2007-07-18, 01:19
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Kan kronofogdemyndigheten ta bort felaktiga registreringar?

Kronofogdemyndigheten kan besluta om att rätta, blockera eller utplåna oriktiga uppgifter i sina register. När detta sker underrättas kreditupplysningsföretagen, och de måste då göra motsvarande ändring i sina register.
Vad är då en oriktig uppgift? Uppgiften är oriktig endast om det fanns något hinder mot verkställighet eller indrivning redan när uppgiften hamnade i registret.

Tja, att en omyndig person ingår ett avtal med VV och personens målsman inte betalar räkningen. Det är väl en oriktig uppgift eller hinder mot verkställighet. Sist jag kollade så är det föräldrarna som är betalningsansvariga för omyndiga barn. Omyndiga kan inte ingå avtal och därmed inte bli betalningsansvariga.
Citera
2007-07-18, 19:50
Medlem
Pörrs avatar
Missade att det var en statlig fordran.

Följande står på KFMs hemsida angående allmänna mål.

Citat:
I allmänna mål gäller att en obetald skuld registreras direkt i våra register. Kreditupplysningsföretagen tar del av den registreringen och du får en betalningsanmärkning.

Men som privatperson kan du slippa betalningsanmärkningen. Den skuld du nu har betalat sekretessbeläggs om du betalar inom den tid som står på vårt inbetalningskort (normalt två veckor). Kreditupplysningsföretagen måste då ta bort betalningsanmärkningen från sina register.
Citera
2007-07-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Missade att det var en statlig fordran.

Följande står på KFMs hemsida angående allmänna mål.
Då den här räkningen är från 2003 och jag inte fått ett enda brev förrän nu borde det väl inte direkt gälla?
Citera
2007-07-19, 07:46
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rättshaveristen
Då den här räkningen är från 2003 och jag inte fått ett enda brev förrän nu borde det väl inte direkt gälla?

Du är skyldig att själv hålla reda på vad du ska betala. Att du inte fått någon faktura innebär inte att du slipper undan.
Citera
2007-07-19, 08:04
Medlem
Ruskigbusss avatar
Å andra sidan, så har man "bara" en betalningsanmärkning, så lämnar de inte ut den uppgiften vid kreditkontroll.

Enligt någon människa på KFM.
Citera
2007-07-19, 09:15
Medlem
MonkeyWizs avatar
Det är väl som vanligt? När staten vill ha dina pengar kan de lägga ner 1000tals kronor på att få lägga vantarna på dina 2.50:-
Det är utbetalningar de är sena med.
Citera
2007-07-19, 10:39
Medlem
Citat:

konsumentfordringar preskas efter 3 år, men detta är väl ingen sådan så dom kan ha upp till 10 år på sig. Om den är skickad för utmätnings så är skulden redan fastställd - dvs anmärkning. Sen kan man be att den rensas ut om skulden är betald, såvida man inte har fler anmärkningar...
Citera
2007-07-19, 18:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Räkningen ja, men när är utskicket från KFM daterat?
Citera
2007-07-27, 19:57
Medlem
Jahapp då har man fått ytterligare ett brev från KFM. Det har överlämnats till tingsrätten..

Vad fan gör man nu då? Den här skitsumman kommer ju kosta mig fan så mycket pengar och tid nu. Den som förlorar målet måste ju även betala rättegångskostnaderna för helvetet. Ska ni svara nu så läs igenom tråden så ni vet bakgrunden. Har jag överhuvudtaget en chans att vinna? Bör jag anlita advokat? Trist när det blir så här pga en skitsumma, men det är ju i själva verket en ren principsak det här. Man vill ju ogärna ha en bet. anm. på sig.

Hur mycket kan det hela kosta mig om jag nu skulle förlora målet?

Kan man inte betala in summan typ nu och sen ringa KFM för att be dem att fara åt helvete (iaf tänka det inombords när man säger att man betalat skiten)???

VAD FAN SKA JAG GÖRA OCH VAD ÄR ODDSEN ATT VINNA MÅLET??
Citera
2007-07-28, 11:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jahapp då har man fått ytterligare ett brev från KFM. Det har överlämnats till tingsrätten..

Vad fan gör man nu då? Den här skitsumman kommer ju kosta mig fan så mycket pengar och tid nu. Den som förlorar målet måste ju även betala rättegångskostnaderna för helvetet. Ska ni svara nu så läs igenom tråden så ni vet bakgrunden. Har jag överhuvudtaget en chans att vinna? Bör jag anlita advokat? Trist när det blir så här pga en skitsumma, men det är ju i själva verket en ren principsak det här. Man vill ju ogärna ha en bet. anm. på sig.

Hur mycket kan det hela kosta mig om jag nu skulle förlora målet?

Kan man inte betala in summan typ nu och sen ringa KFM för att be dem att fara åt helvete (iaf tänka det inombords när man säger att man betalat skiten)???

VAD FAN SKA JAG GÖRA OCH VAD ÄR ODDSEN ATT VINNA MÅLET??

Eftersom det är ett FT-mål är rättegångskostnaderna ingen stor sak. Om det går så långt till en muntlig förberedelse (att du och KFM kallas till tingsrätten), framför det som du sagt här och hoppas på att ni kan förlikas på ngt belopp. Att "vinna" målet verkar svårt.
Citera
2007-08-10, 20:16
Medlem
Happ, då har man fått ett stycke brev från tingsrätten då. En hemställan, kan nån beskriva vad som kommer ske nu? När kommer jag bli kallad till tingsrätten, det står att det är anstånd tom 3 sep. Herrejävlar har mitt nick till trots aldrig ens varit i en rättssal, ni kanske förstår om man e rätt nervös nu.

Har funderat på att ringa VV och fråga om de har koll på i vems namn man skickat ut räkningarna, för däri borde ju det yttersta beviset ligga att jag inte fått en försändelse i mitt namn. Med tanke på den fakta som presenterats angående fallet i den här tråden, vad bör man tänka på? Ska jag anlita en advokat?

Kommer detta bli raka vägen till en rättegång eller kommer det handla om att man sitter och snackar om saken lite och sen får man förlika?

Snabba och kunniga svar tack, sitter som på nålar. Visst, det kanske verkar som en jäkla skitsak, men för mig som helt ostraffad och laglydig känns det ju rätt nervöst att kallas till rätten!!
Citera
2007-08-11, 01:07
Medlem
flashmickes avatar
Citat:
Har funderat på att ringa VV och fråga om de har koll på i vems namn man skickat ut räkningarna, för däri borde ju det yttersta beviset ligga att jag inte fått en försändelse i mitt namn.

Jag är inte jurist. Ser mig själv som lite mer allmänbildad. Om jag har förstått det rätt så gäller det kostnaden för lämplighetsintyget för DIG. Nu kommer jag inte jag ihåg själv när jag tog körkort och mina barn är ännu inte klara för körkort. Men tänk efter. Alla myndighetspapper (även t ex deklaration) skickas alltid i barnets namn, ovsett om barnet är bara nått år gammalt. Beslutet eller frågan gäller ju den individen. Ibalnd står det Målsmans för och barnets namn men det enda jag känner till är kommunal info om skolan t ex.

Om nu frågan gäller lämplighetsintyget för ott körkort, som du kanske nu har, så tycker jag spontant att ev uteblivna betalningar givetvis skall betalas, även om myndighetsålder ej uppnåtts vid ansökan. Du var dock myndig när du ficl körkortet. Så betala, men det är nog sent nu. Även om det är en skitsumma så blir det tufft närmsta åren. Råkade själv ut för detta med en fodran från staten. Kör direkt. Som tur hade jag allt som jag behövde just dåoch nämsta åren. Så jag kunde härda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in