• 1
  • 2
2007-07-16, 17:31
Medlem
Akademikerns avatar
Hej!
Är ny på mac och har precis köpt min första iMac (g5 powerPC)
Vad jag undrar är om man behöver installera nya drivrutiner manuellt till t ex grafikkortet.

Jag tycker det går lite "hackigt och segt" när jag scrollar i fönster (firefox t ex).
Och undrar om detta kan bero på att jag inte har senaste drivrutinerna installerade?
Citera
2007-07-16, 18:44
Medlem
Om det finns något nytt finnes det i Programuppdateraren som nås från det blåa äpplet uppe till vänster.

Att Firefox är segt kan du inte göra något åt, det är helt och hållet Firefox fel.
Citera
2007-07-16, 20:22
Medlem
danielwagsjos avatar
Hej!

Att firefox känns segt kan bero på en del saker. Dels är G5an dålig på flash. Många hemsidor har idag animerad flash-reklam, vilket ofta får G5an att dyka under. För att råda bot på problemet är det bäst att använda den senaste versionen av flash player. http://www.adobe.com/products/flashplayer/
En annan lösning är att ladda ner någon form av plug-in som blockar reklam.

På G5an kan du även ställa in önskad processorhastighet.
Klicka på äpplet -> systeminställningar -> strömsparare -> alternativ-fliken och till automatisk eller, än bättre, högsta.

Ang drivrutiner så får du dem automatiskt genom programuppdateraren. Jag har själv en Imac G5 från 2005, men har inte sett någon sådan uppdatering än
Citera
2007-07-17, 03:17
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Kolla i Aktivitetskontroll att ingen process har hängt sig om den segar.
Citera
2007-07-17, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Om det finns något nytt finnes det i Programuppdateraren som nås från det blåa äpplet uppe till vänster.

Att Firefox är segt kan du inte göra något åt, det är helt och hållet Firefox fel.

Lol Typiskt mac tänkandet..... att det är programvaran och inte datorn.
Citera
2007-07-17, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
Lol Typiskt mac tänkandet..... att det är programvaran och inte datorn.
Jämfört med Safari eller Shiira som bygger på WebKit så är Firefox långsammare på att rita upp sidor, och sådant som att skrolla i dem är väldigt mycket ryckigare i Firefox, Opera är liiite bättre, men inte mycket. Gissar på att detta beror av att WebKit använder sig av underliggande frameworks i OS X för att rendera hemsidorna, typ CoreImage/Animation etc.
Citera
2007-07-17, 18:29
Medlem
Akademikerns avatar
Jag skulle kunna tänka mig att börja använda safari också.
Dock så hajade jag aldrig hur man gjorde nya tabs i det.
Citera
2007-07-17, 18:47
Medlem
danielwagsjos avatar
Gå in i safaris isntällningar och klicka på fliken tabs
Där kan du välja att aktivera fliksurfning, och sedan är det bara att trycka äpple+T.
Citera
2007-07-17, 19:17
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwagsjo
Gå in i safaris isntällningar och klicka på fliken tabs
Där kan du välja att aktivera fliksurfning, och sedan är det bara att trycka äpple+T.

Tack så mycket!
Citera
2007-07-17, 20:01
Moderator
^Eazs avatar
Ska du köra Safari rekommenderar jag att du laddar ner Flip4Mac så du kan spela upp .wmv filer osv i Safari.

http://www.flip4mac.com/

http://www.flip4mac.com/wmv_download.htm (Gratis och allt.)
Citera
2007-07-18, 17:52
Medlem
Akademikerns avatar
Nu har jag börjat använda Safari. gillar det som fan.
Men när jag klickar på en länk så kommer länken upp i ett nytt fönster. Jag vill ha nya länkar i en ny flik. Hur får jag det utan att behöva cmd+klicka?
Citera
2007-07-18, 23:48
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Nu har jag börjat använda Safari. gillar det som fan.
Men när jag klickar på en länk så kommer länken upp i ett nytt fönster. Jag vill ha nya länkar i en ny flik. Hur får jag det utan att behöva cmd+klicka?

Det finns en del tillägg som kan fixa det, t.ex. SafariStand som är gratis:

http://hetima.com/safari/stand-e.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här