2007-07-15, 03:55
Medlem
Jag behöver fylla ut min tid med lite hobby verksamhet så jag tänkte ta och göra mig en pipa

Snälla bara er som är insatta i området eller ni som tidigare har gjort er egen pipa. Kan väl ta extra hänsyn till min tråd

Vilket typ av trä använde ni?
Hur gick ni tillväga och hur blev resultatet? gärna bild=)
Citera
2007-07-15, 15:28
Medlem
troböds avatar
Briar är ju det enda rätta.

...eller eventuellt sjöskum, men jag har ingen aning om hur det är att abeta med.
Citera
2009-09-18, 20:58
Medlem
Bohrs avatar
Gör en majspipa.
Citera
2009-09-18, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av Bohr
Gör en majspipa.

Hur går processen till? Hörde att de torkas i två år, majskolvarna.
Citera
2009-09-18, 21:19
Medlem
Bohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Hur går processen till? Hörde att de torkas i två år, majskolvarna.
Har jag också hört, fast man kan väl skynda på processen i mikron kanske?
Citera
2009-09-18, 21:33
Fast coolast hade ju varit att bli upplärd av en riktig pipmakare, då kunde man tillverka sina egna stiliga briarpipor, ha sitt eget "brand" och starta ett eget företag med handgjorda pipor. Hade varit nåt det, om man varit händig. Men en fin högkvalitativ pipa av briar är nog inte nåt man gör i en handvändning.
Citera
2009-12-28, 20:39
Medlem
nomI5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Fast coolast hade ju varit att bli upplärd av en riktig pipmakare, då kunde man tillverka sina egna stiliga briarpipor, ha sitt eget "brand" och starta ett eget företag med handgjorda pipor. Hade varit nåt det, om man varit händig. Men en fin högkvalitativ pipa av briar är nog inte nåt man gör i en handvändning.

Har hört att äppelträ fungerar bra också... Någon som vet?
Citera
2009-12-30, 12:33
Medlem
bonnlurks avatar
Jag byggde en egen . Använde Eneträd som kopp har jag för mig, borrade 15mm hål eller nåt ca 15-20mm djupt och sen är det bara att utgå från det när man börjar fila och slipa. Kan nog göra en lite mindre kopp om man vill för får plats rätt mycket tobak. Som skaft tog jag några bitar av okänt träslag, men ska vara mjuk "märg" iallafall, tror nyponbuskar ska funka bra. Sen får man ta en rätt tjock ståltråd och försöka lirka ut märgen. Jag fick göra 3 "leder" som man länkar ihop sen, ca 3cm styck långa, hade inget långt borr som var tillräckligt smalt. Funkar riktigt bra iallafall !
Citera
2009-12-30, 17:08
Medlem
thechosenones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnlurk
Jag byggde en egen . Använde Eneträd som kopp har jag för mig, borrade 15mm hål eller nåt ca 15-20mm djupt och sen är det bara att utgå från det när man börjar fila och slipa. Kan nog göra en lite mindre kopp om man vill för får plats rätt mycket tobak. Som skaft tog jag några bitar av okänt träslag, men ska vara mjuk "märg" iallafall, tror nyponbuskar ska funka bra. Sen får man ta en rätt tjock ståltråd och försöka lirka ut märgen. Jag fick göra 3 "leder" som man länkar ihop sen, ca 3cm styck långa, hade inget långt borr som var tillräckligt smalt. Funkar riktigt bra iallafall !

Om du eller någon i din bekantskapskrets har tillgång till gassvets bör det finnas lod till vanligt stål. Dessa kan man göra primitiva borr av.

Jag filade helt enkelt så att ena änden såg ut såhär

Med några räfflor för att föra ut spån i mitten.

Smalt och framför allt långt.

Men nu har jag en fråga, tänkte bygga mig ännu en pipa, går det bra att olja in den med linolja? Har en dryg liter kokt linolja.
Senast redigerad av thechosenone 2009-12-30 kl. 17:09. Anledning: Mitt borr blev inte bra.
Citera
2010-05-19, 19:24
Bannlyst
Kör en bump då tråden inte är speciellt gammal

Det är så att jag gör en pipa till min käre far, jag har redan svarvat ut koppen och rök-delen, vad den nu heter. Men, jag har inte tillgång till något finare träslag men hittade några artiklar om en dansk som gjorde pipor utav björk, så jag valde just som material då jag har det i överflöd.

Min fråga är nu; kommer den att brinna upp fort som satan eller? Smaka illa? Kan man lägga på ett lager av något innuti som är lite mer värmebeständigt kanske? Hur ska jag ytbehandla den, olja som gäller eller cellulosa lack?
Är tacksam för alla svar, givetvis lägger jag upp bilder när jag är klar med den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in