• 5
  • 6
2007-07-23, 23:52
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Skulle inte förvåna mig ett dugg om att politikerna i ren desperation över att visa några som helst övertygande resultat över en lyckad integration inför en skötsamhetsbonus för invandrarna. Saker som vi svenskar förutsätts veta sedan barnsben måste altså via dom svenska skattebetalarna stå för att dom ska vilja integrera sig.

Med tanke på hur mkt föreningsbidrag och andra pengaslukande projekt som startas upp ideligen kan man väl nästan säga att skötsamhetsbonusen redan är genomförd men att pengabonus nu också skall delas ut på Blatteindividuell nivå.
Citera
2007-07-24, 00:33
Medlem
Glamourbögens avatar
Jag tycker det är ett alldeles utmärkt förslag. Eftersom de flesta invandrare aldrig får ngt jobb utan faktiskt förbigås gång efter gång pga av diverse svepskäl så behövs det nog tyvärr en morot som det här för att få dem att bli intresserade igen av att komma ut i samhället.

Sedan så om vi nu skall jämföra svenskar som flyttar till ngt land där man inte talar engelska hamnar många faktiskt i en rätt liknande situation.

Ni vet väl om att det finns en stor koloni av utvandrade svenskar som lever nere på solkusten och som faktiskt vägrar att lära sig det spanska språket, och dessutom bara umgås med sina landsmän, låter inte det lite som alla dessa invandrare ni ondgör er över i Sverige.

Likaså alla högutbildade svenskar som åker till Dubai för att tjäna pengar, inte bryr de sig om att lära sig språket, de umgås med resten av svenskarna och de engelskspråkiga

Så med andra ord skulle jag vilja påstå att finns inte motivationen att lära sig språket i form av integration, jobb eller skola så blir det nog mest att man umgås med sina landsmän.

Dessutom så är nivån på SFI mkt låg, vilket den måste vara eftersom många som kommer till Sverige är analfabeter och inte kan läsa vilket försvårar inlärningen rätt mkt och gör att de som är mer utbildade tröttnar.
Citera
2007-07-24, 01:38
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glamourbögen
En massa juvenilt struntprat.

Svenskar utomlands har inte asyl där och lever inte på infödingarnas skattemedel där.
Citera
2007-07-24, 02:00
Medlem
Glamourbögens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Svenskar utomlands har inte asyl där och lever inte på infödingarnas skattemedel där.

Lite mer juvenilt struntprat

Nej, förvisso, men svenskarna på solkusten kräver bara att de spanska myndigheterna skall ge dem samma rättigheter och service som de hade i Sverige, och vägrar acceptera att saker och ting sköts på ett annat sätt. Men jag förmodar det är ett korrekt beteende eftersom de trots allt är svenskar

Det jag tycker är så trist med folk som ogillar invandrare är att de aldrig själv prövat på hur det är, och därför inte vet så mkt mer än det de väljer att se
Citera
2007-07-24, 17:50
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Nej, förvisso, men svenskarna på solkusten kräver bara att de spanska myndigheterna skall ge dem samma rättigheter och service som de hade i Sverige, och vägrar acceptera att saker och ting sköts på ett annat sätt. Men jag förmodar det är ett korrekt beteende eftersom de trots allt är svenskar

Betalar man för en service skall den utföras pronto, inte mañana eller övermañana.

Citat:
Det jag tycker är så trist med folk som ogillar invandrare är att de aldrig själv prövat på hur det är, och därför inte vet så mkt mer än det de väljer att se

Det handlar inte om att ogilla invandrare här utan att den svenska invandringspolitiken helt har gått överstyr, asylsnyltarna formligen väller in över gränserna.
Citera
2007-07-24, 18:44
Medlem
humperdicks avatar
Citat:

Vi som bor i Sverige kan inte ta ansvar för hur svenskarna i Spanien beteer sig eller vilka krav dom ställer men hur som helst så är dom ingen belastning för spanska samhället dom är en resurs, d.v.s parallellen funkar inte.
Citera
2007-07-24, 20:33
Medlem
Glamourbögens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Vi som bor i Sverige kan inte ta ansvar för hur svenskarna i Spanien beteer sig eller vilka krav dom ställer men hur som helst så är dom ingen belastning för spanska samhället dom är en resurs, d.v.s parallellen funkar inte.

Självklart kan inte de som lever i Sverige stå till svars för hur solkustsvenskarna beter sig, dock så är de en belastning för det spanska systemet då de kräver specialbehandling och vägrar lära sig språket. Dessutom så bidrar de inte med vare sig arbete eller skatter då de har pengar från Sverige. Vad jag försökte visa var att man tar med sig det som man tycker är självklart till ett nytt land, trots att det kanske inte är så självklart alla gånger.

Och eftersom jag bott i flera olika länder och sett saker från båda sidor som både utvandrare och invandrare så vet jag att man väldigt ofta väljer att bara se det man vill då det bekräftar det man tycker, detta gäller både negativa och positiva saker.
Citera
2007-07-24, 21:01
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Självklart kan inte de som lever i Sverige stå till svars för hur solkustsvenskarna beter sig, dock så är de en belastning för det spanska systemet då de kräver specialbehandling och vägrar lära sig språket. Dessutom så bidrar de inte med vare sig arbete eller skatter då de har pengar från Sverige. Vad jag försökte visa var att man tar med sig det som man tycker är självklart till ett nytt land, trots att det kanske inte är så självklart alla gånger.

Den dagen Somalia, efter att ha accepterat EU:s regler och lagar och blivit godkänt av övriga länder, så kan dom gå med där och betala dom äckligt höga avgifterna dit, så kan deras pensionärer också få bosätta sig var i EU de vill. Jag lovar.

Men diskussionen gällde språkbonus.
Jag tycker att idén är helt förkastlig eftersom det inte kommer något gott ur att särbehandla grupper på det viset.
Att utvecklingsstörda eller andra handikappade tilldelas extra resurser kan man ta, för dom behöver det. Men invandrare...?

Är dom som oss eller är dom inte?
Är det vuxna, tänkande människor som klarar av att ta hand om sig själva eller är dom det inte?
Vill dom befinna sig i Sverige eller vill dom det inte?

Massvis med invandrare lär sig svenska. Massvis har gjort det och gör det än idag utan betald skolgång. Är det då inte ett hån mot dom om man betalar dom som har kapaciteten men som VÄLJER att inte lära sig?
Är det inte ett hån mot dom som sliter på sin undermåliga sfi-utbildning (Jo, den är helkass) och som lär sig?

Naturligtvis finns det även mindre intelligenta/utvecklingsstörda bland invandrarna, men då ska de ha stödundervisning, inte pengar.
Hur många skulle komma på tanken att erbjuda mongolider pengar för att de klarade skolan?
Nej, just det. Alltså är det ett fullständigt värdelöst förslag som endast bidrar till att segregera invandrarna och utpeka dem som lata idioter som bara rör på arslet när de förväntar sig pengar för det.
Citera
2007-07-24, 21:57
Bannlyst
Det är ett rödvinsvänsterfenomen att "belöna dem svagaste". Det låter så vackert att tårarna formligen sprutar. I praktiken innebär det att skicka kriminella värstingar till västindien eller att ge dem som presterar sämst, mest morot. Ett helsjukt system.
Citera
2007-07-25, 00:40
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhammad_Akbar
Det är ett rödvinsvänsterfenomen att "belöna dem svagaste". Det låter så vackert att tårarna formligen sprutar. I praktiken innebär det att skicka kriminella värstingar till västindien eller att ge dem som presterar sämst, mest morot. Ett helsjukt system.

Det är egentligen bara en dimridå som vänstermedian lägger ut. De belönar dem som är av samma skrot och korn som de själva. Fidel, Mugabe, you name it. De är mer ofta i överläge än underläge.
Citera
2007-07-25, 00:54
Medlem
humperdicks avatar
Citat:

Och eftersom jag bott i flera olika länder och sett saker från båda sidor som både utvandrare och invandrare så vet jag att man väldigt ofta väljer att bara se det man vill då det bekräftar det man tycker, detta gäller både negativa och positiva saker.
Och vad gör dom med pengarna från Sverige, jo dom köper varor i Spanien som bl.a. blir skatter eller hamnar i en Spanjors fickor vilket blir en resurs, vad händer med en del av stålarna våra invandrare får, jo dom hamnar i mellanöstern eller Somalia.
Språket är inte en stor belasting vare sig här eller i Spanien det finns länder som klarar sig utmärkt fast dom har fyra språk som Schwiez, och där inser man vad praktiskt det är med inre osynliga gränser när man har olika kulturer i samma land.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in