Citat:
Ursprungligen postat av Glamourbögen
Självklart kan inte de som lever i Sverige stå till svars för hur solkustsvenskarna beter sig, dock så är de en belastning för det spanska systemet då de kräver specialbehandling och vägrar lära sig språket. Dessutom så bidrar de inte med vare sig arbete eller skatter då de har pengar från Sverige. Vad jag försökte visa var att man tar med sig det som man tycker är självklart till ett nytt land, trots att det kanske inte är så självklart alla gånger.
Den dagen Somalia, efter att ha accepterat EU:s regler och lagar och blivit godkänt av övriga länder, så kan dom gå med där och betala dom äckligt höga avgifterna dit, så kan deras pensionärer också få bosätta sig var i EU de vill. Jag lovar.
Men diskussionen gällde språkbonus.
Jag tycker att idén är helt förkastlig eftersom det inte kommer något gott ur att särbehandla grupper på det viset.
Att utvecklingsstörda eller andra handikappade tilldelas extra resurser kan man ta, för dom behöver det. Men invandrare...?
Är dom som oss eller är dom inte?
Är det vuxna, tänkande människor som klarar av att ta hand om sig själva eller är dom det inte?
Vill dom befinna sig i Sverige eller vill dom det inte?
Massvis med invandrare lär sig svenska. Massvis har gjort det och gör det än idag utan betald skolgång. Är det då inte ett hån mot dom om man betalar dom som har kapaciteten men som VÄLJER att inte lära sig?
Är det inte ett hån mot dom som sliter på sin undermåliga sfi-utbildning (Jo, den är helkass) och som lär sig?
Naturligtvis finns det även mindre intelligenta/utvecklingsstörda bland invandrarna, men då ska de ha stödundervisning, inte pengar.
Hur många skulle komma på tanken att erbjuda mongolider pengar för att de klarade skolan?
Nej, just det. Alltså är det ett fullständigt värdelöst förslag som endast bidrar till att segregera invandrarna och utpeka dem som lata idioter som bara rör på arslet när de förväntar sig pengar för det.