2007-07-17, 18:39
Medlem
neonguys avatar
Hej

Jag har lite (många) frågor kring detta mystiska chattprogram. Har stött på små olika moment under den tid ja använt detta program som jag velat ha svar på, och det kändes seriöst att lägga in många frågor i samma inlägg.
Om ni vet något annat forum som kanske lämpar sig bättre för dessa frågor så tipsa gärna.
Vissa av frågorna berör endast funktioner hos add-ons som Discovery

1 a) När jag loggar in med min användare på min dator och ställer in personligt meddelande och avatar, så finns inte dessa inställningar kvar när jag loggar in på en annan dator - eller?

1 b) När jag loggat ut och är offline, så ser användaren mig så som jag hade avataren och det personliga meddelandet senast eller?

2) Hur ställer man in så att man får olika avatarer för olika personer? Alternativt avatar synlig endast för vissa kontakter. När jag med t ex Plus Live add-on så kan jag ställa in personligt meddelande endast för vissa kontakter, tycker det är märkligt att inte avatar-funktionen verka finnas för samma syften (om det nu är så)...

3) Tror denna (bugg?) uppkom då jag installerade denna Plus Live Add-On. När jag ibland skriver meddelanden så dyker det upp en massa smilies från ingenstanns (vad jag minns väldigt ofta denna: ) och det är bra ifall man tar en extra koll innan man skickar meddelandet så det inte blir som t ex detta:
Användare: Fick reda på att jag har en sjukdom idag.
Jag: Det var en tråkig nyhet... Vilken då?

4 a) Den här Conversation Connection Opened/Closed från Discovery Add-On betyder om någon startat upp/stängt ned en chattruta, vilket är en intressant grej. Men hur kommer det sig att det ofta står Conversation Connection Closed från kontakter där man inte fått någon notifikation om att de öppnat? Man kan ju inte stänga ned något som inte öppnats?

4 b) Och jag har även fått upp en sådan ruta från en person som jag vet har tagit bort mig från sin lista. Hur i helvete gick det till?

Är dessa två buggar? Hela syftet med extra features försvinner direkt om dom inte fungerar som de ska.

5) Det är bra att man kan ställa in alla möjliga saker för Popup-Alertwindow i Discovery, men den visar inte användarens namn eller avatar utan endast dennes e-mailadress. Den vanliga Messenger visar bara användarnamnet och avataren dock, så dessa två rutor kompletterar varandra. Men vore bra om man kunde ställa in allt i Discoverys Alertwindow (så man slipper ha popup rutor över hela skärmen). hur i så fall?

Ja det var väl allt jag kommer på just nu... Kommer förmodligen komma på fler frågor sen :P
Citera
2007-07-17, 20:40
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy
Hej

Jag har lite (många) frågor kring detta mystiska chattprogram. Har stött på små olika moment under den tid ja använt detta program som jag velat ha svar på, och det kändes seriöst att lägga in många frågor i samma inlägg.
Om ni vet något annat forum som kanske lämpar sig bättre för dessa frågor så
tipsa gärna.
Vissa av frågorna berör endast funktioner hos add-ons som Discovery

MessengerDisovery har ju ett eget forum är det några som kan svara mer utförligt på dina frågor är det nog dom
Citat:
1 a) När jag loggar in med min användare på min dator och ställer in personligt meddelande och avatar, så finns inte dessa inställningar kvar när jag loggar in på en annan dator - eller?

Jo det ska dom göra om du menar msns egna personliga inställningar

Citat:
1 b) När jag loggat ut och är offline, så ser användaren mig så som jag hade avataren och det personliga meddelandet senast eller?

Svar ja

Citat:
2) Hur ställer man in så att man får olika avatarer för olika personer? Alternativt avatar synlig endast för vissa kontakter. När jag med t ex Plus Live add-on så kan jag ställa in personligt meddelande endast för vissa kontakter, tycker det är märkligt att inte avatar-funktionen verka finnas för samma syften (om det nu är så)...

Ingen aning..
Messenger Plus stödjer ju dock script kanske finns nåt script som möjliggör det?
Finns dock ett gäng script som byter visningsbilden men ingen som gör det beroende på vem du pratar med
http://www.msgpluslive.net/scripts/b...play-Pictures/

Citat:
3) Tror denna (bugg?) uppkom då jag installerade denna Plus Live Add-On. När jag ibland skriver meddelanden så dyker det upp en massa smilies från ingenstanns (vad jag minns väldigt ofta denna: ) och det är bra ifall man tar en extra koll innan man skickar meddelandet så det inte blir som t ex detta:
Användare: Fick reda på att jag har en sjukdom idag.
Jag: Det var en tråkig nyhet... Vilken då?

Haha ingen aning om vad det beror på men hade ett liknande problem med en gammal version av MessengerDisovery förut, den kunde få för sig att ändra mitt nickname så det vart baklänges, men har för mig at det är fixat nu (använder inte MD längre)

Citat:

4 a) Den här Conversation Connection Opened/Closed från Discovery Add-On betyder om någon startat upp/stängt ned en chattruta, vilket är en intressant grej. Men hur kommer det sig att det ofta står Conversation Connection Closed från kontakter där man inte fått någon notifikation om att de öppnat? Man kan ju inte stänga ned något som inte öppnats?

4 b) Och jag har även fått upp en sådan ruta från en person som jag vet har tagit bort mig från sin lista. Hur i helvete gick det till?

Är dessa två buggar? Hela syftet med extra features försvinner direkt om dom inte fungerar som de ska.

Ja det var väl allt jag kommer på just nu... Kommer förmodligen komma på fler frågor sen :P

Dom där funktionerna ska man ta med en nypa salt...
MSNs protokoll (sättet två messenger klienter pratar med varandra) fungerar så att varje gång din kontakts msn laddar ner din visningsbild eller uppdaterar annan info om dig (t ex ditt personliga meddelande) så skickar den meddelandet att nån har öppnat en konversationsruta med dig såvitt jag har förstått det

Nån som e mer kunning om hur msn-protokollet får gärna rätta mig om jag har fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in