2007-07-18, 11:29
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scimitar
Och igen frågan, denna gång från mig: Varför bryr sig svenskar så mycket om vad människor gör mot djur , men skiter fullständigt i vad vissa människor gör mot andra människor!

Svaret: VÅRT FÖRAKT FÖR SVAGHET, den starkes rätt osv.

Men f-n tar den som skjuter en vildkatt eller en skata!

Och en massa folk retar sig på att en "rikemans-son" kommer undan med att ha plågat en katt och sedan dödat den. Vilket hemskt brott, helt i nivå med att förstöra ett barn för livet! Eller kanske inte?

Vad är det för j-vla pajasar som huserar här, är ens någon över 18 år och har tankeförmåga???
Tja eftersom du är här så är väl pajaskvoten fylld.
Spelar det någon roll om det är en vildkatt, eller en fågel eller något annat levande djur? Det är väl jävla onödigt att uppföra sig så.
Har man ingen respekt för djur tror jag inte att respekten för människor är särskilt stor heller.
Alltså borde man, lagen alltså, arbetat förebyggande och låst in honom och förlagt nyckeln.
Citera
2007-07-18, 11:30
Medlem
donotreplys avatar
överklassapa

Vilken skitunge.
Citera
2007-07-18, 11:41
Medlem
Citat:
Vad är det för j-vla pajasar som huserar här, är ens någon över 18 år och har tankeförmåga???

Folk som använder sig av tre frågetecken på rad brukar av hävd vara antingen under 14 år fyllda eller gravt mentalt handikappade. Grattis.

OnT: Självklart skall det finnas konsekvenser för sådant svineri. För er som hävdar att det "bara" är djur och inte människor det gäller kan jag meddela att sådant beteende tyder på att man inte har någon överdriven respekt för människor heller.
Citera
2007-07-18, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deloy
För er som hävdar att det "bara" är djur och inte människor det gäller kan jag meddela att sådant beteende tyder på att man inte har någon överdriven respekt för människor heller.
Bevisa den tesen! Om du kan! Killen är SÄKERT helt ostraffad, har säkert inte ens mobbat någon i "plugget"!
Citera
2007-07-18, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Spelar det någon roll om det är en vildkatt, eller en fågel eller något annat levande djur? Det är väl jävla onödigt att uppföra sig så.
Har man ingen respekt för djur tror jag inte att respekten för människor är särskilt stor heller.
Och varje gång du av misstag kör över en katt med din bil ( om du är gammal nog och äger en, vill säga ), så ringer du in det till polisen för "brottsutredning", för att du inte skall drabbas av åtal för smitning? Proportioner i diskussionen, tack!
Citera
2007-07-18, 12:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Och varje gång du av misstag kör över en katt med din bil ( om du är gammal nog och äger en, vill säga ), så ringer du in det till polisen för "brottsutredning", för att du inte skall drabbas av åtal för smitning? Proportioner i diskussionen, tack!

Proportioner? Gissa om folk hade reagerat något starkare om det var dagisbarn som puckot sköt.
Citera
2007-07-18, 14:05
Medlem
Citat:
Bevisa den tesen! Om du kan! Killen är SÄKERT helt ostraffad, har säkert inte ens mobbat någon i "plugget"!

Finns mycket forskning som visar på ett sådant samband, förutom att det är någorlunda logiskt att sadistiskt våld mot vissa varelser inte bådar gott för relationer med någon/något.

Exempel:

http://ijo.sagepub.com/cgi/content/abstract/45/5/556

http://hum.sagepub.com/cgi/content/abstract/38/12/1113
Citera
2007-07-18, 14:06
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:

Att skjuta en katt och köra på en katt av misstag kan knappast jämföras.
Jag gör precis samma sak som vem som helst som åtminstone har ett hederligt ben i kroppen när jag råkar köra på en katt. Jag uppsöker närmaste hus och hör mig för vem katten tillhör. Kör jag på ett större djur, t.ex. en älg eller rådjur ser jag först till så att djuret är dött. Sen kontaktar jag landägaren för att tala om vad som har hänt.

Att plåga och döda djur för sitt höga nöjes skull är ett brott, att vara inblandad i en oförutsägbar trafikolycka är inte det.
Citera
2007-07-18, 22:48
Medlem
Star Witnesss avatar
Har för mig att...

Utredningen togs upp på nytt för att sedan läggas ned igen i maj efter att åklagaren inte kunnat finna något som styrker att katten dödats på ett "plågsamt sätt", eller något i den stilen. Själva dödsskottet finns inte med i filmen.

Killen i fråga har alla kvalifikationer för att vara riktig WT men råkar nu vara från en "fin" familj som misslyckats i sin uppfostran. Han gillar bilar och att träna (att döma av ett antal foruminlägg som man kan googla sig till). Gissar att han och hans föräldrar är ett gäng inavlade, knappt läskunniga storbönder som en stor del av den övriga skånska lantadeln.

Hans mor har förklarat det hela som ett "pojkstreck" - något man enligt mig inte sysslar med när man är över de tjugo... Men R har säkert lärt sig en läxa av det hela och skjuter kanske inte katter i fortsättningen, men väl andra djur, under mer ordnade former.
Citera
2007-07-18, 23:38
Medlem
Det finns ett samband mellan att som barn/ungdom som plågar djur för nöjes skull och att sedan bli en störd vuxen med psykopatdrag.

"- Det är isolerade, ensamma människor med ett ganska speciellt tänkande som utför dessa våldsamma handlingar, säger Marianne Kristiansson, chefsöverläkare på Rättspsykiatrin i Stockholm.
Hon påpekar att människor som är våldsamma mot djur ofta utvecklas till att senare rikta sina handlingar mot människor."
http://www.ostran.se/harkiv/ost/2003/07/29/OST20030729B1ENU1004_1_2.htm

Rickard Bergengren är ett as och kommer att så förbli, eller bli värre.
Citera
2007-07-19, 01:37
Medlem
Det jag inte fattar är hur man lyckas fria idioten. Han har filmat hela grejen, vad mer kan man tänkas behöva för bevisning?
Spelar väl ingen roll om det dödande skottet inte finns med på filmen, NÅT måste han kunna åtalas för med bevisningen i fråga.
Citera
2007-07-19, 01:51
Medlem
Tolvans avatar
Dommaren är väll en ordensbroder med farsan eller nått, golfkompis kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in