organisationen, men vi kan säga så här. Det rör sig inte om någon horaktig demokratigrupp som vurmar för demokrati.

/mvh Ikh
Citera
2007-07-25, 15:31
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Du verkar ha bra koll på detta, så jag undrar lite mer om denna typ av organisationers ekonomi:

1. Får de offentliga bidrag?
2. Är de ekonomiska föreningar eller ideella föreningar? Eller rentav bolag?
3. Har de anställd personal?
4. Betalar de skatt?
5. Har de auktoriserade revisorer?
6. Har de formella styrelser som beviljas ansvarsfrihet på samma sätt som i "vanliga" folkrörelser, eller hur ser det ekonomiska ansvaret ut?

Är nyfiken.
1. Det beror helt på vilken typ av organisation det rör sig om. Men offentliga bidrag betalas nog ut i väldigt liten utsträckning.
2. Det bedrivs bolag inom en del organisationer, men de drivs inte av organisationen utan av medlemmar, sen går överskottet oavkortat till kampen.
3. Organisationen är ingen anställd personal i den bemärkelsen.
4. Har man anställd personal betalar man givetvis skatt.
5. Organisationens pengar hanteras av väl utvalda personer som man kan lita på till 100%.
6. Man har inte en formell styrelse, dock finns det ett ledande skick som utses genom förtroende.

Detta gäller dock de organisationer som horat ut sig åt demokratin, där bedrivs nog en stor del precis på samma vis som för vilken förening som helst.

/mvh Ikh
Citera
2007-07-25, 15:36
Medlem
OndSmurfs avatar
Citat:
1. Det överdrivs med stor sannolikhet från båda håll, det ligger precis som du säger i intresset för bägge grupper. Men då SÄPOs uppgifter kontrolleras så kan de inte ljuga hej vilt, då de har ett uppdrag gentemot Svenska regeringen.

Nej det är klart att de inte ljuger "hej vilt", men de överdriver. Bra att vi är överens om den saken. Har du själv någon initierad uppfattning om hur många medlemmar SMR har?

Citat:
3. Det är mellan mig och organisationen, men vi kan säga så här. Det rör sig inte om någon horaktig demokratigrupp som vurmar för demokrati.

Rätt märkligt, kan jag tycka, att du som anonym person på ett diskussionsforum inte vill svara på den frågan. I synnerhet när du tycker det är viktigt att tala om att du ger så mycket pengar, och att det inte gäller "någon horaktig demokratigrupp som vurmar för demokrati". Men det är förstås upp till dig.
Citera
2007-07-25, 15:41
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Nej det är klart att de inte ljuger "hej vilt", men de överdriver. Bra att vi är överens om den saken. Har du själv någon initierad uppfattning om hur många medlemmar SMR har?

Rätt märkligt, kan jag tycka, att du som anonym person på ett diskussionsforum inte vill svara på den frågan. I synnerhet när du tycker det är viktigt att tala om att du ger så mycket pengar, och att det inte gäller "någon horaktig demokratigrupp som vurmar för demokrati". Men det är förstås upp till dig.
Man är långt ifrån privat på internet, samt ligger det inte i mitt intresse att öppet diskutera utpekade organisationers ekonomi eller att få medias ögon på fel grupperingar.

/mvh Ikh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in