2007-07-16, 20:25
Medlem
Jag sitter och försöker få mitt headset "Jabra BT325s" att fungera i Ubuntu, men går tyvärr bet på detta...

Jag har följt denna guide.
Jag vill använda headset:et till Skype, men jag kan inte få enheterna att para ihop sig.

När jag söker med "hcitool scan" får jag upp, min sambos telefon, grannens telefon och mitt headset.

Men när jag kör "btsco -v 00:00:00:00:00" (självklart adressen till headset:et) får jag meddelande "Failed to connect to SDP server: Permission denied" och "Can t connect RFCOMM channel: Permission denied".

Jag misstänker att problemet ligger i att jag inte skrivit in PIN-koden, men vad jag förstod av andra sidor skulle man bli frågad om det.

Min hcid.conf

Jag kör Ubuntu 7.04
Tack på förhand.
Citera
2007-07-16, 20:28
Medlem
Permission denied säger mig att du verkar göra allt rätt men inte har rättigheter att göra det. Testa att köra sudo innan du försöker köra kommandot så ska du se att det problemet i alla fall löser sig.
Citera
2007-07-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coruz
J
Jag misstänker att problemet ligger i att jag inte skrivit in PIN-koden, men vad jag förstod av andra sidor skulle man bli frågad om det.

Tack på förhand.

Du markerar all text du vill kopiera, sen trycker du på mittenknappen där du vill klistra in det.. alltså: "Scrollclick"
Citera
2007-07-16, 20:35
Medlem
Nope, det gör varken till eller från, samma felmeddelande.

EDIT:
Tack, här kommer fullständigt felmeddelande:

sudo spelar ingen roll som sagt...
Citera
2007-07-16, 21:53
Medlem
Om jag preciserar kanal får jag bort det första felmeddelandet...

Detta efter att jag varit in och rotat runt i /etc/bluetooth/rfcomm.conf
Citera
2007-07-16, 23:03
Medlem
blueCommands avatar
Försök med sudo, men jag tror du har missat koden som alla BT-enheter har.
Citera
2007-07-17, 14:34
Medlem
Nej, jag har försökt både med och utan "sudo".
Vilken "kod" menar du? MAC:adressen = 00:13:17:79:F7:31
Däremot borde jag få en fråga om PIN-kod till enheten, men inte det heller.

Jag funderar också på om det kan vara att min Bluetooth-enhet i datorn har en PIN-kod och var ändrar jag den? Detta tror jag eftersom när jag försöker para ihop telefonen med datorn får jag en fråga i telefonen om PIN-kod och inget av det jag har provat (0000 och 1234) har fungerat.
Citera
2007-07-17, 15:18
Medlem
Zajins avatar
Tror det ligger en fil som heter pin i /etc/bluetooth som bara innehåller pin-koden till datorn. Ändra filen så ändras pinkoden.
Citera
2007-07-17, 20:36
Medlem
Jag ominstallerade lite saker och har nu lyckats para ihop headsetet med datorn, men jag lyckas inte få ljud i dem... Inget ljud alltså, inte ens med aplay.

Det som hjälpte mig var att läsa detta lungt och metodiskt.

Nu måste jag hitta nästa avsnitt jag ska gå igenom... Några tips?
Citera
2007-07-17, 21:20
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coruz
Jag ominstallerade lite saker och har nu lyckats para ihop headsetet med datorn, men jag lyckas inte få ljud i dem... Inget ljud alltså, inte ens med aplay.

Det som hjälpte mig var att läsa detta lungt och metodiskt.

Nu måste jag hitta nästa avsnitt jag ska gå igenom... Några tips?

Denna följde jag för mina HT820: http://bluetooth-alsa.sourceforge.net/build.html
Citera
2007-07-17, 22:01
Medlem
Jag sitter med den guiden, men eftersom jag är lite ny på detta med linux förstår jag inte vad jag ska göra när jag kommer till avsnitt:

Det jag inte förstår är:
create ~/.asoundrc with simply:

pcm.a2dpd {
type a2dpd
}

Ska jag skapa en ny fil som heter "asoundrc" med det andra i den? Nåja, jag provar...
Citera
2007-07-17, 22:11
Medlem
LÖST!!!

Jag gjorde filen, vet inte om det hjälpte, men nu fungerar det. Även i Skype.

Dock var jag tvungen att använda btsco för att para ihop enheterna först och det skulle man inte behöva enligt guiden... Detta får bli ett bekymmer för morgondagen.

Tack för hjälpen. Lås tråden om det känns nödvändigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in