2007-07-18, 14:34
Medlem
ppplets avatar
Nu hller ftp projektet p att driva mej till vansinne.
Datorn i frga r en gammal pentium 1 med windows nt 4.0 server i. Webb-programmet r internet information services 2.0 (iis) som fljer med.
webb delen fungerar i ett ntverk men inte FTP. andra datorer kan hitta servern men kan inte logga in p ftp sidan ven med rtt lsenord. Hade tnkt att kunna hmta saker till andra datorer via internet sen med ftp (om det nu gr?).
Ngon som har kunnande om det?
Citera
2007-07-18, 17:21
Medlem
darkmarcs avatar
Vill minnas att det r IIS 3.0 som ingr i NT4, och skulle varmt rekommendera dig att uppdatera den till IIS 4.0 om du kan.

Det vanligaste felet nr man som anvndare inte kan logga in p en NT-baserad ftp-server r att anvndaren frst mste ges rttigheten "Log on locally". Du kan ju annars alltid dela ut serverresurser via SMB istllet, dvs som en vanlig ntverksshare i Windows. Windows-datorerna kan d mappa upp sig p vanligt stt, samt ev Unix/Linux-datorer kan anvnda smbclient el likn.

///DM
Citera
2007-07-18, 22:04
Medlem
ppplets avatar
Tack DM fr frslaget. Nu hittar jag servern och kan hmta filer i ntverket, men jag hade velat att man skulle kunna komma t den p internet. Gr det? ska man i s fall skriva (ftp://min ip-adress) fr att komma in i den?
Citera
2007-07-19, 08:19
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av päpplet
Tack DM fr frslaget. Nu hittar jag servern och kan hmta filer i ntverket, men jag hade velat att man skulle kunna komma t den p internet. Gr det? ska man i s fall skriva (ftp://min ip-adress) fr att komma in i den?
Ja, det gr, frutsatt att du kr ftp, att du vet din IP-adress, samt att dina eventuella brandvggar slpper in ftp-trafik. Tnk bara p att FTP r ett mycket oskert protokoll, vilket gr att om du ppnar upp s att vem som helst p Internet kan komma t din server frn Internet via ftp, s riskerar du att f problem.

///DM
Citera
2007-07-19, 12:32
Medlem
ppplets avatar
Hrrrm Det var ju med brandvggen d. den blockar allt som gr och borttappat lsenord. Mste hitta ett lsenord till den. Tack fr hjlpen ialla fall
Citera
2007-07-19, 17:31
Medlem
darkmarcs avatar
r det en hrdvaru-fw, typ router/gw brukar det finnas en factory reset som du kan kra i vrsta fall. Alla dina gjorda instlningar frsvinner, men du kan logga in med std-lsen. Kolla p leverantrens hemsida hur man gr.

///DM
Citera
2007-07-20, 18:51
Medlem
bergsturks avatar
Att kra Windows/IIS FTP-server r i bsta fall irriterande och i vrsta fall vansinnesframkallande. Det enda "bra" med den r att den synkar anvndarkontona med windowsoknton -- men det kan lika grna ses som en nackdel. Ladda hem Guild eller War eller FileZilla Server.

Kom ihg att FTP, till skillnad frn mnga andra protokoll, r ett "aktivt" protokoll. Det krver att anvndarna har portar ppna i SINA brandvggar, vilket ingen har. Fr att det skall fungera fr 99% av folk s mste du stlla in din FTP-server fr passivt lge, och ppna ett helt gng med portar i din brandvgg (nej, 20+21 rcker INTE)
Citera
2007-07-20, 23:26
Medlem
ppplets avatar
Hmmm. Tl att tnka p.................
Citera
2007-07-21, 12:46
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Att kra Windows/IIS FTP-server r i bsta fall irriterande och i vrsta fall vansinnesframkallande.

///DM
Citera
2007-07-21, 14:42
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av päpplet
Hmmm. Tl att tnka p.................

Allts, det r inga skerhetsproblem eller s, men du mste ha en range ppen fr passiva anslutningar (antalet beror p hur mnga samtidiga anslutningar du frvntar dig). Typ 20 + 21 + 16000-16100

Sen stller du in i FTP-servern vilken din externa IP r och vilka portar den skall annonsera som passiva och vips...
Citera
2007-07-23, 11:43
Medlem
ppplets avatar
Gr det att komma t servern via Hamatchi frn internet? Det var bara en tanke som slog mig. (Dvs om nt accepterar Hamatchi)
Citera
2007-07-25, 00:23
Medlem
bergsturks avatar
Jag har ingen som helst aning, men ska du kra "krypterad FTP" s r det extremt mycket enklare att stta upp en sFTP(SCP)-server. Bara en port att vidarekoppla, tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in