2007-07-17, 02:28
Medlem
Jag skulle göra en dipp, men det fanns varken gräddfil eller lätt creme fraiche kvar i affären. Så jag körde med standard 40% creme fraiche istället.
Jag blandade i lite kryddor. Svartpeppar, aromat och chilipulver. Detta gjorde att creme fraichen blev flytande. Det gick inte att dippa i, konsistensen var ungefär som ovispad grädde.
Varför blev det så?
Citera
2007-07-17, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quayle
Jag skulle göra en dipp, men det fanns varken gräddfil eller lätt creme fraiche kvar i affären. Så jag körde med standard 40% creme fraiche istället.
Jag blandade i lite kryddor. Svartpeppar, aromat och chilipulver. Detta gjorde att creme fraichen blev flytande. Det gick inte att dippa i, konsistensen var ungefär som ovispad grädde.
Varför blev det så?
Var hittade du 40 %-ig creme fraiche??
Standarden på fraichens fetthalt är 34 - 36 % så vitt jag vet...

Standardfraiche har hög viskositet om du missat det tidigare. Lättare varianter är mer flyktiga och lämpar sig bättre för ditt ändamål...
Citera
2007-07-17, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Var hittade du 40 %-ig creme fraiche??
Standarden på fraichens fetthalt är 34 - 36 % så vitt jag vet...

Standardfraiche har hög viskositet om du missat det tidigare. Lättare varianter är mer flyktiga och lämpar sig bättre för ditt ändamål...
Jo visst det stämmer. Jag vet inte var jag fick 40% ifrån.
Det har ju fungerat för mig att göra dipp med standard creme fraiche förrut. Det verkar som just aromat får den att "smälta".
Jag vet att det är inte så lämpligt att göra dip av det. Det är ju inte särsklit gott heller. Det blir så överdrivet fett.
Citera
2007-07-17, 08:17
Medlem
Valnirs avatar
Fett e gott! Man ska blanda i en burk std fraiche i köttfärsen när man tillagar den. Blir otroligt god och fet då.
Citera
2007-07-17, 11:17
Medlem
NinjaRövardottes avatar
körde du i mixer? Creme fraish fungerar så, desto mer du vispar/blandar desto lösare blir den.
Citera
2007-07-17, 11:46
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
körde du i mixer? Creme fraish fungerar så, desto mer du vispar/blandar desto lösare blir den.

Vet du vad det beror på?
Citera
2007-07-17, 14:26
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ingen aning vad som händer men är så med det mesta. Saft, sylt, gårdagens sås, vispad grädde eller vispade äggulor som stått i kylen nån timme ex. Tar man fram de och vispar lite gran så blir alla näst intill flytande igen.
Citera
2007-07-17, 20:43
Medlem
hEikis avatar
Jag har några gånger i brist på pålägg när jag ändå haft cream fraiche hemma gjort en slags dipp/pålägg av denna. Det går helt super!
Blanda i massa kryddor i C.F och rör runt,blir det över kan du ställa in den i kylen, dagen efter blir den ännu godare! C.F drar förmodligen åt sig kryddorna ännu mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in