• 1
  • 2
2007-07-19, 21:10
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Liberal heter det väl?
"Liberalist."
Citera
2007-07-20, 18:00
Medlem
Mopedmannens avatar
Viss typ av lagförbrytare utvecklar ju samhället genom att de påverkar synen på vår moral. Det finns ju mängder med exempel på tidigare brottslighet som förändrat uppfattningen hos folket och då även förändrat lagtexten. Skulle ingen våga trotsa lagen så skulle vi ha uråldriga lagar som styrde landet, tror jag
Citera
2007-07-20, 18:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopedmannen
Viss typ av lagförbrytare utvecklar ju samhället genom att de påverkar synen på vår moral. Det finns ju mängder med exempel på tidigare brottslighet som förändrat uppfattningen hos folket och då även förändrat lagtexten. Skulle ingen våga trotsa lagen så skulle vi ha uråldriga lagar som styrde landet, tror jag

Du menar ungefär som "Du skall icke stjäla" och så vidare?
Jo, kan nog säkert stämma, men frågan är om vi verkligen behöver bli utvecklade ifråga om vår moral.

Om ingen begick brott, alla levde i ett utopiskt samhälle där det värsta problemet är om det finns jordgubbar kvar att köpa till efterrätten, skulle vi då verkligen bli glada över att nån plötsligt börjar stjäla jordgubbarna, vilket innebär att handlaren förlorar pengar och du blir utan jordgubbar?
Jag köper inte det här argumentet alls.

Människor är inte perfekta och det är därför vi har det samhälle vi har, även om man gärna skulle se vissa förändringar.
Citera
2007-07-20, 23:38
Medlem
Mopedmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Du menar ungefär som "Du skall icke stjäla" och så vidare?
Jo, kan nog säkert stämma, men frågan är om vi verkligen behöver bli utvecklade ifråga om vår moral.

Om ingen begick brott, alla levde i ett utopiskt samhälle där det värsta problemet är om det finns jordgubbar kvar att köpa till efterrätten, skulle vi då verkligen bli glada över att nån plötsligt börjar stjäla jordgubbarna, vilket innebär att handlaren förlorar pengar och du blir utan jordgubbar?
Jag köper inte det här argumentet alls.

Människor är inte perfekta och det är därför vi har det samhälle vi har, även om man gärna skulle se vissa förändringar.

Ta exemplet med homosexualitet som var förbjudet, men som trotsades, och efter några år var det helt plötsligt accepterat.
När jag pratar om ”utvecklande” menar jag inte att själva brottet i sig skulle vara utvecklande för samhället. Jag menar de följder som uppstår av att någon/några begår brott. Ex så kan jordgubbsstöld leda till att jordgubbsförsäljarna ”uppfinner” ett larm vars teknik kan användas i helt andra sammanhang, etc …
Övervakningskameror har ju i första hand använts för att förhindra brott men används ju idag också för att övervaka barnet i barnkammaren, för föräldrarnas trygghet mm …
Citera
2007-07-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Det är alltså bra att sparka in rutor, ty då får både glasmästaren och gatsoparen jobb, liksom polisen och fångvaktaren.
Bravo, du läste inte inläggen som följde det första.
Citera
2007-07-21, 00:16
Medlem
Herr Lindholms avatar
Vad sägs om att vi på FB robbar dig, lansig?
Citera
2007-07-21, 00:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erwacht
Ja här ser vi i aktion varför engelsmännen aldrig blev något vidare filosofiskt folk - det är bekvämare att vara liberalist.
Hur menar du? Det är bättre att inte lägga ner massa tid på att förstöra saker och ting? Ser man på filosofins historia så har den till största del gått baklänges. Från frågor om hur världen är beskaffad till rent trams.
Citera
2007-07-21, 05:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hur menar du? Det är bättre att inte lägga ner massa tid på att förstöra saker och ting? Ser man på filosofins historia så har den till största del gått baklänges. Från frågor om hur världen är beskaffad till rent trams.
Ja, men det är en annan fråga. Angående den riktiga frågan så kan jag ge tusen exempel på människor som tjänar på att förstöra, kategoriska imperativ befattar jag mig dock inte med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in