• 1
  • 2
2007-07-23, 14:09
Medlem
:Ericuss avatar
Det här måste vara ett tämligen bra sätt att få insikt om hur linux fungerar i grund och botten, men frågan är ju hur mycket förkunskaper som krävs för att klara av detta?
Citera
2007-07-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Det här måste vara ett tämligen bra sätt att få insikt om hur linux fungerar i grund och botten, men frågan är ju hur mycket förkunskaper som krävs för att klara av detta?

Enligt mig behöver du inga större förkunskaper i Linux. Räcker med att du har kört någon distribution i någon vecka eller så för att få lite känn på Linux bara.
Citera
2007-07-23, 15:21
Medlem
:Ericuss avatar
Det är såpass enkelt alltså? Trodde det skulle vara bra svårt då det är från scratch. Har kört linux ett halvår kanske, testat ett par olika distar och även FreeBSD en gång, bör räcka då eller?
Citera
2007-07-23, 16:16
Medlem
Citat:
Det är såpass enkelt alltså? Trodde det skulle vara bra svårt då det är från scratch. Har kört linux ett halvår kanske, testat ett par olika distar och även FreeBSD en gång, bör räcka då eller?

Absolut. Det du gör är att du följer en bok, gör du inte som det står går det åt helvete. Men det behövs grundkunskaper också. Det är väl mest när du är klar med grunden som det är bra att kunna lita för att kunna komma vidare med BLFS och installera och fixa egna saker.
Citera
2007-07-23, 22:32
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:

Det är viktigare med intresse, noggrannhet och förmåga att ta till sig nya saker än förkunskaper.
Citera
2007-07-23, 23:01
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det är viktigare med intresse, noggrannhet och förmåga att ta till sig nya saker än förkunskaper.

Intresset som PhantomBlot säger, är det absolut viktigaste. Att inte ge upp när något går fel, utan att faktiskt tänka kritiskt "Kan det var så att jag gjorde fel någonstans istället för att boken skulle vara felaktig?" men om man vill vara lite våghalsig kan man ju gå ifrån boken om man ser något som man vill göra.

Att tänka på att den minsta saken när det kommer till GCC t.ex eller andra grundläggande saker kan ha ödersdigra konsekvenser lååångt fram, så proceed with caution.
Citera
2007-07-23, 23:10
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Intresset som PhantomBlot säger, är det absolut viktigaste. Att inte ge upp när något går fel, utan att faktiskt tänka kritiskt "Kan det var så att jag gjorde fel någonstans istället för att boken skulle vara felaktig?" men om man vill vara lite våghalsig kan man ju gå ifrån boken om man ser något som man vill göra.

Det kan man alltid göra. Det ska man göra om man har en bra idé. Fast när man värderar sin idé så är det bra om man förstår den ursprungliga idén, så att man vet vad det är man försöker avvika från.

Det gäller också att ha distans till sig själv när man gör fel och inse att man gjorde det för att man var slarvig, dåligt påläst, våghalsig eller vad det nu berodde på. För att bli bra på något så är det väldigt viktigt att man kan inse sina egna svagheter.
Citera
2023-01-17, 10:07
Bump.

Jag tänkte försöka ge mig på LFS. Börjar tröttna på att bara prova färdiga distar.

Fungerar det att bygga ett system i ett VM som VirtualBox?

Byggde ni in någon pakethanterare som som APT, DNF eller Pacman?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in