2007-07-21, 20:42
Medlem
Det har vid ett flertal tillfllen hnt att MacBooken stngt av sig helt och hllet nr batterinivn ntt 20%. Nr detta har hnt har det inte gtt att starta upp datorn igen utan att frst ansluta ntadaptern. Jag har hittintills ignorerat detta problem men denna gng lyser inte heller ntadaptern nr jag ansluter den och batterisymbolen p datorn har ett kryss ver sig.

Hjlp mig bullen.

Tillggas kan att flkten gr p konstant hgvarv. Detta fortstter ven om jag stnger datorn, och d fortstter ven pplet att lysa. Mycket som inte stmmer nu.
Citera
2007-07-21, 21:26
Medlem
Nr jag startar datorn fr jag meddelandet att "ingen uppdaterarbar enhet hittades". Det rr sig om SuperDrive Update 2.1 som tydligen har orsakat problem ven hos mnga andra. Undvik allts denna uppdatering!

Tack Apple fr att ni anvnder era kunder som beta-testare.
Citera
2007-07-21, 21:47
Medlem
slrslrs avatar
Superdrive uppdateringar skall icke installeras d :P
Citera
2007-07-23, 11:53
Medlem
kafkas avatar
Det r ett problem som apple knner till, jag hade samma. Batteri som tvrdr mellan 15 och 20% gick ner till min lokala applebutik och dom bestllde in ett nytt. tog tv dagar. Garantin p just batteriet r frlngt till 2 r, vilket var tur fr mig d min vanlig garanti hade gtt ut med ngon vecka.
http://<br /> http://www.apple.com/...batteryupdate/
Citera
2007-07-23, 13:05
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Nr jag startar datorn fr jag meddelandet att "ingen uppdaterarbar enhet hittades". Det rr sig om SuperDrive Update 2.1 som tydligen har orsakat problem ven hos mnga andra. Undvik allts denna uppdatering!

Tack Apple fr att ni anvnder era kunder som beta-testare.

Ta bort uppdateringen ur "startobjekt" s lser sig det problemet sig iaf. Batteriet har jag ingen aning om.
Citera
2007-07-23, 13:20
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Ta bort uppdateringen ur "startobjekt" s lser sig det problemet sig iaf. Batteriet har jag ingen aning om.

Japp, uppdateringen r redan gjord, fixat och klart. -Dremot s ligger som sagt programvaran kvar och kollar av varje gng du startar om och hittar allts inget som behver uppdateras vilket resulterar i ett felmeddelande.
Nr det gler updateringen s har jag inte mrkt av ngra som helst problem efter detta. Mste sga att jag inte mrkt av ngra strre problem som helst nr det gller vare sig min MB eller dess uppdateringar.

Nr det gller batterier och flkt som gr p hgvarv o snt, lter som att du kanske ska lmna in den fr en rejl genomgng.
Citera
2007-07-24, 21:05
Medlem
Det verkar som att SuperDrive Update inte alls var boven i dramat. Jag tog helt enkelt ut batteriet och stoppade in det igen, och nu fungerar allt som det ska. Att batteriet spkar p det hr sttet tycker jag nd indikerar att ngot r fel p det, men tills vidare r jag njd.
Citera
2007-07-24, 21:45
Medlem
Lste i MacWorld fr ngot nummer sedan att man ska undvika att ladda ur dom nya batterierna helt (allts dom som r i MacBook bla). Det lter helt strt men tydligen kunde batteriet f flipp d. Ibland rckte det med att ta ut det en stund och sen stta i det igen men ibland var man tvungen att skicka efter ett nytt batteri nr det hnde. Ska leta upp artiklen.
Citera
2007-07-24, 22:03
Medlem
Hittade det::

Citat:
Ursprungligen postat av MacWorld nr 6 Sommaren 2007
S undviker du fullstndig urladdning

Apple brukar inte s ofta erknna problem med hrd- och mjukvara utan i tysthet hnvisa till nsta OS X-uppdatering. Nu har de i alla fall skrivit ett supportdokument (304301) som varnar fr att ladda ur batteriet hos MacBook och MacBook Pro helt och hllet d det kan sluta fungera.
Normalt ska du kunna kra batteriet tills att Macen somnar och inte gr att vcka, fr att sedan brja ladda om till fullt. Li-ion-batterier behver en liten reservladdning fr att fungera normalt. Men om du lter daton ligga i vila fr lnge, flera dagar, med ett urladdat batteri kan det tmmas helt och hllet vilket allts kan gra att det kanske slutar fungera. Ett krnglande batteri knnetecknas av ett rtt kryss i batterisymbolen i menyraden som inte frsvinner efter fem minuter ven om du tar ut batteriet och stoppar tillbaka den.
Nsta steg r att nollstlla pmu-kretsen >>power management unit>> som styr laddning och strmfrbrukning.

Detta gr du p MacBook och MacBook Pro p fljande stt:
1. Stng av datorn
2. Ta ut batteriet och lossa strmfrsrjningen
3. Tryck och hll in strumbrytaren i fem sekunder
4. teranslut strm och stt tillbka batteriet

Om batteriet efter fem minuter fortfarande inte laddar ska du reklamera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in