2015-09-15, 12:43
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att vi kommer att få se en rejäl dipp inom en väldigt snar framtid på börsen och då kommer SSAB gå ner mer än börsen generellt. Men då kan man passa på att köpa på sig om man gillar trejding.
Profetiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Till kurt-sune: Så du pratar bara generellt och har inte koll på SSAB?
Hehehe, han verkade ha lite bättre koll än dig som köpte på 39kr.

Nu 27kr.
Citera
2015-09-17, 00:56
Medlem
Hos SSAB är A-aktien mer omsatt än B-aktien.
Dock är det ingen dålig omsättning i B-aktien, utan igår låg den på runt 30% mot A-aktien.

Finns det i detta läge någon nackdel i att köpa B-aktier istället för A-aktier, förutom rösträtten (vilken småsparare som nu bryr sig om den)?
Man får väl lika många nya aktier tilldelade vid ev. nyemission och dylikt?

Ifall B-aktien ligger 10-15% under A-aktien i pris, och man planerar att köpa aktien långsiktigt, bör man väl i så fall satsa på B-aktier?

Vad anser ni om företaget annars? Nu är jag inte alls insatt i SSAB, men kursen bör väl gå upp så fort efterfrågan på stål ökar igen? Företaget är väl inte konkursfärdigt? Eller är den här dippen på något vis värre än de förra?
Citera
2015-09-17, 15:17
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Profetiskt.

Hehehe, han verkade ha lite bättre koll än dig som köpte på 39kr.

Nu 27kr.

Nja, jag sålde för 45 kr/aktie. Min poäng var att han bara gissade och utgick från triviala kunskaper som gäller aktier över lag, inte specifikt för SSAB.
Citera
2015-09-19, 10:55
Medlem
Dagens Ekonomiekot lördag handlar om stålindustrin och överkapaciteten.
Gäster är Anton Löf, chefsanalytiker på SNL Metals and Mining, Martin Lindqvist VD på SSAB och Bo-Erik Pers, VD på branschorganisationen Jernkontoret.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=3626
Citera
2015-11-11, 11:16
Är SSAB på väg mot en konkurs? Det råder ju en enorm överkapacitet vad det gäller stål och detta måste ju till slut ta kål på även en del stora spelare.

När det gäller stål i framtiden finns det några anledningar till att priserna skall öka? Är stål en produkt som man i framtiden kan ersätta med billigare material som smarta ingenjörer på tekniska högskolor forskar fram?
Citera
2015-12-18, 23:30
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Jag börjar bli köpsugen nu när B-aktien är nere på 17 kr, tänker att lågkonjunkturen inte kommer att vara för evigt. Men å andra sidan har jag blyfingrar när det kommer till enskilda aktier, så vad tycker Flashback-eliten?
Citera
2015-12-19, 00:12
Medlem
Jag tippar på att VD vill ha en nyemission. Såg att de hade fått lite små orders under ett par år framöver. Tror själv på SSAB främst A aktien sitter och väntar på att den ska gå ner någon krona till sen slår jag till ordentligt. Tror att detta kommer bli årets skräll 1-1.5år framöver iaf.

Köper därför mina inom 1v sen sitter jag och hoppas på en nyemission då köper jag för resterande belopp!
Citera
2015-12-19, 10:02
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Jag tippar på att VD vill ha en nyemission. Såg att de hade fått lite små orders under ett par år framöver. Tror själv på SSAB främst A aktien sitter och väntar på att den ska gå ner någon krona till sen slår jag till ordentligt. Tror att detta kommer bli årets skräll 1-1.5år framöver iaf.

Köper därför mina inom 1v sen sitter jag och hoppas på en nyemission då köper jag för resterande belopp!
Jag tror att nyemission som en slags "skuldsanering" blir oundvikligt.
Citera
2015-12-19, 10:47
Medlem
CarlWilhelmScheeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Jag börjar bli köpsugen nu när B-aktien är nere på 17 kr, tänker att lågkonjunkturen inte kommer att vara för evigt. Men å andra sidan har jag blyfingrar när det kommer till enskilda aktier, så vad tycker Flashback-eliten?

Läs dessa artiklar. Kanske kan hjälpa dig.
http://www.businessinsider.com/every...l-2015-12?IR=T
http://www.metallerochgruvor.se/2015...ab-vinstvarnar
Citera
2015-12-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp

Absolut det är detta VD vill. Dessutom tror jag på det om man kollar historiskt på bolag som SAS bara för att nämna ett i nutid. Man får inte glömma att det är ett bolag på Large cap och att den har legat på över 280kr för bara 7år sedan. Dessutom har företag i både europa och ryssland lämnat in stämning om kinas prisdumpningar. Som läget ser ut nu så kommer den går ner till absolut lägsta nivå inan mitten på januari för att sedan peaka någon gång om 3-4år (vad jag tror iaf)
Senast redigerad av haxer 2015-12-19 kl. 18:27.
Citera
2015-12-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer

Citat:

Kommer aktien att falla ytterligare så fort som, och ifall, en nyemission offentliggörs?

Varför A-aktien framför B? Framtida högre värdeutveckling?
Citera
2015-12-21, 23:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Är SSAB på väg mot en konkurs? Det råder ju en enorm överkapacitet vad det gäller stål och detta måste ju till slut ta kål på även en del stora spelare.

När det gäller stål i framtiden finns det några anledningar till att priserna skall öka? Är stål en produkt som man i framtiden kan ersätta med billigare material som smarta ingenjörer på tekniska högskolor forskar fram?
SSAB är en miniplutt internationellt sett inom stål, vidare gör man bara nischade produkter.
Problemet är Kinas överproduktion och att man börjat konkurrera inom specialstålssegmentet.

Stål utvecklas hela tiden och där håller sig SSAB framme med nya starka stålsorter som spar vikt och pengar.

Sen är stålbranschen cyklisk, 5-7 goda år brukar följas av 5-7 sämre, SSAB har väl snart stångat sig igenom halva den dåliga perioden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-12-21 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in