2016-02-25, 16:38
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Jag tycker att jag känner av det. Enligt kunniga på området så märker man det på så vis att kortisolnivåerna är låga på morgonen och högre på kvällarna om man har sådana här problem. När jag läste det så kom jag på att det är precis så som det varit för mig länge. Märker framförallt av det genom att på morgon och förmiddag och en bra bit in på eftermiddagen så känner jag av inflammation i kroppen betydligt mer än senare under dagen/kvällen, vilket tydligen har en hel del med kortisolnivåerna att göra.
Eller så behöver du köpa en ny madrass...

Självdiagnosticerade endokrinologiska problem verkar vara en stark trend just nu.
Citera
2016-02-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Eller så behöver du köpa en ny madrass...

Självdiagnosticerade endokrinologiska problem verkar vara en stark trend just nu.

Jag har en helt ny säng, så det kan knappast bero på det.

Vad ska man annars göra när inte en enda jävel vill hjälpa när man söker för det? Man blir ju ignorerad så man måste ju ställa sina egna diagnoser.
Citera
2016-02-25, 21:07
Bannlyst
Citat:
Jag har en helt ny säng, så det kan knappast bero på det.

Vad ska man annars göra när inte en enda jävel vill hjälpa när man söker för det? Man blir ju ignorerad så man måste ju ställa sina egna diagnoser.

Baserat på det du sagt innan...
Du vill inte ta hormoner för att du inte anser att du behöver det. Detta trots (om man nu ska tro dig) lågt testo, vilket orsakats av stress. Du har alltså redan en diagnos på ditt bekymmer, du vill inte ta hormoner, du vill inte ta prover för att fastställa hur dina värden ser ut, så exakt vad vill du att sjukvården ska göra i ditt fall? Skriva ut lugnande bara för att du anser att det är orsakat av stress?

Det känns verkligen som att någon information saknas här.
Citera
2016-02-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Baserat på det du sagt innan...
Du vill inte ta hormoner för att du inte anser att du behöver det. Detta trots (om man nu ska tro dig) lågt testo, vilket orsakats av stress. Du har alltså redan en diagnos på ditt bekymmer, du vill inte ta hormoner, du vill inte ta prover för att fastställa hur dina värden ser ut, så exakt vad vill du att sjukvården ska göra i ditt fall? Skriva ut lugnande bara för att du anser att det är orsakat av stress?

Det känns verkligen som att någon information saknas här.

Jag säger att jag inte tror på att det behövs i sådana här sammanhang. Har man inga hjärnskador, eller tumörsjukdomar så ska inte hormonpreparat behövas. Det är inte något som jag själv kommit på förstås, utan det är vad experter säger. Hjärnan slutar inte skicka ut signaler till resten av kroppen att producera hormoner hur som helst.
Men om det vore så att jag verkligen behövde det så skulle jag såklart inte säga nej. Hittills har ingen läkare ens nämnt något om medicinering för detta då jag fortfarande ligger inom normala gränser enligt dom, men något lågt när det gällde tsh och kortisol (kortisolbehandling vill för övrigt inte svenska läkare helst medicinera för då de är för riskabelt). Fortfarande normalt enligt min läkare så hon ville inte gå vidare med det. Samma sak med en annan läkare jag gick till.

Nej jag vill inte hålla på att ta mer prover när jag redan gjort det flera gånger. Vad hjälper det om jag skulle ta ytterligare prover som du sa? Jag får ingen medicin ändå lixom.

Vill inte ha lugnande, men vad jag behöver är lugn och ro vilket jag inte får pga jobb. Läkaren jag gick till senast ville inte sjukskriva mig heller, och FK kan man ändå inte lita på att dom betalar ut.
Så vad ska man göra? Vänta tills att man blir så dålig att läkarna till sist fattar att det är ohållbart?
Citera
2016-02-25, 22:12
Bannlyst
Citat:
Jag säger att jag inte tror på att det behövs i sådana här sammanhang. Har man inga hjärnskador, eller tumörsjukdomar så ska inte hormonpreparat behövas. Det är inte något som jag själv kommit på förstås, utan det är vad experter säger. Hjärnan slutar inte skicka ut signaler till resten av kroppen att producera hormoner hur som helst.
Men om det vore så att jag verkligen behövde det så skulle jag såklart inte säga nej. Hittills har ingen läkare ens nämnt något om medicinering för detta då jag fortfarande ligger inom normala gränser enligt dom, men något lågt när det gällde tsh och kortisol (kortisolbehandling vill för övrigt inte svenska läkare helst medicinera för då de är för riskabelt). Fortfarande normalt enligt min läkare så hon ville inte gå vidare med det. Samma sak med en annan läkare jag gick till.

Nej jag vill inte hålla på att ta mer prover när jag redan gjort det flera gånger. Vad hjälper det om jag skulle ta ytterligare prover som du sa? Jag får ingen medicin ändå lixom.

Vill inte ha lugnande, men vad jag behöver är lugn och ro vilket jag inte får pga jobb. Läkaren jag gick till senast ville inte sjukskriva mig heller, och FK kan man ändå inte lita på att dom betalar ut.
Så vad ska man göra? Vänta tills att man blir så dålig att läkarna till sist fattar att det är ohållbart?

Det finns andra metabola sjukdomar som kan påverka hormonnivåer än cancer. Du kan ha brist på ett gäng vitaminer vilket i sin tur orsakar andra följdproblem, vad vet jag, vad vet läkarna. Har det inte tagits specifika sådana prover så vet dom inte heller.

Det är därför du bör ta ett prov på så mycket som möjligt för att fastställa att det inte är något övrigt. Men då du är bergsäker att det beror på stress så är det klart att sjukvården inte kommer hjälpa dig med medicinering. Utbrändhet stämmer snarare in på din beskrivning men då är det ofta terapi som brukar ordineras och enbart om du har problem med högt BT, diabetes, fetma eller mag-tarmsjukdomar som läkare brukar behöva kontaktas.

Det finns även ett personligt ansvar om du känner dig stressad av jobbet. Tala med chefen, funkar inte det? Byt. Går inte det? Be till gud om du är troende. Inte troende? Kämpa på.

Sen vill jag påpeka att vid behandling med kortison pga kortisol visas på T4-nivåerna. Det behövs tas flertalet prover för att fastställa att det 1, inte är Addisons sjukdom du har, 2 om värdena fortfarande är utanför referensramarna så behöver man göra det 4ggr under en dag för att se hur det ligger till.
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-02-25 kl. 22:19.
Citera
2016-02-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det finns andra metabola sjukdomar som kan påverka hormonnivåer än cancer. Du kan ha brist på ett gäng vitaminer vilket i sin tur orsakar andra följdproblem, vad vet jag, vad vet läkarna. Har det inte tagits specifika sådana prover så vet dom inte heller.

Det är därför du bör ta ett prov på så mycket som möjligt för att fastställa att det inte är något övrigt. Men då du är bergsäker att det beror på stress så är det klart att sjukvården inte kommer hjälpa dig med medicinering. Utbrändhet stämmer snarare in på din beskrivning men då är det ofta terapi som brukar ordineras och enbart om du har problem med högt BT, diabetes, fetma eller mag-tarmsjukdomar som läkare brukar behöva kontaktas.

Det finns även ett personligt ansvar om du känner dig stressad av jobbet. Tala med chefen, funkar inte det? Byt. Går inte det? Be till gud om du är troende. Inte troende? Kämpa på.

Tror att jag ärvt stressen från mamma. Hon va väldigt stressad i sin ungdom, och än i dag (hon har varit utbränd en gång i livet).
Nej jag är inte troende, och min chef är det inget fel på men det är inte så mycket han kan göra. Jobbet är stressigt, och så är det bara. Visst kan sluta, men det finns knappt några jobb så man får ta den skiten som finns.
Orkar inte bry mig så det får gå som det går.
Citera
2016-02-26, 11:09
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
redlineoffside

Funkar det verkligen? Har hört att även om nu tallpollen innehåller mycket testosteron och androgener mm, så bryts det ned i tarmen så att du ej får ut någon effekt. Osäker på det men något jag läst någonstans.

Du verkar väldigt insatt för övrigt. Därför har jag en fråga då jag såg att du verkade ha lite idéer om hur man slipper känna sig pyton. Har tränat ganska länge, men sedan ganska lång tid tillbaka så har jag fått stora problem med att kunna träna då jag fått värk i kroppen, och verkar ha symtom på att sköldkörtel hormonerna inte verkar vara optimala, och detsamma gäller för binjurarna då jag lätt får adrenalin påslag, och kortisolnivåerna känns inte helt bra dom heller. Allt började efter en lång period av stress och hård träning. Har varit hos doktorn men den dumfan fick jag inte ut mycket av, och blodproverna va tydligen normala. Men känner mig långt ifrån normal. Har inte direkt någon sexlust (men paketet funkar), orolig mage och fan och hans moster. Mycket problem.
Några tips på hur jag ska få ordning på detta så att jag kan träna igen? Just nu funkar det inte alls.

Vilka värden fick du ut? Kollade de TSH/T3/T4? Hur yttrar sig dina adrenalinpåslag? I vilket sammanhang uppstår de?

Att stress är negativt för sexlusten är väl känt, och det måste inte vara psykisk stress utan kan lika gärna vara t.ex. överträning eller undernäring.

Du kanske ska göra ett nytt läkarbesök och försöka beskriva din problematik så detaljerat som möjligt.
Citera
2016-02-28, 17:56
Medlem
r4ll3s avatar
Jag har experimenterat lite grann nu med kost, sömn och träning, de tre viktiga grundstenarna för optimal testosteronproduktion. Sex är också viktigt, men det får jag inte så mycket av, så nu tillsvidare lever jag i celibat. Några andra rent psykiska saker som kan vara viktiga att tänka på är att kämpa, sätta mål, utföra dem, vinna helt enkelt. Det kan handla om att tävla lite på skoj med en vän på nåt spel eller nån idrottsgren. Jag tror sex ökar testosteron till följd av att man som man "lyckats" med något eller maktkänslor och därför kan man förmodligen också få samma, eller åtminstone någon respons, av andra aktiviteter som aktiverar samma typ av belöningssystem. Konkurrens (ambitioner, mål, vinna) och sex är alltså viktiga komponenter att satsa på rent psykologiskt om målet är att naturligt höja nivåerna. Sen är ju inte alltid testosteronaktiviteter nödvändigtvis positiva, män i fängelse har ofta höga testosteronnivåer medan män med stabila förhållanden och barn lägre, och jag skulle inte välja att sitta i fängelse framför att bilda familj.

I alla fall, jag har nu lyckats uppnå ett särskilt välmående jag inte riktigt hade förut, och det kan bero på flera faktorer som jag ändrat men en utav dem är att jag faktiskt flyttat min träning till tidigare på dagen, oftast morgonen runt 9-10 tiden. Jag har provat träna på fastande mage, samt med kolhydrater innan (då får man dock vänta lite tills magen smält maten) och tycker båda fungerar bra, men hade lite mer tryck med kolisar i mig. Dessutom, tränade jag fastande fick jag en särskild odör, vilket jag misstänker kan ha varit ketonkroppar, då man hamnar i ketos när glykogendepåerna blivit tömda. Rent biokemiskt sker det genom att triacylglyceroler (TAG) som är sparade i fettvävnaden bryts ned till fria fettsyror, omvandlas till Acetyl CoA, som i sin tur syntetiseras till ketonkroppar i levern, acetoacetat och 3-hydroxybuturay, och dessa är viktiga för att försörja hjärnan och fungerar som surrogat till glukos (för vissa epileptiker kan de till och med vara nyttiga (!) för hjärnan då de minskar antalet anfall). Det kan alltså vara fördelaktigt att träna på så sätt om målet är att bli lite mer cut, å andra sidan menar vissa att det där jämnar ut sig över dygnet och kroppen således prioriterar kolhydrater som förbränning efter måltid, vilket jag inte vet om det är sant. I vilket fall som helst hade jag inga problem rent mentalt att träna fastande. Vad som är katabolt är dock negativt för proteinsyntesen så det är ju såklart en balansgång det där, då man förmodligen förlorar muskler, eller åtminstone eventuell muskelökning genom att träna så. Så det är egentligen lämpligast att välja det som passar ens livsstil bäst. Jag vill käka frukost efter träningen och sticka till skolan om jag ska träna så pass tidigt och då får fastande träning bli det enda alternativet. Det enda problemet nu är att jag måste vakna så jäkla tidigt varje morgon men det är fan värt, eftersom det är en sån pass skön start på dagen. Jag är ännu ej säker på att morgonträningen kan varit den positiva förändringen, men är öppen för det. Jag får fortsätta experimentera.

Sedan har jag introducerat mer fetter till min kost, i form utav avokados, köttfärs och olivolja. Enkelomättat och mättat fett ska ju tydligen vara bäst för testosteron, så jag har eliminerat solrosolja och bytt ut det mot olivolja. Jag äter även pumpafrön som är rika på zink. Maten är egentligen vad man bör fokusera huvudsakligen på och tänka mindre på tillskott som förmodligen är av mindre betydelse.

Välmåendet jag nu upplever, och haft de senaste dagarna och kommit och gått lite är att jag har haft en starkare sexlust, högre motivation, ökad aptit, sover bättre, och det känns bra helt enkelt. Jag har haft sömnproblem tidigare men nu sover jag som en bebis så jag tänker att det egentligen är det som gett dessa positiva känslor, och att jag tränar tidigare därför indirekt kan ha ökat mina testosteronnivåer (eller mitt välmående åtminstone, det kan ju vara helt separat). Jag tar inga tillskott nu heller faktiskt.

Gällande träning så kör jag hårt, och pushar mig alltid till gränsen. Jag fokuserar på explosiva övningar och funktionella, som chins, dips, marklyft, knäböj, box jumps (riktigt bra, börjar hoppa högt nu!), explosiva armhävningar, etc. Sprints är också mycket bra. Ju fler muskelgrupper man involverar, ju intensivare, desto större testorespons.
Citera
2016-03-02, 14:56
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det första råd jag brukar ge folk, vilket de har svårast att vilja förstå är att de ska skita i att räkna kalorier. Jag säger inte att det inte betyder något, men det är så gott som helt irrelevant så länge man vet vad man äter, vad den gör och att man blir mätt.

Det är en över 100 årig gammal metod som har utelämnat en hög med variabler. Det innebär i praktiken enbart begränsningar.

Det är det endokrina systemet som styr kroppskompositionen.

Man kan gå ner i vikt utan att äta mindre kalorier.

Att svälta sig själv under lång tid är naturligtvis inte bra, speciellt inte för hormonerna.

Inser man inte det kommer man aldrig kunna optimera sin kropp och sina hormoner.

Har du funderat på att lägga till brännässlerot i hormonbalanskompotten ?
Funderar själv på om en egengjord tinktur är bättre än bara pulvret, antagligen...
Citera
2016-03-02, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Har du funderat på att lägga till brännässlerot i hormonbalanskompotten ?
Funderar själv på om en egengjord tinktur är bättre än bara pulvret, antagligen...

Nej jag har aldrig testat någonting med brännässlor, förutom att göra soppa på bladen.

Men visst går det att göra tinktur på egen hand ganska lätt. Jag gör det varje månad. Du blandar bara det du vill extrahera med stark sprit i en burk och låter stå några veckor. Sen silar du det och tinkturen är färdig. Vissa brukar koka bort alkoholen efteråt, men gör inte det, den fungerar som en effektiv transportör till blodet.

Vissa produkter lämpar sig bättre med tinktur och andra oralt.
Citera
2016-03-02, 20:33
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej jag har aldrig testat någonting med brännässlor, förutom att göra soppa på bladen.

Men visst går det att göra tinktur på egen hand ganska lätt. Jag gör det varje månad. Du blandar bara det du vill extrahera med stark sprit i en burk och låter stå några veckor. Sen silar du det och tinkturen är färdig. Vissa brukar koka bort alkoholen efteråt, men gör inte det, den fungerar som en effektiv transportör till blodet.

Vissa produkter lämpar sig bättre med tinktur och andra oralt.
Du får gärna berätta hur det går till när alkoholen transporterar extrakt från saker ut i blodomloppet.
Vill man ha nässelextrakt direkt ut i blodet?
Citera
2016-03-02, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Du får gärna berätta hur det går till när alkoholen transporterar extrakt från saker ut i blodomloppet.
Vill man ha nässelextrakt direkt ut i blodet?

Du får inte nässelextrakt rätt i blodet, men ämnena som extraheras från den fortare ut i blodet. Det är det man vill åt. Det är hela vitsen. Vitaminer och mineraler förekommer i blodet. En av blodets uppgifter är nämligen att transportera näringsämnen till kroppens celler. Det inte kroppen vill ha rensas och bryts ned i njurarna och levern.

Tinkturen lägs i munnen. I munnen finns det mycket slämhinnor. Det gör att produkten transporteras fortare ut i blodomloppet tillsammans med alkoholen, eftersom alkohol har den effekten. Det är tex därför man blir full fortare genom att hälla sprit i arselet.

Kan gå djupare om du vill, men alkoholen gör slemhinnornas cellmembran mer genomträngbara , så att de växtbaserade beståndsdelar kan passera igenom och in i blodomloppet mer effektivt, förbi matsmältningssystemet.

Skillnaden är när man äter det utan alkohol. Då det ska igenom hela matsmältningen först innan det möjligen kan tas upp av tarmarna och vidare ut i blodet. Vissa ämnen tas inte upp lika effetkt då och det tar betydligt längre tid.

Vissa tinkturer känner jag faktiskt av efter ca 30 sekunder.
Senast redigerad av redlineoffside 2016-03-02 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in