2007-07-17, 19:27
Medlem
Tjenare. Här i veckan damp det ner ett brev från kronofogden hos mig. Var ett föreläggande där det stod att jag skulle betala in 1100 kr för att undvika utmätning. Det sjuka är att det rör en skuld från 2003, då jag inte ens var myndig eller skötte min ekonomi själv. Jag har över huvudtaget inte haft insikt i saken förrän nu när det här brevet dök upp. Har inte fått en enda påminnelse eller liknande, vilket handläggaren i ärendet påstod, men inte stämmer. Till saken ska läggas att det var min käre far som skötte saken och han är inte direkt den som sköter sin ekonomi allt för bra.

Skulle inte förvåna mig om räkningarna skickats i hans namn i alla år och när de inser att det är lönlöst ger de sig på mig med det här ärendet. Det handlar om inbetalningen för lämpen till körkortet, så det är väl mitt namn på skiten, men jag har ju för bövelen inte ens vetat om att den inte betalats under alla dessa år. Givetvis bestrider jag saken, skrev ett förklarande brev som jag skickade med. Nu undrar jag huruvida jag kommer få betala det hela? Jag menar, jag var ju inte myndig, samt att jag inte fått en enda försändelse i mitt namn som påminnelse eller liknande.

Det rör ju sig om en struntsumma som jag lätt har råd att betala, men problemet är ju eventuell betalningsanmärkning. Det vill jag VERKLIGEN inte ha. Sköter min ekonomi perfekt och har inte ens fått en enda påminnelse tidigare. Det suger så jävla hårt att hans taskiga beteende och obryddhet ska drabba mig. Så vad ska jag göra åt saken och vad tror ni utslaget blir?

Är verkligen besviken, upprörd och förbannad just nu
Citera
2007-07-17, 19:32
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Givetvis bestrider jag saken, skrev ett förklarande brev som jag skickade med.

Eftersom du verkat ha bestritt redan blir det inget utslag (under förutsättning att du bestritt i tid dvs) och därför heller ingen anmärkning.
Citera
2007-07-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Eftersom du verkat ha bestritt redan blir det inget utslag (under förutsättning att du bestritt i tid dvs) och därför heller ingen anmärkning.
Okej, så jag får ingen anmärkning alltså? Vad är oddsen för att jag slipper betala skulden då?

Jag menar det är ju inte mitt fel att det gått från 250kr till 1100kr..sen var jag ju öht inte ens 18
Citera
2007-07-17, 19:54
Medlem
Tjohildas avatar
Har du nyss fyllt 18? Kan vara därför de börjar gå på dig om räkningar tagna av din far i ditt namn innan du var myndig. Har stått en hel del i tidningarna om sånt på sistone.
Citera
2007-07-17, 19:54
Medlem
Det spelar ingen roll om du är myndig eller ej.
Du kan fortf. få skulder som måste betalas om föräldrarna inte sköter sig.

Sker t.ex. när föräldrar skriver sin bil på barnen som sedan får stora skulder hos kronofogden för parkeringsböter.
Citera
2007-07-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Har du nyss fyllt 18? Kan vara därför de börjar gå på dig om räkningar tagna av din far i ditt namn innan du var myndig. Har stått en hel del i tidningarna om sånt på sistone.
Njet komrad. Är ett tag sen man var aderton, rättare sagt över 2 år sen.
Citera
2007-07-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag

Sker t.ex. när föräldrar skriver sin bil på barnen som sedan får stora skulder hos kronofogden för parkeringsböter.
Vad i helvete. Det är ju helt jävla sjukt. Jag menar då är det ju fritt fram att skaffa sig en unge bara för att köpa prylar utan att behöva betala ett öre osv.

Fan vad bra, då kan man ju skaffa sig en unge och teckna alla möjliga avtal i barnets namn för att kunna leva goda livet medan ens son eller dotter har fått sitt liv förstört.
Citera
2007-07-17, 20:03
Medlem
Pörrs avatar
Vad består skulden av nu? Ränta, ansökningsavgift m m antar jag.
Citera
2007-07-17, 20:09
Medlem
Citat:
Vad består skulden av nu? Ränta, ansökningsavgift m m antar jag.
Mestadels ränta. Grundavgiften på skiten var 250kr..
Citera
2007-07-17, 20:16
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag

Just det hålet är numera tilltäppt...

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____18277.aspx

/D
Citera
2007-07-17, 20:20
Medlem
Pörrs avatar
Finns det även betalningspåminnelser och dylikt med i summan?
Citera
2007-07-17, 20:22
Medlem
Citat:
Finns det även betalningspåminnelser och dylikt med i summan?
Yep. Men vad har det med saken att göra? Har ju för bövelen inte mottagit en enda påminnelse hur som helst!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in