2007-07-22, 14:21
Medlem
uniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1kk3
Hehe, bättre lycka nästa gång Själv så brukar jag fiska rätt så mkt regnbåge, mina favoritdrag är atom och spinnare, gärna skrikiga färger som spygrön, gul och röd. Tro mig, med dessa drag så kommer din enkilos båge kännas som en liten mört efter ett tag

ok då ska jag testa det
Citera
2007-07-31, 14:24
Medlem
Jag brukar alltid komplettera fluggrejerna med ett UL haspelset när jag är ute. Bästa draget har jag glömt namnet på men den heter nåt i stil med Rapala Fat Rap, klassisk regnbågsdrag en 3cm vobbler som fungerar utmärkt i orange. Nackdelen är att den är liten och lätt och inte går att kasta så långt. Även haft viss framgång med minsta modellen av Abu's skeddrag Toby och vita maraboufjäderjiggar vilka är mer långkastande speciellt i blåsväder då jag tenderar att använda spinsetet mer. Borde inte kastdobb + fluga alt. bly + fluga fungera utmärkt också? Min erfarenhet är att det är svårt att få regnbåde att hugga på drag, speciellt under sommarhalvåret.
Citera
2007-07-31, 22:54
Medlem
Konrad Haifas avatar
En kriktig klassiker är ett bottemete-tackel, men istället för agnad krok knyter man på en bobbyfluga, som flyter en halmeter över botten. Fantastiskt effektivt under sommaren, bara ner med den i sjöns djupaste del.
Citera
2007-07-31, 23:21
Medlem
fiskar nästan bara uteslutande regnbåge nu för tiden och jag föredrar flugfiske när det är lite kallare med en liten haröra (gärna med guldhuvud). annars ro drag ut med alla djupkanter brugar ge resultat och när det börjar bli varmt gå över till bottenmete med powerbait.

även natt mete med flöte är effektift på dom lite äldre fiskarna. öringen e ju en rovfisk som jagar i det svaga ljuset.

även små 10grams toby skeddrag och vibrax spinnare brugar gå (mörka drag som koppar/svarta)
Citera
2007-08-01, 00:52
Medlem
glömde även skriva om väder och vind.

kan direkt säga som så att varma sommardagar ska man undvika, då är det bättre att satsa på sena kvällar/nätter/tidig morgon.. Våren / hösten är ju såklart bäst i mitt syfte då fisken är aktiv större delar av dygnet. sedan säger ju många att när det blåser nordan är det sämmre fiske (har ingen erfarenhet av det)

OBS, kan starkt rekomendera att åka till hökensås under vårpremiären (www.hokensas.se) sedan kan jag rekomendera tivenden (väldigt fin natur och fina fiskar)
Citera
2007-08-03, 15:52
Medlem
Ockelbos avatar
Min erfarenhet är att dom hugger riktigt dåligt (oftast inte alls) precis innan åskväder.
Citera
2007-08-03, 22:04
Medlem
uniques avatar
fick höra av en på jobbet att man ska kasta ut lite sand/grus då dom tror att det är matdags och sedan meta med ciggfilter nån meter under .. gäller alltså odlad RB. funderar på att testa metoden
Citera
2007-08-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unique
fick höra av en på jobbet att man ska kasta ut lite sand/grus då dom tror att det är matdags och sedan meta med ciggfilter nån meter under .. gäller alltså odlad RB. funderar på att testa metoden
japp, sant att det brukar kunna funka , även öronproppar funkar. fast nu har det ju kommit pellets till både mete och mäsk =)
Citera
2007-08-04, 12:42
Medlem
nazipoliss avatar
efter några dagars fiske i bland annat svartedalen utanför kungälv så är det klart!

Räkor är ingen större hit just nu i sommar...
Provade mete med räka, spinnfiske och bottenmete med räka - gav ingenting!

efter två dagars fiske så byttes taktiken ut lite!
powerbait i färgen röd alt. lime-grön är att satsa på, (bottenmete)
Gav utdelning efter ungefär 1 minut!
Drog 6 granna rengbågar på 2 timmar ungefär, men allt sattes tillbaka igen!
Citera
2007-08-04, 13:16
Medlem
Har stor erfarenhet av regnbågsfiske. PB på 4.1KG.
Min erfarenhet är att små röda eller svarta vibraxspinnare samt liten toby i gröna, oranga och svarta färger funkar bäst på haspel. Självklart har vi även en helt överlägsen fiskemetod som kallas bottenmete med räka eller färglada kulor gjorda av sån där fiskdeg man köper på burk(kommer inte ihåg vad det heter). Men jag anser att bottenmete borde totalförbjudas! Det är bottenmetande pensionärer som förstör fisket för oss andra "riktiga" fiskare!
Bästa fisket eller huggperioder är väl tidigt på morgonen och vid middagstid.
*edit*
Kom på en sak till..
Flugfiske misslyckas man sällan med! Torrfluga ala europa 12 eller annat lite flufsligare funkar fint samt så klart sjunkande flugor som sakta dras in. Gärna svarta och gula!
Citera
2007-08-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Har stor erfarenhet av regnbågsfiske. PB på 4.1KG.
Min erfarenhet är att små röda eller svarta vibraxspinnare samt liten toby i gröna, oranga och svarta färger funkar bäst på haspel. Självklart har vi även en helt överlägsen fiskemetod som kallas bottenmete med räka eller färglada kulor gjorda av sån där fiskdeg man köper på burk(kommer inte ihåg vad det heter). Men jag anser att bottenmete borde totalförbjudas! Det är bottenmetande pensionärer som förstör fisket för oss andra "riktiga" fiskare!
Bästa fisket eller huggperioder är väl tidigt på morgonen och vid middagstid.
*edit*
Kom på en sak till..
Flugfiske misslyckas man sällan med! Torrfluga ala europa 12 eller annat lite flufsligare funkar fint samt så klart sjunkande flugor som sakta dras in. Gärna svarta och gula!
håller med dig totalt. bottenmete är inget roligt tycker jag.. svarta vibrax och mörka tobydrag i storlek 7-10g fiskar ja endast på när det gäller spinnfisket. annars flugfiske med dagsländor, haröron (gärna med guldhuvud) och hökensås montana brukar ge resultat
Citera
2010-06-27, 19:58
Medlem
mMss avatar
Tidigt på morgonen skulle jag säga är bäst, och toby skedar samt bottenmete med gul powerbait rekommenderar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in