2007-07-19, 17:28
Medlem
Tänkte flytta till Malmö för att plugga till våren. Är det ngn som vet hur man bäst bär sig åt för att hitta boende? Är studentboende det enda möjliga alternativet eller kan man hitta hyreslägenheter i andra hand?

Det tröttsammaste är att jag har mängder med kötid på sgs studentbostäder Göteborg och skulle kunna välja vad som helst här, men så dyker en utbildning i malmö upp...

tacksam för svar!

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------

Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget.

Moderatormeddelande/FAQ (Del 1) (2017-06-28):

Kort information om Malmö högskola

Vilka är Malmös stadsdelar?

Vad är Malmös bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Malmös bostadsförmedling?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-28 kl. 05:25.
Citera
2007-07-19, 17:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Vilka andra hyresvärdar finns i Malmö?

Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Malmö?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Malmö?

Hur ser studentbostadsläget ut (kötid, tillgång på bostäder, m.m.) i Malmö?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-28 kl. 05:37.
Citera
2010-07-16, 13:44
Medlem
pinuppans avatar
Boende i Malmö

Vill bara värja mig mot kommentarer om sökfunktionen; jag har försökt med den men inte hittat nåt som gett mig extra kött på benen.

En nära vän till mig ska börja plugga i Malmö nu till hösten. Vi har båda försökt att hitta information om studentkorridor (då det verkar vara smått omöjligt att få en lägenhet utan att ha stått i kö under en längre tid).

Någon som har lite information som kan hjälpa? Finns det några bra hålor som har något liknande nära till hands? Är det t.ex. värt att pendla från Lund varje dag?

Tack!
Citera
2010-07-16, 13:52
Medlem
Baconiss avatar
550 kr /mån kostar det att pendla från lund till malmö.
Tåg går i princip hela tiden och tar 12-15 minuter ungefär.

http://www.mah.se/bostad
Senast redigerad av Baconis 2010-07-16 kl. 14:12.
Citera
2010-07-16, 19:10
Medlem
Kolla blocket, där brukar det finnas gott om andrahandskontrakt från vagt pålitliga personer i Malmö. Gärna kring möllan.
Citera
2010-12-17, 01:06
Medlem
Capiscees avatar
Bostad i Malmö [red. /Mod]

Är en 22årig tjej som söker bostad i Malmö för ska börja plugga där. Vet ni hemsidor eller kontakter som kan hyra ur en 1a eller 2a i andra hand? Alla tips är bra tips, är som sagt i rätt stort behov av att hitta andra lägenheter än blocket, där man varken får svar eller hittar nått bra boende.

Snälla hjälp med tips!
Citera
2010-12-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capiscee
22årig tjej...andra lägenheter än blocket, där man varken får svar.... [/b]

Ser du bra ut, bifoga en bild och du bör hitta en bostad på nolltid.
Citera
2010-12-17, 01:14
Medlem
BrewCrews avatar
spana in blocket varje dag.. fins rätt många.. e de panik får du ju ta in på hostel/hotell ett par dagar tills du hittar något...

orkar du åka buss/tåg så kolla även i förorterna
Citera
2010-12-17, 15:15
Medlem
Kolla blocket, lokalpress, anslagstavlor på högskolan. Finns också en del sidor om andrahandsbostäder. Kolla med kåren också om de har bostadshjälp och om det kommunala bostadsbolaget hyresgaranti för studenter. Bor inte i Malmö, men annars så skulle jag hjälpa dig utan krav på sex som vissa andra här. Brukar hysa en student varje termin.
Citera
2010-12-17, 17:28
Medlem
Capiscees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Kolla blocket, lokalpress, anslagstavlor på högskolan. Finns också en del sidor om andrahandsbostäder. Kolla med kåren också om de har bostadshjälp och om det kommunala bostadsbolaget hyresgaranti för studenter. Bor inte i Malmö, men annars så skulle jag hjälpa dig utan krav på sex som vissa andra här. Brukar hysa en student varje termin.

Tack för dina tips. Ska kolla upp det direkt.
Precis, en del är mer desperata än andra.
Citera
2011-03-02, 21:31
Medlem
c.sterns avatar
Fetbump!!!

Jag ska antagligen börja studera vid mah till hösten och har kollat lite smått på bostäder.
Har hittat detta: http://www.malmostudenthus.se/ Det ser ju superbra ut tills man läser att det är beläget i Rosengård. Som småstadsbo så får man erkänna att det känns sådär att bo i Rosengård.

Är det någon som bor i studenthusen och/eller vet hur området är att bo i?

Tacksam för svar.
Citera
2011-03-03, 06:35
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.stern
Fetbump!!!

Jag ska antagligen börja studera vid mah till hösten och har kollat lite smått på bostäder.
Har hittat detta: http://www.malmostudenthus.se/ Det ser ju superbra ut tills man läser att det är beläget i Rosengård. Som småstadsbo så får man erkänna att det känns sådär att bo i Rosengård.

Är det någon som bor i studenthusen och/eller vet hur området är att bo i?

Tacksam för svar.

"Kinesiska muren" ingår i delområdet Kryddgården, och ligger i utkanten av Rosengård, längs med inre Ringvägen, avgänasas i norr av Östra kyrkogården, i söder om Kinesiska muren finns lugna hyreshöghus, sydväst två mkt stora bostadsrättföreningar. Området hör till de lugnare i Malmö, så din oro är obefogad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in