2007-07-29, 19:22
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Han har föralldel en osund inställning till hur man gör sig av med djur men att skjuta en katt ger knappast något straff. Varför skulle det göra det när man får skjuta alla andra möjliga djur? Han har gjort sig skyldig till dålig smak, inte till brott.

Hade verkligen folk brytt sig om det var en råtta han skjutit? Jag tror inte det.

Vidare struntar djuren i om de hamnar på förnedrande YouTube-klipp...

Det ger oftast inte straff, men du har FEL man får INTE skjuta alla andra möjliga djur.

Du kan inte döda en älg när du vill, bara under jaktsäsongen för älg.
Det är aldrig jaktsäsong för katter, har man problem med katter tar man kontakt med polisen/hälsovårdsnämnden som i sin tur anlitar stadsjägare att ta itu med problemet

lagen säger iofs:

Lagen om tillsyn över hundar och katter 7 §
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet.

Så killen kan komma undan på att hans familj har jakträtten där. MEN katten kunde inte med skäl antas vara övergiven och förvildad.
Citera
2007-07-30, 19:39
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Så du är alltså beredd att skada (eventuellt ha ihjäl?) en försvarslös människa för att denne skadar ett djur? Du min herre, är sjukare än den sjukaste av djurplågare.

Förstå mig rätt nu, jag försvarar inte på något sätt djurplågeri. Men, man måste dra en gräns någonstans. Den gränsen är vida överträdd när en slyngel som skjuter en katt får rikstäckande medier att köra igång stora dyngkastarmaskineriet, som i sin tur renderar i uppmärksamhet av samma magnitud som den dödsskjutning som ägde rum i Södertälje häromdagen fick. Hade det bara varit eslövs allehanda och några lokala kattkramare som reagerat hade jag inte brytt mig.

Med all respekt.
Om du nu inte tycker att incidenten är särskilt interessant så behöver du ju inte läsa eller skriva i tråden.

Jag trycker grejjen är uppseendeväckande då grabben kommer från en förmögen och adlig familj och är förmodligen på väg rakt in i någon ledarskapsposition i svenskt näringsliv.

Det är uppseendeväckande att han blev frikänd trots filmen som dokumenterade djurplågeriet och som dessutom visade på en del tveksamma åsikter om hans mindre bemedlade medmänniskor

Och sen...kom igen. Djurplågeri är INTE ok. De flesta människor är inte kapabla att plåga djur och det han gjorde säger en hel del om honom och hur han kan tänkas bemöta människor i sin framtid.
Citera
2007-07-31, 14:45
Medlem
blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Med all respekt.
Om du nu inte tycker att incidenten är särskilt interessant så behöver du ju inte läsa eller skriva i tråden.

Jag trycker grejjen är uppseendeväckande då grabben kommer från en förmögen och adlig familj och är förmodligen på väg rakt in i någon ledarskapsposition i svenskt näringsliv.

Det är uppseendeväckande att han blev frikänd trots filmen som dokumenterade djurplågeriet och som dessutom visade på en del tveksamma åsikter om hans mindre bemedlade medmänniskor

Och sen...kom igen. Djurplågeri är INTE ok. De flesta människor är inte kapabla att plåga djur och det han gjorde säger en hel del om honom och hur han kan tänkas bemöta människor i sin framtid.

Men kom igen, läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Jag tycker att det är en intressant historia. Jag bryr mig inte om att denna slyngel skjuter ihjäl en av sina egna katter, utan jag tycker att folks reaktioner över det hela är mer intressanta. Hur man kan tycka att det är så hemskt att en katt dör och nu ska vi ställa till ett jävla liv och arkebusera den rika skitungen. Att sedan inte ett enda ögonbryns höjs när någon skjuts ihjäl på öppen gata i Södertälje eller när ytterligare en 15-åring gruppvåldtas på en tunnelbaneperrong skrämmer mig.

Jag försvarar inte heller på något sätt djurplågeri, eller tycker det är okej. Men när man är beredd att skada eller eventuellt döda människor, framförallt barn, som plågar djur - ja då är man en mycket sjuk människa.

Att det sedan är en sådan stor sak att denne grabb är född med pengar och godsägarson och allt vad det nu är förstår jag inte heller. Hade det varit annorlunda om det hade varit en stackars turkgrabb, eller ännu värre: en neger? Nej, dom förväntas ju vara våldsamma och bindgalna, är det detta du vill få fram?
Citera
2007-07-31, 18:56
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Det ger oftast inte straff, men du har FEL man får INTE skjuta alla andra möjliga djur.

Du kan inte döda en älg när du vill, bara under jaktsäsongen för älg.
Det är aldrig jaktsäsong för katter, har man problem med katter tar man kontakt med polisen/hälsovårdsnämnden som i sin tur anlitar stadsjägare att ta itu med problemet

lagen säger iofs:

Lagen om tillsyn över hundar och katter 7 §
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet.

Så killen kan komma undan på att hans familj har jakträtten där. MEN katten kunde inte med skäl antas vara övergiven och förvildad.

Jag skrev "alla andra möjliga djur". Jag menade inte "alla djur". Många djur får skjutas året om, speciellt djur i samma storlek som en katt. Räv t.ex. Om man har en bössa och bor på ett gods så tror jag att man har tillgång till sin egen jakträtt, tror inte du det? Ett gods ligger heller aldrig i tättbebyggt område.

Hur kan du veta att katten inte var förvildad? Har väldigt svårt att tro att det var favvokatten som sköts, eller hans morsas lilla älskling. Tror fortfarande inte att det skulle väckt någon uppmärksamhet om det i stället var en stor råtta som skjutits. Ibland blir vurmen för (skade-)djur lite för stor.

Alla är dock överens om att det var ett osmakligt beteende.
Citera
2007-08-01, 00:57
Medlem
Pokerkids avatar
Bergengren verkar helt klart vara ett svin som borde sinnesundersökas. Och förmodligen kan det också vara rätt att hänga ut honom med namn och bostadsort i tidningarna, vilket skett.

Men jag blev väldigt förvånad över just det faktum att tidningarna faktiskt skrev ut hans namn, ålder, bostadsort osv samt en detaljerad beskrivning av hans gärningar. Detta är snudd på unikt. Är det någon som tror att detta hade skett om gärningsmannen inte varit av svenskt ursprung och tillhört överklassen?
Citera
2007-08-01, 07:28
Medlem
santos_devilles avatar
Pokerkid: Det är viktigt att klämma in i ämnet. Skvallerpressen, invandrare och dom stackars svenskarna.
Citera
2007-08-01, 10:51
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Pokerkid: Det är viktigt att klämma in i ämnet. Skvallerpressen, invandrare och dom stackars svenskarna.

Jag är också lite skeptisk till de ofta förekommande tendenserna här att ständigt få varje tråd att handla om invandring. (Om jag nu förstod ditt inlägg rätt.)

Men är det inte lite konstigt att vanliga dagstidningar plötsligt skriver ut namn, bostadsort, ålder osv för en person som sannolikt begått, men ej ens dömts för, en avskyvärd handling? Vad hände med de vanliga pressetiska reglerna som tidningarna brukar hänvisa till då gärningsmäns identitet göms?

För hundra år sedan hade säkert flera tidningar undvikit att skriva om det enbart pga att killen var svensk och tillhör en välbärgad godsägarsläkt. Detta hade givetvis också varit fel. Men idag verkar det vara motsatsen som gäller, vilket är lika fel. Helst skulle man vilja att nyhetsartiklar inte passerade genom ideologiska filter innan de publicerades, utan att tidningarna höll sin eventuella politiska agenda inom tidningens ledarsektion.
Citera
2007-08-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerkid
Jag är också lite skeptisk till de ofta förekommande tendenserna här att ständigt få varje tråd att handla om invandring.
Skeptisk till krav om att övergrepp och hatbrott mot svenskar skall uppmärksammas mer än nyheten om att en katt blivit avlivad??? Du är i sådana fall en mycket sjuk alternativt hjärntvättad människa.

Att någon skjuter en katt är inte mer djurplågeri än när något annat djur skjuts. Tänk på det när du äter älgkalops till middag.
Citera
2007-08-01, 17:40
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerkid

Men jag blev väldigt förvånad över just det faktum att tidningarna faktiskt skrev ut hans namn, ålder, bostadsort osv samt en detaljerad beskrivning av hans gärningar. Detta är snudd på unikt. Är det någon som tror att detta hade skett om gärningsmannen inte varit av svenskt ursprung och tillhört överklassen?

Klokt. Inte en chans att vi kunnat frotterat oss i händelsen om det varit någon annan.
Citera
2007-08-02, 15:28
Medlem
Rikard

Killen är en riktigt fjant som först gick på Tunaskolan (parallellklass med allas vår Måns Zelmwerlöv b.la). Vad jag förstått hade han inte precis några vänner eftersom resten av populationen på skolan bodde i Professorstaden i Lund, och han bodde på landet och all så ledes var en torpare. Varken han eller sin lillasyster var några direkta förmågor i skolan utan skickades till Sigtuna för att knyta de kontakter som behövs om man inte har något innan för pannbenet.

De flyttade sen tillbaka till Lund och började läsa vid Lunds universitet. Var en hel del snack om honom på Malmö Nations forum och han väl inte så populär varken före eller efter sin film, så han flydde till Umeå.

Snipp snapp slut
Citera
2007-08-02, 22:02
Medlem
apanola IIs avatar
Sånt jäkla liv för en ihjälskjuten katt!
Helt otroligt, finns värre saker att förfasa sig över än att en kille skjuter en katt. jag är helt likgiltig inför det hela, men är förundrad över folks reaktioner till det hela.
Citera
2007-08-02, 22:57
Medlem
Livrädd med stils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Så du är alltså beredd att skada (eventuellt ha ihjäl?) en försvarslös människa för att denne skadar ett djur? Du min herre, är sjukare än den sjukaste av djurplågare.

Förstå mig rätt nu, jag försvarar inte på något sätt djurplågeri. Men, man måste dra en gräns någonstans. Den gränsen är vida överträdd när en slyngel som skjuter en katt får rikstäckande medier att köra igång stora dyngkastarmaskineriet, som i sin tur renderar i uppmärksamhet av samma magnitud som den dödsskjutning som ägde rum i Södertälje häromdagen fick. Hade det bara varit eslövs allehanda och några lokala kattkramare som reagerat hade jag inte brytt mig.
Jag förstår din poäng och håller till viss del med dig. Det känns meningslöst att diskutera när någon skjuter på en katt när barn dör som flugor i tredje världen, global warming och folk våldtar vårt samhälle på olika sätt dagligen.

MEN... Det är ju faktiskt inte på plågande av katter fokus läggs i politik och hos större allmänheten. Det koncentreras trots allt på spörsmål nämda ovan (även om det inte alltid känns så). För varje "plågad katt"-artikel så skrivs det 10 artiklar om våldtäkter (har ju ingen aning här, men tror poängen kommer fram).

Det jag vill säga är att folk har särintressen som de vill diskutera och som de brinner för. Kanske bilar, kanske sport och i det här fallet kanske djur. Då faller det sig ganska naturligt att diskutera en artikel som handlar om en djurplågare som går fri.

Kontenta; Låt de som vill diskuera detta göra så. Jag kommer lämna tråden för saker som jag tycker är viktigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in