Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-19, 23:10
Medlem
Bobby Knights avatar
Hur mycket effekt klarar 1,5 och 2,5 kvmm elkabel.

Har redan en 1m 1,5kvmm kabel som jag planerar att dra till diskmaskin som går på 2 kw. Säkring är på 20 A.

Förresten, sladdarna på div vitvaror verkar inte speciellt grova, typ 1,5, så jag antar att de ska klara de flesta normala strömstyrkor i hem som 20 A?
Citera
2007-07-19, 23:36
Avslutad
Någon får rätta mig ifall jag har fel, var ett tag sen jag pysslade med sånt här.

Jag har för mig att för en 1.5 kvmm kabel så avsäkrar man med 10A och för en 20 kvmm kabel så avsäkrar man med 16A.

Ifall man använder en "för stor" säkring till en kabel så medför det att kabeln blir för varm och kan börja brinna utan att säkringen löser ut. En säkring kan ta 50% överlast i en timme innan den löser ut, alltså kan hämta ut 15A ur en 10A säkring under en timme utan att den löser ut. Detta är som sagt ur en säkerhetssynpunkt.

Jag avråder dig å det grövsta att genomföra dina planer, avsäkrar du med en 20A säkring kommer du aldrig att vara säker. Antingen går du ner två dimensioner på säkringen till en 10A säkring eller så går du upp två dimensioner på kabeln så du kan använda en 20A säkring.

Sista du skrev förstod jag inte riktigt. "De ska klara de flesta normala strömstyrkor i hem som 20A"? De "normala" strömstyrkorna i ett hem är 10A, där du har flest säkringar eftersom du har flest 1.5 kvmm kablar.

10A = 1.5 kvmm kabel = alla eluttag, lamputtag osv
16A = 2.5 kvmm kabel = spisar och kraftuttag i garage
20/25A = 4/6 kvmm kabel (kanske högre dimension också) = denna används för inkommande fas, matning eller vad man nu vill kalla det. Alltså själva kabeln som förser ditt hus med el.
Citera
2007-07-20, 01:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Tvättmaskin och torktummlare har oftast bara vanliga stick-kontakter numera.

Dom drar då inte mer än vad ett vanligt uttag kan leverara. Däremot måste kan tänka på att inte koppla dom i samma uttag, dvs att dom ligger på samma propp, för då kommer den gå sönder direkt.

En tvättmaskin drar inte så mycket men torktummlaren drar grymt med ström. Jag har det kopplat så att båda ligger på samma propp och satt en remsa på torktummlaren att man inte ska köra den medans man kör tvätten. Glömde bort det några gånger och då gick proppen.

Har inte orkat fixa det.

Samma sak med spisar tror jag, man kan välja köra på en fas eller tre, fast där tror jag fortfarande att man kör med special kontakt.

Antar du pratar om att huvudsäkringen du har är 20A, de är ingen fara den klarar sig. Kör du båda parallellt så drar dom 8-13A totalt skulle jag gissa på. Har man en liten huvudsäkring måste man tänka på att inte köra för många saker parallellt, som tvätt, tork, spis, dushe, någon som kör hårtork osv, då kan man dra för mycket och 20A går.

Det samma gäller med varmvatten-beredaren, den drar som mest vid kallstart och efter någon har duschat då den måste värma upp vattnet igen. Man kan klara sig på 16A huvudsäkring utan problem i ett litet hus.

Annars har du inget att oroa dig för, du kan ju alltid inhandla en mätare du sätter mellan uttaget och apparaten och köra igång, mäta hur många amper den drar. Kostar runt 150kr att köpa på de flesta ställen tror jag.
Citera
2007-07-20, 01:52
Medlem
_herman_s avatar
Ett tips, om du inte redan tänkt det, är att försöka ha diskmaskinen ensam på en säkring. Och om du är tvungen att lägga in den på en annan grupp så se till att det inte redan ligger stora belastningar där, så som uttag till micro, kaffebryggare och vattenkokare.

Edit: Om du vill lyxa till det ytterligare så kan det vara en god idé att försöka sprida ut alla större belastningar jämnt över faserna för att undvika snedbelastning.
Citera
2007-07-20, 02:02
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Hur mycket effekt klarar 1,5 och 2,5 kvmm elkabel.

Har redan en 1m 1,5kvmm kabel som jag planerar att dra till diskmaskin som går på 2 kw. Säkring är på 20 A.

Förresten, sladdarna på div vitvaror verkar inte speciellt grova, typ 1,5, så jag antar att de ska klara de flesta normala strömstyrkor i hem som 20 A?

Eftersom du behöver fråga så skall du inte dra någon kabel själv. Är du lika förvirrad när det gäller kabeldimensioner som du verkar vara när det gäller storleken på dina säkringar så är det inte heller säkert att du drar rätt kabel, även om du redan har fått svar på frågan.
Citera
2007-07-20, 02:43
Medlem
tjaboooos avatar
Benägena att hålla med Spökplumpen, gör man en inkoppling har man också fullt ansvar för den vilket betyder att om nån skadas pga att kopplingen är felaktig är man ansvarig för det.
Börjar det brinna gäller inte försäkringar till exempel.
Citera
2007-07-20, 08:31
Avslutad
Brinna är precis vad det kommer göra ifall han avsäkrar en 1.5 kvmm kabel med en 20A säkring.

Eller det kommer ju inte börja brinna BARA för att han avsäkrat med en för stor säkring, men risken finns att kabeln blir varm på grund av överhettning eftersom säkringen inte löser ut. Vips har man en fin liten villa/lägenhetsbrand.
Citera
2007-07-20, 10:25
Medlem
DennisOlofs avatar
rytterstedt, så sant. Säkringarna är ju till för att skydda kabeln

Jag är dock rätt säker på han pratar om huvudsäkringen är 20A men man vet ju inte.
Citera
2007-07-20, 12:16
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Brinna är precis vad det kommer göra
Grillparty

Citat:
men risken finns att kabeln blir varm på grund av överhettning
Hörde för ett antal år sen en kul historia, en kille hade köpt sej en villa och dragit om lite el och sen tapetserat och målat och allt va jättefint ända tills han kopplade in en dammsugare och överbelastade kablarna och dessa var underdimensionerade så dom blev ju varma så längs med 2 väggar var det brännmärken så han fick ställa sej och dra nya elsladdar och tapetsera om, inte billigt.
Citera
2007-07-20, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
rytterstedt, så sant. Säkringarna är ju till för att skydda kabeln

Jag är dock rätt säker på han pratar om huvudsäkringen är 20A men man vet ju inte.
Vad tror du att säkringen är till för egentligen? Inte är det för personskydd iallafall! Säkringen ska se till att man inte belastar kabeln med mer ström än vad den är dimensionerad till. Är så fallet så blir den varm och kan börja brinna. Söker man efter ett personskydd så är det en jordfelsbrytare man ska ha.

Spelar ingen roll ifall det är huvudsäkringen eller ej han pratar om eftersom kabeln inte är dimensionerad för säkringen (eller säkringen för kabeln ifall ni vill ha det så).

Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hörde för ett antal år sen en kul historia, en kille hade köpt sej en villa och dragit om lite el och sen tapetserat och målat och allt va jättefint ända tills han kopplade in en dammsugare och överbelastade kablarna och dessa var underdimensionerade så dom blev ju varma så längs med 2 väggar var det brännmärken så han fick ställa sej och dra nya elsladdar och tapetsera om, inte billigt.
Inte alls omöjligt, och troligen det "bästa" som kunde ha hänt om man säger så.
Citera
2007-07-20, 23:11
Medlem
Bobby Knights avatar
Det är så här att jag har en grov kabel, typ 4 kvmm, som går till spisen som är avsäkrad med 20 A. Denna ledning tänkte jag, eller rättare sagt min far, splitta och även koppla in diskmaskinen på mha en 1,5 kvmm kabel. Han är typ bergsäker på att det är lungt men jag är tveksam något som gör honom mycket sur för dessa vet ju som vanligt alltid bäst. Men det verkar ju som om jag har rätt.

Så om jag splittar med 2,5 kvmm är det tillräckligt? Jag har ingen lust att bli fattig för händer något nu eller senare hos framtida ägare så spårar väl dom orsaken till mig och skickar räkning dit?

Angående om det räcker eller inte med 20 A, kollar i lux produktblad för glaskeramikhäll och ser dessa effekter:

vänster fram: 2300
höger fram: 1200
vänster bak: 1100
höger bak: 900

denna ensam löser ut 20 a säkring om plattorna är igång samtidigt på full effekt.

en diskmaskin drar väl 2 kw och lagar jag mat mha två plattor samtidigt på full effekt så kommer säkringen i värsta fall att gå då 20 a enbart garanterar 4600 W.
Citera
2007-07-20, 23:53
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
eller rättare sagt min far, splitta och även koppla in diskmaskinen på mha en 1,5 kvmm kabel.
Inte fackmannamässigt utfört sålänge inte kabeln säkras av med för dimensionen anpassad säkring.

Citat:
Han är typ bergsäker på att det är lungt men jag är tveksam något som gör honom mycket sur för dessa vet ju som vanligt alltid bäst.
Du kan ju alltid be honom ringa försäkringsbolaget och fråga dom hur dom ser på det ur hemförsäkringsynpunkt.

Citat:
Så om jag splittar med 2,5 kvmm är det tillräckligt?
Säkringen är ju 20a vilket har postats tidigare kräver minst 4kvmm, du kan inte räkna vad maskinen förbrukar utan du får utgå från vad som skulle hända vid en kortslutning och därför måste kabeln ha dimension så att säkringen löser ut innan kabeln brinner upp.

Citat:
en diskmaskin drar väl 2 kw
Borde väl bero på tvättprogram och värme samt om den kopplas på kall eller varmvatten men det där ska finnas specifierat hos tillverkaren, torde stå på maskinen också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in