Blev rätt så besviken på hans senaste och sista film tyvärr. Alldeles för pk och helt hopplöst oinspirerad historia.
Ja den var en smärre katastrof. Fånig humor också. Sedan var Aki så full på Berlinalens prisgala att han inte ens kunde gå upp på scenen och ta emot sitt pris.
Påminner lite om hans tidiga filmer. Kanske han har lagt ner PK-tramset om flyktingar. Inte minst påminde vissa bilder om den tidigare nämnda Skuggor i paradiset.
Jag har bara sett tre filmer av Kaurismäki (Skuggor i paradiset, Ariel och Flickan från tändsticksfabriken) och satan vad bra de är. Flickan från tändsticksfabriken har den snyggaste inledningen; från fabriken.
Min favorit av de tre är Ariel, som har en jäkligt skön scen
när Taistos döende brottskompanjon pillar på knappen i Taistos bil och det visar sig att bilen har soltak. Roligt med tanke på hur mycket Taisto frös i början när han körde från gruvsamhället och att en döende man blir nyfiken på en mackapär och harklar ur sig: "Vad är det där?"
Jag trodde först att det var dessa tre filmer Netflix hade att erbjuda av Kaurismäki, men såg nu att det finns betydligt fler. I morgon får det bli Mannen utan minne.
Jag har bara sett tre filmer av Kaurismäki (Skuggor i paradiset, Ariel och Flickan från tändsticksfabriken) och satan vad bra de är. Flickan från tändsticksfabriken har den snyggaste inledningen; från fabriken.
Min favorit av de tre är Ariel, som har en jäkligt skön scen
när Taistos döende brottskompanjon pillar på knappen i Taistos bil och det visar sig att bilen har soltak. Roligt med tanke på hur mycket Taisto frös i början när han körde från gruvsamhället och att en döende man blir nyfiken på en mackapär och harklar ur sig: "Vad är det där?"
Jag trodde först att det var dessa tre filmer Netflix hade att erbjuda av Kaurismäki, men såg nu att det finns betydligt fler. I morgon får det bli Mannen utan minne.
Den är mycket bra. Mannen utan minne. Vacker. Tänk att få börja om och glömma allt svek och oförrätt.
Jag gillade "tändsticksfabriken" väldigt snygg. Den har själ och fångar en finsk magi där!
Jag minns inte så mycket om den dock.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!