2007-09-23, 17:28
Medlem
SW6s avatar
Fick en hel del tips av den här tråden inför min intervju nyligen.

Jobbet jag sökte handlar mycket om arbete i projekt dvs. där samarbete krävs.

På den beryktade frågan svarade jag något i stil med:

För att jag kommer prestera ett riktigt bra jobb som många inte klarar och att jag är bra på att få andra människor omkring mig att prestera lika bra.

Vips så var jobbet mitt!
Citera
2007-09-23, 17:48
Medlem
wises avatar
"Mitt CV säger väl allt?"
Citera
2007-09-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SW6
Fick en hel del tips av den här tråden inför min intervju nyligen.

Jobbet jag sökte handlar mycket om arbete i projekt dvs. där samarbete krävs.

På den beryktade frågan svarade jag något i stil med:

För att jag kommer prestera ett riktigt bra jobb som många inte klarar och att jag är bra på att få andra människor omkring mig att prestera lika bra.

Vips så var jobbet mitt!

Tycker det är lite "floskelvarning" på ditt svar
En någorlunda skarp chef/personalman följer upp och försöker få dig att ge exempel från verkligheten.
Citera
2007-09-23, 18:05
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
"Mitt CV säger väl allt?"

"Bevisligen inte då jag var tvungen att ställa frågan..."
Citera
2007-09-23, 18:05
Medlem
MoonAngel88s avatar
Man får anpassa svaret efter jobbet/vad de söker. Men alltid persoligt. Kan tänka mig att de flesta som söker jobb svarar på den frågan lite klyschigt, så det viktigaste är inte själva frågan eller svaret, utan att du visar att du vill jobba där, under hela arbetsintervju.
Citera
2007-09-23, 18:08
Medlem
Daineas avatar
"För att med de löner ni betalar lär ni inte få någon mer kvalificerad sökande"

Skämt åsido; ett företag som överhuvudtaget ställer en sådan fråga hade jag inte accepterat att arbeta på. Samtliga mina anställningsintervjuer har bestått av konstruktiva frågor gällande konkreta kvalifikationer såsom tidigare arbetserfarenhet, körkortsbehörigheter, licenser, hur länge jag kan tänka mig att stanna på företaget och om jag vill jobba mycket övertid. Att ställa en hjärndöd fråga som varför de skulle anställa just mig tyder på att de har alldeles för höga tankar om sig själva som arbetsgivare.
Citera
2007-09-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
"För att med de löner ni betalar lär ni inte få någon mer kvalificerad sökande"

Skämt åsido; ett företag som överhuvudtaget ställer en sådan fråga hade jag inte accepterat att arbeta på. Samtliga mina anställningsintervjuer har bestått av konstruktiva frågor gällande konkreta kvalifikationer såsom tidigare arbetserfarenhet, körkortsbehörigheter, licenser, hur länge jag kan tänka mig att stanna på företaget och om jag vill jobba mycket övertid. Att ställa en hjärndöd fråga som varför de skulle anställa just mig tyder på att de har alldeles för höga tankar om sig själva som arbetsgivare.

Det är snarare för att eventuellt kunna se hur en person uppfattar sig själv... (säljer sig själv, överskattar sig själv, etc etc...) så värst "hjärndöd" är inte frågan.
Citera
2007-09-23, 18:24
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT
Det är snarare för att eventuellt kunna se hur en person uppfattar sig själv... (säljer sig själv, överskattar sig själv, etc etc...) så värst "hjärndöd" är inte frågan.

Huruvida någon överskattar/underskattar sig själv kan ju rekryteraren omöjligtvis veta före han sett den sökande arbeta, eller hur?
Visst kan man skapa sig en uppfattning huruvida den sökande kan sälja sig, men såvida inte det är frågan om ett jobb som säljare så misslyckas jag att se hur det skulle vara relevant (jag har kört lastbil förr och om jag inte får komma tillbaka till mitt gamla jobb när jag är klar med mina studier så ska jag söka jobb som konstruktör; inte i något av fallen kan jag begripa vad min säljande förmåga, eller frånvaron av en sådan, har relevans med hur kapabel jag vore att sköta de arbetsuppgifter jag blir tilldelad).
Citera
2007-09-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Huruvida någon överskattar/underskattar sig själv kan ju rekryteraren omöjligtvis veta före han sett den sökande arbeta, eller hur?
Visst kan man skapa sig en uppfattning huruvida den sökande kan sälja sig, men såvida inte det är frågan om ett jobb som säljare så misslyckas jag att se hur det skulle vara relevant (jag har kört lastbil förr och om jag inte får komma tillbaka till mitt gamla jobb när jag är klar med mina studier så ska jag söka jobb som konstruktör; inte i något av fallen kan jag begripa vad min säljande förmåga, eller frånvaron av en sådan, har relevans med hur kapabel jag vore att sköta de arbetsuppgifter jag blir tilldelad).

Faktum är att det är relativt enkelt att märka om en person passar in i gruppen/företaget och huruvida han/hon "ljuger"... En duktig HR-person kommer fram till det ganska snabbt. Dock kan jag hålla med dig om personens förmåga att göra ett bra jobb är svårt att få ut under en anställningsintervju.
Citera
2007-09-24, 17:43
Medlem
Roxanas avatar
Hur pass avgörande kan svaret på den frågan bli egentligen? Personligen så tror jag att det kvittar vad man än svarar.
Känns som att den frågan är en klassisk fråga i stil med dina 3 bästa/sämsta egenskaper. Dvs en fråga som man i egenskap av rekryterare "måste" ställa.
Citera
2007-09-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Hur pass avgörande kan svaret på den frågan bli egentligen? Personligen så tror jag att det kvittar vad man än svarar.
Känns som att den frågan är en klassisk fråga i stil med dina 3 bästa/sämsta egenskaper. Dvs en fråga som man i egenskap av rekryterare "måste" ställa.

Kan till viss del håla med. Men frågan är vad man gör den till... endast ställa frågan utan att "gräva djupare" grer ingenting. Det viktiga är att personen som intervjuas kan ge verkliga exempel till det som han/hon sagt.
Citera
2007-09-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonCalderon
Vad är bästa svaret på en sån fråga? "För jag behöver jobb?" hehe inget vidare svar direkt.

vill gärna ha exempel på bra svar till denna fråga..

Har man problem med att svara naturligt, och tillika spontant, på den frågan, då kanske man sökt fel arbete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in