Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-26, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto

"Lockar fram dem"? Vad menar du? Tror du verkligen att det är osynliga makter och illsinnade demoner som styr när ett gäng finniga tonåringar bestämmer sig för att latja lite med Ouija-bräden alt. Anden i Flaskan en mörk, ruskig höstkväll?

Lägg ifrån dig Bibeln för ett ögonblick, och lukta lite på verkligheten!

Se mitt svar ovan.
Och fundera lite över varför du känner att du måste använda en så otrevlig ton bara för att du och jag har olika syn på saker och ting.
Citera
2007-07-26, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pmannen
De som tror på detta måste ju skämta !

Varför då? Varför skulle det vara så omöjligt att det finns andar och demoner?
Citera
2007-07-26, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Se mitt svar ovan.
Och fundera lite över varför du känner att du måste använda en så otrevlig ton bara för att du och jag har olika syn på saker och ting.

Allright; erkänner att det var lite väl onödigt av mig att ta till en nedvärderande ton, men när någon benämner sig som "djupt troende" och/eller "djupt religiös" så ringer en hel massa varningsklockor i mitt öra. Allt som oftast så innebär en sådan benämning av sig själv att personen i fråga är ganska så insnöad och okapabel till att se saker och ting ur olika synvinklar och perspektiv, samt oförmögen att acceptera andra förklaringar förutom de som är "acceptabla" för teosofin han/hon representerar genom sin religion.

Men som sagt; eftersom jag inte känner dig så ber jag uppriktigt om ursäkt för mina något bordusa och förutfattade meningar. Hoppas du har överseende nu när du vet varför jag reagerade som jag gjorde.

Får man fråga vilken kyrka du tillhör? Om det är en katolsk sådan, eller för all del någon av de mer "excentriska" frikyrkorna, så kan jag definitivt förstå att rädslan för det övernaturliga spelar en större roll för dig - eftersom demonologi är en relativt central del i deras teosofi.
Citera
2007-07-26, 20:14
Bannlyst
Krumbukto: Det är okej, jag förstår hur du menar. Och du har rätt, när man hör uttrycket "djupt troende" får man lätt en bild av en fundamentalistisk, "insnöad" person i huvudet...
Men jag tror att jag jag kan se saker och ting ur olika perspektiv trots att jag ser mig själv som kristen.
Åtminstone är det vad mina "icke-troende" vänner säger...

Jag tillhör ingen kyrka alls för närvarande, var odöpt Jehovas vittne under några år men deras läror om blodet och en del andra saker gjorde att jag inte kunde ta steget och bli ett vittne "fullt ut".

Har i många år känt en dragning till katolska kyrkan, och går allt som det ska kommer jag konvertera så småningom.
Citera
2007-08-18, 02:10
Bannlyst
haha visste nästan att det rörde sig om jehovas vittnen...Men det där är faktiskt psykiska spärrar du måste släppa. Trollish är faktiskt klokast i denna tråd..
Forska om jehovas vittnen och grundaren charles taze russel osv...
Alla fel dom haft osv, tänk sen på att du aldrig upplevt demoner osv. Se filmen the village. Tänk efter.
Citera
2007-08-19, 13:21
Medlem
Ja.
Nej.
Citera
2007-08-19, 22:41
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AFX3D
haha visste nästan att det rörde sig om jehovas vittnen...Men det där är faktiskt psykiska spärrar du måste släppa. Trollish är faktiskt klokast i denna tråd..
Forska om jehovas vittnen och grundaren charles taze russel osv...
Alla fel dom haft osv, tänk sen på att du aldrig upplevt demoner osv. Se filmen the village. Tänk efter.
Bwahaaaa!!
Kallar du det klokhet? Tycker du att Trollish är en vis man bara för att han tror på vad sk. "vetenskapsmän" säger? Vad vet de? De vet tydligen att något inte existerar, hur nu det går ihop.. Tänk efter litegrann, hur mycket vet DU? Knappast mycket, samma med mig och de flesta andra här, vi vet inte ett skit själva. Vi tror på vad andra säger, det är inte klokhet enligt mig. Klokhet måste väl ändå vara när man inser att man faktiskt inte vet 1% av det man tror att man vet.

Exempel: Hur vet du att spaghetti inte växer på träd? Eller att Norge verkligen finns? Det vet du inte, du tror bara på vad andra säger. Jag vet inte om spaghetti växer på träd, jag tror dock inte det gör det, men jag lämnar en liten springa öppen för att det kan vara så.

Fattar ni? Ni vet ingenting alls förutom det ni sett med egna ögon.
Citera
2007-08-20, 00:12
Medlem
mahutma_homos avatar
fattar inte hur vuxna människor kan tro på det här. inget verkar vara för korkat bara man har viljan att tro. utan något som ens liknar ett bevis för att det en ande som rör glaset och inte människorna som hållet i det. jag skulle också vilja ha kontakt med andar i andra dimensioner, dock är jag inte 5 år längre. jag skiljer på fantasi och verklighet. om något verkar för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant. vissa tar medvetet sitt rationella tänkande ur spel om de har något att vinna på det. sen kallar man alla som inte gör det för trångsynta och skyller på att de minsan inte är tillräckligt öppna bara. väx upp.
Citera
2007-08-20, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
fattar inte hur vuxna människor kan tro på det här. inget verkar vara för korkat bara man har viljan att tro. utan något som ens liknar ett bevis för att det en ande som rör glaset och inte människorna som hållet i det. jag skulle också vilja ha kontakt med andar i andra dimensioner, dock är jag inte 5 år längre. jag skiljer på fantasi och verklighet. om något verkar för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant. vissa tar medvetet sitt rationella tänkande ur spel om de har något att vinna på det. sen kallar man alla som inte gör det för trångsynta och skyller på att de minsan inte är tillräckligt öppna bara. väx upp.

aye. Tror man på det här är det psykmottagningen nästa.
Citera
2007-08-20, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Mi
man ska vara försikig när man använder ett quija bräde och om du inte vet hur man gör så låt bli. Att framkalla andar och hålla på med högre makter om du inte kan hantera det kan göra dig sjuk.

Det är du levande bevis på.
Citera
2007-08-20, 01:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Bwahaaaa!!
Kallar du det klokhet? Tycker du att Trollish är en vis man bara för att han tror på vad sk. "vetenskapsmän" säger? Vad vet de? De vet tydligen att något inte existerar, hur nu det går ihop.. Tänk efter litegrann, hur mycket vet DU? Knappast mycket, samma med mig och de flesta andra här, vi vet inte ett skit själva. Vi tror på vad andra säger, det är inte klokhet enligt mig. Klokhet måste väl ändå vara när man inser att man faktiskt inte vet 1% av det man tror att man vet.

Exempel: Hur vet du att spaghetti inte växer på träd? Eller att Norge verkligen finns? Det vet du inte, du tror bara på vad andra säger. Jag vet inte om spaghetti växer på träd, jag tror dock inte det gör det, men jag lämnar en liten springa öppen för att det kan vara så.

Fattar ni? Ni vet ingenting alls förutom det ni sett med egna ögon.
"Det enda som är säkert är att ingenting är säkert".
Det är en ganska grundläggande vetenskaplig lag.

Det är snarare alla mystiker och new age-tanter som inte är "öppna". De vägrar ju ta till sig någonting som kullkastar det de själva tror på.
Citera
2007-08-21, 14:44
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är snarare alla mystiker och new age-tanter som inte är "öppna". De vägrar ju ta till sig någonting som kullkastar det de själva tror på.
Jo, det ligger väl lite sanning i det. Men jag tycker ändå vetenskapsmännen är snäppet värre, de om några är ju verkligen inskränkta i en tankebana. Om de bara visste hur mycket större världen är än det vi ser i vardagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in