2007-07-17, 15:41
Medlem
blueCommands avatar
Tjena.

Jag sitter och leker lite med en AD-installation. Nu är det så att jag vill att mina användare skall vara lokala administratörer, men hur jag än försöker så vill det sig inte.

Jag har testat att lägga till dem i Administratör-gruppen, och att ha ett lokalt konto med samma namn i Administratörer, men inget fungerar.

Google var smockfullt av sidor som ville berätta för mig hur detta fungerar, om jag betalade för det.

Någon som har koll på detta?
MVH
Citera
2007-07-17, 19:27
Medlem
darkmarcs avatar
Jag har jobbat med design och drift av AD i 7 år. Hur mycket betalar du?

Lite motfrågor: var är det du vill att dina användare skall vara administratörer för? Alla PC i domänen? Själva domänkontrollanten?

///DM
Citera
2007-07-17, 20:53
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Jag har jobbat med design och drift av AD i 7 år. Hur mycket betalar du?

Lite motfrågor: var är det du vill att dina användare skall vara administratörer för? Alla PC i domänen? Själva domänkontrollanten?

///DM

Haha, jag löste det till slut. En grupp-princp för min OU innehållandes ett startscript med:
Kod:
net localgroup Administrators "Workstation Admins" /add
net localgroup Administratörer "Workstation Admins" /add
Fungerade galant. Varför nu man inte har sådant stöd _i_ AD undgår mig, eller det kanske finns?
Citera
2007-07-17, 21:59
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Haha, jag löste det till slut. En grupp-princp för min OU innehållandes ett startscript med:
Kod:
net localgroup Administrators "Workstation Admins" /add
net localgroup Administratörer "Workstation Admins" /add
Fungerade galant. Varför nu man inte har sådant stöd _i_ AD undgår mig, eller det kanske finns?
Man kan ju göra så, men...

Börja med att installera GPMC (Group Policy Management Console) om du inte redan har den: http://www.microsoft.com/downloads/d...DisplayLang=en

Förstår inte varför GPMC inte följer med Win2K3.. OBS! Jag förutsätter engelsk Windows här.. Vet inte om om man måste ha en annan GPMC om man kör svenskt, men jag tror inte det.

Starta GPMC och klättra till ditt OU och editera GPO:n. Det du vill ha ligger under Computer Configuration->Windows Settings->Security Settings->Restricted Groups. Högerklicka och välj Add Group... Nu kan du lägga till Administrators/Administratörer och dess medlemmar.

Observera att denna policy måste ligga i domänen och inte existerar i den lokala policyn.

Edit: Är du riktigt sugen kan du läsa mer t ex här: http://www.windowsecurity.com/articl...ed-Groups.html

///DM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in