Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-21, 10:06
Medlem
hejsan
jag undrar om det går att installera windows xp på en data med 100 mhz.

mina datorkunskaper motsvarar 0,0 så ett enklare dataspråk är uppskattat.

tack på förhand
Citera
2007-07-21, 10:12
Medlem
kvints avatar
Tvivlar på att du lyckas installera det, även om du skulle lyckas kommer det att gå segare än sirap. På denna sida kan man läsa att systemkraven för Windows XP Professional Edition kräver en processor med 300 Mhz eller mer. Så kort och gott, nej.
Citera
2007-07-21, 10:15
Medlem
Jag har för mig att det lägsta man någonsin lyckats installera xp på är på en dator med 32mb minne och en pentium 1 133mhz. Så det kommer inte att fungera. Dock bör windows 98 kunna fungera någorlunda smärtfritt.
Citera
2007-07-21, 10:17
Medlem
soft0s avatar
Jag har lyckats få in xp på en 200mhzare, det var inte kul.

Du bör inte ens försöka på en 100mhzare
Citera
2007-07-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amo-bake
hejsan

tack på förhand

Nej det tror jag inte går, men pröva att köra in nån enklare Linux dist om du nu vill använda din dator.

Windows 98 eller senare är väl inte att rekommendera då det inte finns säkerhets uppdateringar, så ditt nätverk kommmer att drabbas av virus så fort som du stoppar in nätverkskabeln..
Citera
2007-07-21, 11:28
Medlem
man tackar för alla svar.
får man fråga hur man fixar linux? det är min polares dator som inte öppnas. så jag måste typ bränna linux från den här datorn.
hur ska jag fixa linux till hans dator?
Citera
2007-07-21, 11:56
Medlem
Det finns ett antal "lättare" versioner av XP att dra ner från PB. Sök på nLite.
Vanligtvis har skaparen av versionen valt bort väsentligt funktionalitet, t.ex ethernet, multimedia etc. Läs därför noga vad syftet är med respektive version och vilka funktioner som är borttagna.

Jag kör själv en ganska moderat nedbantad version på en P2 laptop med 256 mb ram. Lider inte av några kritiska prestanda-skillnader mellan den och den OEM version jag sitter vid nu, som kör på en betydligt biffigare modernare laptop. Värt att notera att jag knappt kör några applikationer på den gamle, bara surf och miranda, den nya är nedlusad med "skit" som leverantören tyckte behövdes.

100 mhz och en större mängd ram-minne kanske kan funka drägligt bra för det ni behöver göra. Vad är det förresten ni behöver göra? Kanske en ultimate boot cd innehåller de verktyg ni söker
Citera
2007-07-21, 12:11
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Ladda hem en Linuxversion istället, testa att bränna ut Xubuntu. Ger ingen direklänk, kan du inte söka kan du inte installera, punkt!

Citera
2007-07-21, 13:49
Medlem
DennisOlofs avatar
PLACEBOiSTiC inte ens linux / unix funkar märkbart bra på slöa burkar speciellt 100Mhz då jag antar att postaren vill köra ett GUI.

Jag kör WinXP på en 500Mhz burk med 384mb ram. Det går men för slött för att vara användbart. Nu använder jag denna dator till något helt annat så det gör inget. Har även Fedora med KDE (gick inte med gnome). Det gick hyffsat men ändå lite för slött.

Det man behöver för att köra GUI på WinXP samt även linux / unix via standard installationer är P3 900mhz eller bättre. Och då med 512mb ram. En kompis har denna konfiguration, går jättebra, tillräckligt snabbt för inte vara irriterande osv. Nu pratar vi också om en dator man sitter vid och surfar samt annat.
Citera
2007-07-21, 13:55
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amo-bake
hejsan

tack på förhand

Prova att tanka ner MicroXP eller TinyXP. TinyXP är en nerbantad version av XP, och MicroXP är en ännu mer nerbantad version av XP.

MicroXP bör fungera på din dator.
Citera
2007-07-21, 16:44
Medlem
Y0dAs avatar
Finns det liknande nedbantade versioner av Windows 2000? För det vore ju isåfall värt att testa på en sån gammal skitburk.
Citera
2007-07-21, 20:31
Medlem
MyteNs avatar
TinyXP funkar fint på en 200mhz:are iaf, att ge förslag om Linux till TS som själv skriver att datorkunskaperna är på 0.0 är nog ingen idé då det gäller att ha lite kunskaper iaf innan man sätter sig med Linux?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in