2012-07-31, 11:21
Det svåraste för mig att bolla är "spindeln-i-nätet"-funktionen som jag har ett hatkärleksförhållande till. Och då menar jag inte bara samordningsrollen när det gäller direkt patientrelaterade ärenden, utan att alltid vara den alla andra yrkeskategorier vänder sig till och hur min yrkesroll "spänner" över så många andra yrkeskategoriers områden. Alla förväntar sig något av mig, undersköterskorna förväntar sig allt som oftast ett svar eller hjälp på studs oavsett vad jag har att prioritera bort. Läkarna förväntar sig realtidsuppdatering angående en viss patients tillstånd trots att jag har sju andra patienter att hålla minst lika stor koll på och baserar till stor del alla sina bedömningar på mina observationer. Kuratorerna förväntar sig att jag alltid gjort en bedömningen hur det sociala nätverket ser ut och ifall det finns riskfaktorer som gör att närstående är mer sårbara och att jag vet vad alla närstående heter och vilken relation de har till patienten. Sjukgymnasten förväntar sig att jag har full koll på vid vilken tidpunkt patienten kan/orkar/vill träna och att jag kommer att se till att det blir så. Arbetsterapeuten förväntar sig att jag vet exakt hur många trappsteg det är upp till patientens lägenhet. Närstående förväntar sig att jag vet precis hur onkologens senaste bedömningen såg ut och när patienten ska tillbaka dit och på vilket sätt patienten då behöver transporteras... Och så vidare...
Det är helt klart en bit i mitt yrke som jag inte tycker kanske kommer fram så mycket under utbildningen. Det innebär givetvis även att mitt arbete är otroligt mångfacetterat, att jag har ett stort ansvar och att jag lär mig saker varenda dag, men det kräver att jag kan kommunicera tydligt med varje instans och att jag är klar över vad som är mitt ansvarsområde och vad jag kan delegera.
Jag kan inte tänka mig något roligare eller mer utvecklande arbete. I ena sekunden möter jag ett barn vars mamma precis tagit sitt sista andetag, och i andra sekunden kopplar jag en propofol-infusion i en central infart eller assisterar en buktappning. Blandningen mellan avancerad medicinsk teknik och det mest basala och mänskliga är överhängande och fascinerande. Just inom palliativ vård blir sjuksköterskans kompetensområde ställd till sin spets och jag känner att jag är på helt rätt plats.
Det är helt klart en bit i mitt yrke som jag inte tycker kanske kommer fram så mycket under utbildningen. Det innebär givetvis även att mitt arbete är otroligt mångfacetterat, att jag har ett stort ansvar och att jag lär mig saker varenda dag, men det kräver att jag kan kommunicera tydligt med varje instans och att jag är klar över vad som är mitt ansvarsområde och vad jag kan delegera.
Jag kan inte tänka mig något roligare eller mer utvecklande arbete. I ena sekunden möter jag ett barn vars mamma precis tagit sitt sista andetag, och i andra sekunden kopplar jag en propofol-infusion i en central infart eller assisterar en buktappning. Blandningen mellan avancerad medicinsk teknik och det mest basala och mänskliga är överhängande och fascinerande. Just inom palliativ vård blir sjuksköterskans kompetensområde ställd till sin spets och jag känner att jag är på helt rätt plats.