2007-07-22, 19:50
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ett vanligt schucko uttag som är helt nytt ,får max belastas med 16A.

Jag fattar att du vill utnyttja spisens elmatnings överkapacitet till diskmaskinen också ,inget du tänkt göra i inläggen ovan blir dock lagligt.

Om du vill fortsätter med det olagliga ,rent teknisk skulle du kunna göra din ovan beskrivna"installation" Teknisk säkrare mot kabelbränder orsakade av överlast om du byter ut proppen på 20A mot en 16A ,spisen klarar denna minskning ,om du nu inte storbaka samtidigt som du kokar jule skinkan.Moderna elapparater är oftast byggda/dimensionerade internt för att tåla en 16A kortslutning ,och följaktigen godkända för att anslutas mot 16A ,brukar stå stämplat i plasten på stickproppen.

Som sagt det blir inte "lagligare" men säkrare.

Ok schysst tack.
Citera
2007-07-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Jag uppskattar svaren och har nu klart för mig hur jag ska bära mig åt. Sista pusselbiten var tolkningen av 10 a säkring på tekn. spec. Tack MiniHD.

Jag kommer att köpa en grov kabel som klarar 20 a och kopplar till uttaget för diskmaskinen.

Alltid trevligt att kunna bibringa nya kunskaper, insikt om hur man ska använda kunskaperna och att göra en rimlig riskbedömning är inte lika enkelt att överbringa!

Tur att någon annan (Elsäkerhetsverket) har gjort riskbedömningen och fastställt att utan behörighet får du inte plocka i fasta installationer.
Jag hoppas ditt hus brinner ner (utan personskador, för det vore ju taskigt) och ditt försäkringsbolag inte ersätter dig eftersom deras utredning visar att det var den icke fackmannamässiga elkopplingen vid spisen som orsakade branden!

Jag antar att du har kunskap om att det kan vara farligt att köra bil utan bilbälte men ändå kör utan bälte eftersom du vet hur man kör utan att krocka...
Citera
2007-07-23, 07:53
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Alltid trevligt att kunna bibringa nya kunskaper, insikt om hur man ska använda kunskaperna och att göra en rimlig riskbedömning är inte lika enkelt att överbringa!

Tur att någon annan (Elsäkerhetsverket) har gjort riskbedömningen och fastställt att utan behörighet får du inte plocka i fasta installationer.
Jag hoppas ditt hus brinner ner (utan personskador, för det vore ju taskigt) och ditt försäkringsbolag inte ersätter dig eftersom deras utredning visar att det var den icke fackmannamässiga elkopplingen vid spisen som orsakade branden!

Jag antar att du har kunskap om att det kan vara farligt att köra bil utan bilbälte men ändå kör utan bälte eftersom du vet hur man kör utan att krocka...

Vad trevlig du är. Tyvärr hade du fel angående diskmaskinsmärkningen att den skulle palla minst 10 a vilket är lite skumt med tanke på att du verkar vara Jesus själv när det gäller elsäkerhet. Märkningen betyder att den måste ha minst och max 10 a. Jag ska köpa en 10 a säkring att koppla speciellt till diskmaskinen.
Citera
2007-07-23, 13:06
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Märkningen betyder att den måste ha minst och max 10 a.
Skulle du vilja motivera varför säkringen inte får va starkare än 10a.
Citera
2007-07-23, 15:12
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo

Det är bättre att han får fantisera om ström i sitt eget huvud än att han ska fortsätta att posta sina idiotiska teorier här. Vi får hoppas att han inte bor i lägenhet då han uppenbart utgör en fara för allmänheten.
Citera
2007-07-23, 18:42
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo

Svar från annat (elektronik) forum:

Det handlar INTE om att det skall vara säkrat till max strömförbrukning.
Det handlar om att säkra till maximal ström som apparaten är konstruerad för.

DVS en apparat som är konstruerad och dimensionerad för att anslutas till en 10A säkring, brinner i de flesta fall inte upp om det blir fel på den.
En apparat som är dimensionerad för en avsäkring om 10A brinner GARANTERAT upp om det blir fel på den och den är säkrad till säg 20 A.
Citera
2007-07-23, 19:29
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Svar från annat (elektronik) forum:

Det handlar INTE om att det skall vara säkrat till max strömförbrukning.
Det handlar om att säkra till maximal ström som apparaten är konstruerad för.

DVS en apparat som är konstruerad och dimensionerad för att anslutas till en 10A säkring, brinner i de flesta fall inte upp om det blir fel på den.
En apparat som är dimensionerad för en avsäkring om 10A brinner GARANTERAT upp om det blir fel på den och den är säkrad till säg 20 A.

Hur gör du med glödlampor, har du bara tvåtusenwattare hemma eller vågar du inte ha 10 A säkringar som oss andra?
Citera
2007-07-23, 21:28
Medlem
13 ampere

För informationens skull kan jag upplysa om att 1.5mm kabel får säkras 13A om det är max 50meter till sista belastningen och kabeln ej ligger för varmt. Detta räddar ofta situationen i gamla lägenheter efter stambyten då de moderna dvärgbrytarna löser mycket snabbare än de gamla Diazed-säkringarna, något som skapar problem med framför allt vattenkokare.
(lite off-topic, men jag tycker det passar in)
Citera
2007-07-23, 22:12
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
För informationens skull kan jag upplysa om att 1.5mm kabel får säkras 13A om det är max 50meter till sista belastningen och kabeln ej ligger för varmt.

Sant, men då bör man vara säker på kabellängden också, vilket inte alltid är så enkelt om det handlar om en befintlig installation. Lägger du samma kabel under jord så kan du säkra ända upp till 25 A.
Citera
2007-07-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Sant, men då bör man vara säker på kabellängden också, vilket inte alltid är så enkelt om det handlar om en befintlig installation. Lägger du samma kabel under jord så kan du säkra ända upp till 25 A.
Yes
Citera
2007-07-23, 23:21
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det är bättre att han får fantisera om ström i sitt eget huvud...
Säg inte de, kan va rätt underhållande ibland att få höra motiveringar.

Citat:
Amatörer i kubik, 20A bränner inte maskinen sålänge som det är 230v och inte 400v till den.
Maskinen ifråga använder ju inte mer ström än den förbrukar.
Citera
2007-07-24, 03:05
Medlem
Citat:
Vad trevlig du är. Tyvärr hade du fel angående diskmaskinsmärkningen att den skulle palla minst 10 a vilket är lite skumt med tanke på att du verkar vara Jesus själv när det gäller elsäkerhet. Märkningen betyder att den måste ha minst och max 10 a. Jag ska köpa en 10 a säkring att koppla speciellt till diskmaskinen.

Jag tror nog faktiskt inte att jag har påstått mig vara Jesus i något avseende, och att jag kan hantera basala effekträkningar (som dessutom inte är helt exakta eftersom vi hanterar växelspänning och inte likspänning) ser jag inte som något speciellt. Det borde de flesta med grundläggande gymnasiekunskaper klara, dock inte du uppenbarligen.

Jag vet däremot att du är och petar i saker som du inte får peta i, det är förbjudet att utföra arbeten med fasta installationer utan elbehörighet. Jag anser att det inte bara är nonchalant agerat mot andra människor som kan komma i kontakt med dina hemmakopplingar, jag anser att det är ett tydligt bevis på att lyset är tänt men ingen är hemma. Du har inte ens basal förmåga att förstå hur illa det kan sluta och jag ville bara hjälpa dig lite på traven. Tyvärr fungerar ju ofta människor så att de inte reflekterar över den skada eller död som kan uppstå hos människor - det är för abstrakt, om man däremot pekar ut att det kan bli dyrt så drar folk öronen åt sig. Jag noterar nu att även denna möda är spilld på dig.

Jag avslutar härmed mitt engagemang i den här tråden med att enkelt konstatera att du har fel i det mesta du tar upp här (kan ju bland annat påvisas med att du först hyllade mitt inlägg och konstaterade att det var allt du behövde veta och ett litet tag därefter kasserade det fullständigt eftersom du hade fått nya bud - du har således inte en aning om vad du håller på med och du kan inte ens bestämma dig för om en förklaring är rimlig eller inte). Detta borde vara tillräcklig fingervisning om att du ska hålla fingrarna borta från el i alla sammanhang.

Friskt kopplat - hälften brunnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in