Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-18, 14:34
Medlem
päpplets avatar
Nu håller ftp projektet på att driva mej till vansinne.
Datorn i fråga är en gammal pentium 1 med windows nt 4.0 server i. Webb-programmet är internet information services 2.0 (iis) som följer med.
webb delen fungerar i ett nätverk men inte FTP. andra datorer kan hitta servern men kan inte logga in på ftp sidan även med rätt lösenord. Hade tänkt att kunna hämta saker till andra datorer via internet sen med ftp (om det nu går?).
Någon som har kunnande om det?
Citera
2007-07-18, 17:21
Medlem
darkmarcs avatar
Vill minnas att det är IIS 3.0 som ingår i NT4, och skulle varmt rekommendera dig att uppdatera den till IIS 4.0 om du kan.

Det vanligaste felet när man som användare inte kan logga in på en NT-baserad ftp-server är att användaren först måste ges rättigheten "Log on locally". Du kan ju annars alltid dela ut serverresurser via SMB istället, dvs som en vanlig nätverksshare i Windows. Windows-datorerna kan då mappa upp sig på vanligt sätt, samt ev Unix/Linux-datorer kan använda smbclient el likn.

///DM
Citera
2007-07-18, 22:04
Medlem
päpplets avatar
Tack DM för förslaget. Nu hittar jag servern och kan hämta filer i nätverket, men jag hade velat att man skulle kunna komma åt den på internet. Går det? ska man i så fall skriva (ftp://min ip-adress) för att komma in i den?
Citera
2007-07-19, 08:19
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av päpplet
Tack DM för förslaget. Nu hittar jag servern och kan hämta filer i nätverket, men jag hade velat att man skulle kunna komma åt den på internet. Går det? ska man i så fall skriva (ftp://min ip-adress) för att komma in i den?
Ja, det går, förutsatt att du kör ftp, att du vet din IP-adress, samt att dina eventuella brandväggar släpper in ftp-trafik. Tänk bara på att FTP är ett mycket osäkert protokoll, vilket gör att om du öppnar upp så att vem som helst på Internet kan komma åt din server från Internet via ftp, så riskerar du att få problem.

///DM
Citera
2007-07-19, 12:32
Medlem
päpplets avatar
Hrrrm Det var ju med brandväggen då. den blockar allt som går och borttappat lösenord. Måste hitta ett lösenord till den. Tack för hjälpen ialla fall
Citera
2007-07-19, 17:31
Medlem
darkmarcs avatar
Är det en hårdvaru-fw, typ router/gw brukar det finnas en factory reset som du kan köra i värsta fall. Alla dina gjorda instälningar försvinner, men du kan logga in med std-lösen. Kolla på leverantörens hemsida hur man gör.

///DM
Citera
2007-07-20, 18:51
Medlem
bergsturks avatar
Att köra Windows/IIS FTP-server är i bästa fall irriterande och i värsta fall vansinnesframkallande. Det enda "bra" med den är att den synkar användarkontona med windowsoknton -- men det kan lika gärna ses som en nackdel. Ladda hem Guild eller War eller FileZilla Server.

Kom ihåg att FTP, till skillnad från många andra protokoll, är ett "aktivt" protokoll. Det kräver att användarna har portar öppna i SINA brandväggar, vilket ingen har. För att det skall fungera för 99% av folk så måste du ställa in din FTP-server för passivt läge, och öppna ett helt gäng med portar i din brandvägg (nej, 20+21 räcker INTE)
Citera
2007-07-20, 23:26
Medlem
päpplets avatar
Hmmm. Tål att tänka på.................
Citera
2007-07-21, 12:46
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Att köra Windows/IIS FTP-server är i bästa fall irriterande och i värsta fall vansinnesframkallande.

///DM
Citera
2007-07-21, 14:42
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av päpplet
Hmmm. Tål att tänka på.................

Alltså, det är inga säkerhetsproblem eller så, men du måste ha en range öppen för passiva anslutningar (antalet beror på hur många samtidiga anslutningar du förväntar dig). Typ 20 + 21 + 16000-16100

Sen ställer du in i FTP-servern vilken din externa IP är och vilka portar den skall annonsera som passiva och vips...
Citera
2007-07-23, 11:43
Medlem
päpplets avatar
Går det att komma åt servern via Hamatchi från internet? Det var bara en tanke som slog mig. (Dvs om nt accepterar Hamatchi)
Citera
2007-07-25, 00:23
Medlem
bergsturks avatar
Jag har ingen som helst aning, men ska du köra "krypterad FTP" så är det extremt mycket enklare att sätta upp en sFTP(SCP)-server. Bara en port att vidarekoppla, tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in