Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Min flickvän fyller år om nån vecka, och eftersom jag tycker om att skämma bort henne med god mat vill jag såklart bjuda på nåt extra trevligt dagen till ära. Jag har snöat in på genomgående mousserande, tänkte mig
Rotari Brut Reserva. (blir det champagne så tror hon jag tänker fria, och det har jag då inga som helst planer på)
Idén är en kantarelltoast till förrätt, men de flesta verkar rekommendera ett rött vin till det. Tror ni Rotarin funkar ändå?
Huvudrätten behöver jag lite inspiration till också. Har bestämt mig för fisk, möjligtvis med inslag av nåt skaldjur också. Röd/sjö-tunga kanske. Tips?
Till dessert tror jag på en kula god sorbet(jordgubb?) serverad flytande i det sista av vinet. Alternativt en hemmagjord "champagne"sorbet.
Låter det vettigt?
Rotari funkar inte så kanon med kantarellen, tror du får tänka om till skaldjur på förrätten eller byta dryck där. Alternativt köra lite syra i form av smetana eller fet creme fraiche till kantarellen som du klickar på toasten. Kanska lite pressad citron, då kommer bubblet till sitt rätta, sälta är bra också! Det är ju trots allt säsong för kantareller.
Till huvudrätten så rekommenderas en gammal klassiker; Sjötunga Walewska! Innehåller vitt vin samt lite citron, sitter bra till ditt bubbel.
Jordgubbssorbet funkar bra, men för att få lite mer dessertkaraktär och sötma, gör en riktigt mörk chokladsås som du droppar över glassen innan servering!
Hoppas du fick lite inspiration i alla fall!
Rapportera gärna hur det gick!